Ponera nu att du skulle få som uppgift att taksänka en bil.Ta tex en amazon lr en 49-51 mercury som utgångsobjekt å beskriv iaf i bästa möjliga mån hur du skulle utföra detta!.ANledninge till denna tråd är att jag har sett på massa bilforum å sidor där folk som säger sig kunna sådant igentligen gör helt fel lr i vissa fall gör på ett ungefär rätt sätt men ändå komplicerar det hela för mkt för att dom tror det skall spara tid.Jag är en extrem rod/custom fantast å bygger mkt själv så jag vet hur jag gör för att sänka.Men hur gör du?
Ponera nu att du skulle få som uppgift att taksänka en bil.Ta tex en amazon lr en 49-51 mercury som utgångsobjekt å beskriv iaf i bästa möjliga mån hur du skulle utföra detta!.ANledninge till denna tråd är att jag har sett på massa bilforum å sidor där folk som säger sig kunna sådant igentligen gör helt fel lr i vissa fall gör på ett ungefär rätt sätt men ändå komplicerar det hela för mkt för att dom tror det skall spara tid.Jag är en extrem rod/custom fantast å bygger mkt själv så jag vet hur jag gör för att sänka.Men hur gör du?
Och nej moderator,detta är ingen blajjtråd!..
kapar stolparna ? och mäter lite och skär ut en ny plåt till taket
1. Staga upp bilen invändigt
2-500 Mäta och tänka
501 Kapa
502 Luta in stolpar
503 Sektionera taket
504 Sätta tillbaka taket
505 Kapa rutor och ev forma ny fram- o bakruta.
506 Efterarbete
Förr i tiden när man läste Wheels och Bilsport var det alltid en massa som skrev in och frågade "Hur takchoppar man en Volvo 142 enklast?", haha. Det var tider det.
Som jag ser det finns det två metoder,
Antingen väljer man att dela taket i flera delar eller så ändrar man lutningen på stolparna.
I värsta fall krävs en kombination av båda.
Båda sätten har både fördelar och nackdelar.
Att dela ett välvt tak i flera delar och sedan svetsa ihop det utan att det slår sig kräver skicklighet.
Är man riktigt duktig kan man göra ett helt nytt takskinn i ett Engelskt Hjul och slipper dela upp det gamla.
En fyrkantig bil,säg Volvo 240/740,är lite lättare att dela taket på.
Fördelen med att dela upp och förlänga gamla taket utan att ändra lutningen på stolparna är att man kan skära ner sin gamla vindruta och få den att passa bra.
Det blir även lättare att få övrigt glas,trots att man måste ersätta sidorutorna(som är härdade)med nya,att stämma med rutsargarnas välvning.
Enklast,plåtmässigt,är att ändra lutningarna på stolparna men allt beror ju på hur mycket man vill sänka taket och i vissa fall kan man även få förlänga stolparna.
Nackdelen med den metoden är glaset som oftast behövs specialtillverkas.
Sist men inte minst,Det viktigaste av allt är det slutliga estetiska resultatet.
En Murkla eller en Amazon gör sig,i mitt tycke,allra bäst med bakåtlutade A-stolpar,framlutade B-stolpar och ett långt svepande tak där bakdelen sänkts lite mer än framdelen......
Det är en jäkla skillnad att taksänka tillexempel en 30talsbil med raka stolpar jämfört med en nyare med böjda.
En gammal 30talare behöver man bara staga upp ta av stolparna sänka taket och skära ner det plana glaset.
En nyare bil med böjda stolpar innebär att det sänkta taket blir större än det ursprungliga,vilket innebär att man får tänka igenom och mäta rejält innan man börjar kapa.
Framrutan lär man få skära ner vilket inte är något jätteproblem,men bakrutan som är härdad kan bli desto större problem.Då är det lämpligare att skära ut hela bakrutramen och luta den något istället.
Men man bör nog träna sig i spcklings teknik,för det blir hiskeligt mycket spackling.
Jag skulle INTE göra det. Alls. I de allra flesta fall ser det fullkomligt idiotiskt ut, och i fall där det är tal om att kapa veteranbilar skulle jag vilja kalla det rent kriminellt. Det skriker dessutom finnig bonnläpp i EPA-traktor, oavsett om ni skulle komma i ett enligt er mening aldrig så fint custombygge på en amerikansk 30-talare. Pack!