2007-03-03, 00:59
Bannlyst
ÄR kurder egentligen ett folkslag enligt rasbiologisk mening? Jag har en kompis som är 100% kurd, och han är så vit som man kan bli och har blågröna ögon. Han ser med andra ord väldigt nordisk ut. Å andra sidan vet jag om flera kurder som ser väldigt "mellanöstern-aktiga" ut

Så, antingen är kurder inte en homogen folkgrupp

eller så är han en "felande länk"

eller så ljuger han om sitt ursprung (vilket jag inte tror)

några teorier?

länk till ursprunglig tråd

http://www.flashback.org/showthread.php?t=452828
Citera
2007-03-03, 01:08
Medlem
prettygirls avatar
Men snälla du, säg ett folkslag som under tiden inte har utblandats med andra. Kurder är ett folkslag och väldigt många av dem har som du beskriver det ett väldigt "nordiskt" utseende, och andra ett mer mellanösternaktigt utseende. På samma sätt som många svenskar är lite mörkare och har "vallonblod" (sån bullshit). De tillhör fortfarande samma folkgrupp, din vän är således inte en felande länk utan snarare en i mängden, även om kanske inte du sett det.
Citera
2007-03-03, 01:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av prettygirl
Men snälla du, säg ett folkslag som under tiden inte har utblandats med andra. Kurder är ett folkslag och väldigt många av dem har som du beskriver det ett väldigt "nordiskt" utseende, och andra ett mer mellanösternaktigt utseende. På samma sätt som många svenskar är lite mörkare och har "vallonblod" (sån bullshit). De tillhör fortfarande samma folkgrupp, din vän är således inte en felande länk utan snarare en i mängden, även om kanske inte du sett det.
Och negrer är ett folkslag. Kan du på samma politisk korrekta vis föra samman att negrer har ett sånt enhetligt utseende med att kurder (som anses ligga i frontlinjen för inavel) har ett såpass differentierat utseende?
Citera
2007-03-03, 01:54
Medlem
prettygirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kukmolekylen
Och negrer är ett folkslag. Kan du på samma politisk korrekta vis föra samman att negrer har ett sånt enhetligt utseende med att kurder (som anses ligga i frontlinjen för inavel) har ett såpass differentierat utseende?

Anses ligga i frontlinjen för inavel? Av vem? Källa på det tack.

Negrer enhetligt utseende? Jag vet inte hur det är med dig men jag ser stor skillnad på tex en somalier och en nigerian. Dessutom tror jag inte att negrer utgör ett folkslag...

Edit: http://sv.wikipedia.org/wiki/Neger

Som sagt, stor skillnad på aboriginer och jamaicaner .
Citera
2007-03-03, 02:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av prettygirl
Anses ligga i frontlinjen för inavel? Av vem? Källa på det tack.

Negrer enhetligt utseende? Jag vet inte hur det är med dig men jag ser stor skillnad på tex en somalier och en nigerian. Dessutom tror jag inte att negrer utgör ett folkslag...

Edit: http://sv.wikipedia.org/wiki/Neger

Som sagt, stor skillnad på aboriginer och jamaicaner .
Det är väl klart att det finns skillnader i negerstammarna. Somalier t.ex är mycket olika jämförelsevis med exempelvis västafrikaner. Men kom inte och påstå att någon av dessa skulle ha vit hy och blå ögon Angående inaveln låter jag min kurdiska kompis ord tala. Han säger att det finns ingen annan folkgrupp som gifter och avlar sig så mycket med kusiner och syskon som just kurder
Citera
2007-03-03, 07:35
Medlem
Quantilhos avatar
I "rasbiologisk" mening kan man inte utgående från genetiska grunder dela in människan i raser, de genetiska skillnaderna är helt enkelt för små tack vare människans extremt homogena arvsmassa.
Ska man däremot väga in kultur, social historia och etniska identiteter så blir det ju mycket enklare att definiera folkslag och då kan mycket väl kurder tänkas vara ett eget folkslag.
Citera
2007-03-03, 12:59
Medlem
abcabcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quantilho
I "rasbiologisk" mening kan man inte utgående från genetiska grunder dela in människan i raser, de genetiska skillnaderna är helt enkelt för små tack vare människans extremt homogena arvsmassa.
Ska man däremot väga in kultur, social historia och etniska identiteter så blir det ju mycket enklare att definiera folkslag och då kan mycket väl kurder tänkas vara ett eget folkslag.

Men, vad jag förstår baseras inte ras på gener, utan helt på utseende, och då finns ju uppenbart tydliga skillnader (jämför hundraser, det är inte gener, det är utseende man bryr sig i). Jag misstänker att biologer noggrant har omdefinierat ordet så att raser inte skall existera (jag förstår det goda syftet).

Men angående afrika, så finns självklart mycket stora utseendeskillnader inom kontinenten, lika stora som mellan en europe och en kines tex.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in