2007-03-04, 14:03
Medlem
hejdamans avatar
Min tik har precis börjat löpa och jag undrade om hur lång tid man borde vänta innan man ska para henne för ett lycket resultat (med det menar jag valpar) Jag har hört 9-12 dagar efter att hon börjat löpa men det kan va bull kanske. Så jag frågar här ist ifall det finns nån med kunskap om detta. /Alla, ha det bra nu! Och ni som är sjuka, Krya på er!
Citera
2007-03-04, 22:27
Medlem
hejdamans avatar
Okej? Det finns inte en enda person här på fb som kan nåt och hundar?
Citera
2007-03-05, 03:41
Medlem
Lostkids avatar
Fel forum för sådana frågor, be en mod att flytta tråden.
Citera
2007-03-05, 11:44
Bannlyst
Så här:
Förlöpet varar i genomsnitt i 9 dagar, men det kan variera mellan 4-16 dagar. Höglöpet är sedan i 7-9 dygn, med en variation på 4-12 dygn. Efterlöpet är sedan i minst 2 mnd.

Nu får observera din egen tik, eftersom variationen är så stor, för att få veta hur just hon beter sig i sina löp.

Ska du ta en kull valpar så se till att läsa på ordentligt innan, så att du vet vad du gör. Tänk också på hälsostatus, exteriör och temprament hos dina hundar innan du parar. Se till att ha köpare till valparna innan man tar en kull.
T om SKK höjer ett varnande finger till sina uppfödare att efterfrågan på valpar har minskat. Inget kul att stå med en 6-7 osålda valpar och mest av allt förlorar valparna som inte kommer till nya hem när de är som mest lämpade för det.
De förlorar social träning och att flytta är mkt värre när de är större.
Citera
2007-03-08, 20:57
Medlem
Blizzardstorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejdaman
Min tik har precis börjat löpa och jag undrade om hur lång tid man borde vänta innan man ska para henne för ett lycket resultat (med det menar jag valpar) Jag har hört 9-12 dagar efter att hon börjat löpa men det kan va bull kanske. Så jag frågar här ist ifall det finns nån med kunskap om detta. /Alla, ha det bra nu! Och ni som är sjuka, Krya på er!

Hoppas att det är en rasren hund du tänker avla på.Och att den har ett känt HD/AD status och att den har en massa att erbjuda rasen som inte redan finns.Lycka till med de små valpisarna!!
Citera
2007-03-08, 23:06
Medlem
kpt_silvers avatar
Håller med föregående. Renras är den enda avelsarbetet som bör förekomma, mentalstatusen är oerhört viktig, likt HD/AD vissa raser. Jag ser inga hinder om ditt mål med avlen är att få fram friska rastypiska individer. Seriösa uppfödare missgynnas enormt av männoskors tro om att bla tjäna snabba pengar.
Jag känner ingen uppfödare som föder upp i vinst syfte, dels ingen som gör någon vinst heller, bra hundar och seriöst avel kostar.
Citera
2007-03-09, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hejdaman

Om du läst på om avel så borde du veta..
De är inte bara skyffla ihop två hundar och hoppas på pengar...eller söta valpar.. de vimmlar av hundvalpar av alla de slag på blocket..

De ligger mycket bakom seriös avel..
Rekomenderar att du söker på nätet om avel..
Citera
2007-03-21, 23:44
Medlem
På den frågan finns bara ett vettigt svar:

Man parar inte hundar innan man vet vad man håller på med.

Läs en bok.

Nej, läs 20.
Prata med uppfödare, sätt dig in i avel.

Vi har tillräckligt många oseriösa uppfödare i det här landet redan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in