2007-03-03, 20:30
Medlem
unikums avatar
Jag har en D-link DGL-4300 router och ett D-link DWL-G650 nätverkskort i laptopen. Kör med xubuntu som OS. Jag kan icke få det trådlösa att funka utan måste köra med kabel.
Jag har läst en massa supportsidor och postat lika många trådar i olika forum.
Tänkte höra om det finns nån dist med bättre stöd för trådlöst än (x)ubuntu.
Citera
2007-03-03, 20:41
Medlem
ants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av unikum
Jag har en D-link DGL-4300 router och ett D-link DWL-G650 nätverkskort i laptopen. Kör med xubuntu som OS. Jag kan icke få det trådlösa att funka utan måste köra med kabel.
Router spelar ingen. Men DWL G650 ska, såvitt jag minns, köra med atheros chipset och borde således funka native i Linux.

Men tillverkarna brukar ha en ovana att byta kretsuppsättning lite hipp-som-happ i korten utan att ändra på modellens eller produktens namn.

Vad får du upp om du skriver "iwconfig"?
Citera
2007-03-03, 21:24
Medlem
Bossiemans avatar
Om du orkar vänta tills April så kommer xubuntu 7.04 och den ska tydligen ha mycket bra stöd rätt ur systemet.
Citera
2007-03-03, 21:32
Medlem
dilevas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bossieman
Om du orkar vänta tills April så kommer xubuntu 7.04 och den ska tydligen ha mycket bra stöd rätt ur systemet.

Du kan ju testa Backtrack eftersom den är byggd med tanke på trådlös kommunikation, wardriving osv. Den finns som Live-CD. Mitt DWL G650+ kort funkade i den men det är väl inte samma krets i den som i DWL G650 vad jag vet. Du kan ju också testa senaste Ubuntu-betan den kanske funkar bra redan nu vad vet jag?
Citera
2007-03-03, 21:32
Medlem
blueCommands avatar
Eftersom drivrutinerna ligger i kärnan så är det den med senaste kärnan.
Citera
2007-03-03, 21:40
Medlem
Bossiemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dileva
Du kan ju testa Backtrack eftersom den är byggd med tanke på trådlös kommunikation, wardriving osv. Den finns som Live-CD. Mitt DWL G650+ kort funkade i den men det är väl inte samma krets i den som i DWL G650 vad jag vet. Du kan ju också testa senaste Ubuntu-betan den kanske funkar bra redan nu vad vet jag?

Varför svarade du till mig? Jag har inget problem öht med mitt trådlösa, jag svarade ursprungsposten.
Citera
2007-03-03, 23:19
Medlem
unikums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ant
Router spelar ingen. Men DWL G650 ska, såvitt jag minns, köra med atheros chipset och borde således funka native i Linux.

Men tillverkarna brukar ha en ovana att byta kretsuppsättning lite hipp-som-happ i korten utan att ändra på modellens eller produktens namn.

Vad får du upp om du skriver "iwconfig"?

Kod:
unikum@laptop:~$ iwconfig 
lo        no wireless extensions. 

eth0      no wireless extensions. 

wifi0     no wireless extensions. 

ath0      IEEE 802.11g  ESSID:"wunikum"   
          Mode:Managed  Frequency:2.437 GHz  Access Point: Not-Associated    
          Bit Rate:1 Mb/s   Tx-Power:18 dBm   Sensitivity=0/3   
          Retry:off   RTS thr:off   Fragment thr:off 
          Power Management:off 
          Link Quality=57/94  Signal level=-38 dBm  Noise level=-95 dBm 
          Rx invalid nwid:0  Rx invalid crypt:0  Rx invalid frag:0 
          Tx excessive retries:0  Invalid misc:0   Missed beacon:0 

sit0      no wireless extensions. 
Citera
2007-03-04, 01:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av unikum
DWL-G650 funkar super här, fast jag kör iofs Ubuntu. Så här gjorde jag: Installera NetworkManager. -> Får du ett meddelande som säger "The NetworkManager applet could not find some required resources. It cannot continue.", kör terminalen: 'sudo gtk-update-icon-cache -f /usr/share/icons/hicolor' -> Starta om datorn. -> Välj nätverk i NetworkManager och skriv in lösenordet.
Citera
2007-03-04, 08:39
Medlem
unikums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ztla
DWL-G650 funkar super här, fast jag kör iofs Ubuntu. Så här gjorde jag: Installera NetworkManager. -> Får du ett meddelande som säger "The NetworkManager applet could not find some required resources. It cannot continue.", kör terminalen: 'sudo gtk-update-icon-cache -f /usr/share/icons/hicolor' -> Starta om datorn. -> Välj nätverk i NetworkManager och skriv in lösenordet.

Efter mycket om och men fick jag networkmanager att funka. Dock vägrar han att få kontakt med routern. Så är ställningen nu.

Jag har tankat xubuntu feasty och ubuntu alternate. Ska testa dom.
Citera
2007-03-04, 21:17
Bannlyst
Vad för slags kryptering på nätverket kör du? Jag lyckas få kontakt med routern ifall jag kör med standard WPA, men inte om jag ändrar krypteringsalgoritm eller byter till WPA2. Testa att nollställa routern och göra om inställningarna från början, för att se vad som funkar...
Citera
2007-03-05, 11:00
Medlem
unikums avatar
WPA-Personal
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in