2007-03-02, 20:36
Medlem
sannes avatar
Stämmer det att om man har vikariat så har man ingen uppsägningstid? Och om det stämmer, hur ska man kunna bli fri?

Har fått ett nytt jobb och har hört enligt facket att om man har tidsbegränsad anställning så finns ingen uppsägningstid. Men, jag har läst i arbetstidslagen, och där finns bara olika anställningsformer, och §11 om uppsägningstid. Enligt det avtalet står ingenting om att uppsägning inte gäller vid tidsbegränsad anställning.

Men enligt facket är det så, för att säkra för både arbets givare/tagare? Jag tycker det låter som en absurd idé, om jämställda förhållanden, enligt facket (bla att jag har garanterad lön 1 år osv). Men i mitt avtal är det justerat så att om ordinarie kommer tillbaka får jag bara gå, och därmed anser jag jämställdhetskravet brutet.

Hur är det?! Nån med HR egenskaper som vet?
Citera
2007-03-02, 20:48
Medlem
Deannas avatar
Nej, det är ingen uppsägningstid då det gäller visstidsanställning (vikariat), normalt gäller anställningen tiden ut och får inte avslutas i förtid, om inte både den anställde och arbetsgivaren är överens om det. Om det inte finns någon överenskommelse och man väljer själv att upphöra sin anställning så finns ett skadeståndansvar på den anställde om arbetsgivaren väljer att begära skadestånd.
Citera
2007-03-02, 20:52
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deanna
Nej, det är ingen uppsägningstid då det gäller visstidsanställning (vikariat), normalt gäller anställningen tiden ut och får inte avslutas i förtid, om inte både den anställde och arbetsgivaren är överens om det. Om det inte finns någon överenskommelse och man väljer själv att upphöra sin anställning så finns ett skadeståndansvar på den anställde om arbetsgivaren väljer att begära skadestånd.

Men var står det reglerat exakt? I avtalen jag läst finns ingen alls hänvisning till att § 11 i arbetstidslagen inte skulle gälla!

Jag vet att alla säger som du, men jag vill ha exakt formulerat i någon lagtext eller liknande.

5 § Avtal om tidsbegränsad anställning får träffas i följande fall:

1. Avtal för viss tid, viss säsong eller visst arbete, om det
föranleds av arbetets särskilda beskaffenhet.

2. Avtal för viss tid som avser vikariat, praktikarbete eller
feriearbete.

3. Avtal för viss tid, dock sammanlagt högst sex månader under
två år, om det föranleds av tillfällig arbetsanhopning.

4. Avtal som gäller för tiden till dess arbetstagaren skall
börja sådan tjänstgöring enligt lagen (1994:1809) om
totalförsvarsplikt, som skall pågå mer än tre månader.

5. Avtal för viss tid, när arbetstagaren har fyllt 67 år.

Om en arbetstagare har varit anställd hos arbetsgivaren som
vikarie i sammanlagt mer än tre år under de senaste fem åren,
övergår anställningen till en tillsvidareanställning.
Lag (2001:298).

Ingenstans står här att inte § 11 upphör att gälla under sådan anställning.
Citera
2007-03-02, 21:07
Medlem
Deannas avatar
Nej det finns inte relgerat i LAS, om jag inte minns rätt från juridikkurserna så anses det snarare som ett avtalsbrott. Någon kanske är bättre på lagparagrafer än mig?
Citera
2007-03-02, 21:26
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deanna
Nej det finns inte relgerat i LAS, om jag inte minns rätt från juridikkurserna så anses det snarare som ett avtalsbrott. Någon kanske är bättre på lagparagrafer än mig?

Men om det anses som avtalsbrott, så måste det ju finnas någon lag som reglerar det. Och det är just den, jag inte hittar.
Vet att det är vedertaget att vikariat anses inte vara uppsägningstid, men bara för att tillräkligt många människor säger det bevisar inte att det regleras juridiskt.
Citera
2007-03-02, 22:22
Medlem
wildhorsess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Men om det anses som avtalsbrott, så måste det ju finnas någon lag som reglerar det. Och det är just den, jag inte hittar.
Vet att det är vedertaget att vikariat anses inte vara uppsägningstid, men bara för att tillräkligt många människor säger det bevisar inte att det regleras juridiskt.
De flesta kollektivavtal medger en uppsägningstid om 14 dagar vid tidsbegränsade anställningar. Det förutsätter naturligtvis att man arbetar på en avtalsbunden arbetsplats.
Citera
2007-03-02, 23:29
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wildhorses
De flesta kollektivavtal medger en uppsägningstid om 14 dagar vid tidsbegränsade anställningar. Det förutsätter naturligtvis att man arbetar på en avtalsbunden arbetsplats.

Jaha, här kom ett nytt bud. Hoppas att om man säger det tillräkligt många gånger så kommer min arbetsgivare släppa mig till mitt nästa jobb om 2 veckor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in