2007-03-02, 13:14
Medlem
Presenterar mig lite snyggt med ovanstående fråga. Har läst på detta intressanta forum och saknar inlägg om Äijävaara och dess invånare, för nog är de intressanta!

Släkten från Äijävaara har i årtionden lekt High Chaparall i sin lilla byhåla, det är hembränning, renslakt/renstöld, skottlossning, fyllekörning, misshandel osv. Det roligaste var att tre bröder ur släkten bara för en tid sedan stoltserade i media pga att de gjort en affär på 150 miljoner genom sitt företag... De skrävlade på hur de nått framgång pga ödmjukhet och hårt arbete - jag undrar hur många som satte morgonkaffet i vrångstrupen där! Dessa bröder satt i fängelse några år just pga strider med samerna (vapen inblandat)...

Hela släkten slåss så det ryker inombords - men kommer det någon utifrån så sluter de samman direkt. I norra Sverige är det nog få som inte känner till något om dem - men hur är det med er andra? Har ni missat denna eminenta och brottsliga släkt?
Citera
2007-03-02, 13:17
Medlem
Erzengels avatar
Missa Insider för jag förmodar att det är därför tråden skapades. Berätta mera för oss som bara sett renar på vykort.
Citera
2007-03-02, 13:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Davent
Presenterar mig lite snyggt med ovanstående fråga. Har läst på detta intressanta forum och saknar inlägg om Äijävaara och dess invånare, för nog är de intressanta!

Släkten från Äijävaara har i årtionden lekt High Chaparall i sin lilla byhåla, det är hembränning, renslakt/renstöld, skottlossning, fyllekörning, misshandel osv. Det roligaste var att tre bröder ur släkten bara för en tid sedan stoltserade i media pga att de gjort en affär på 150 miljoner genom sitt företag... De skrävlade på hur de nått framgång pga ödmjukhet och hårt arbete - jag undrar hur många som satte morgonkaffet i vrångstrupen där! Dessa bröder satt i fängelse några år just pga strider med samerna (vapen inblandat)...

Hela släkten slåss så det ryker inombords - men kommer det någon utifrån så sluter de samman direkt. I norra Sverige är det nog få som inte känner till något om dem - men hur är det med er andra? Har ni missat denna eminenta och brottsliga släkt?

Ligger uppemot Gällivare till. Snart kommer glosorna haglande om inavlade norrlänningar och finnjävlar (trots att de är svenskar). Äijävaara betyder gubberget om någon är intresserad.

http://expressen.se/index.jsp?d=10&a=706463
Citera
2007-03-02, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erzengel
Missa Insider för jag förmodar att det är därför tråden skapades. Berätta mera för oss som bara sett renar på vykort.

Vad jag vet så har detta inte varit med i Insider.

Jag är själv från Norrland men tycker detta är intressant. En hel släkt som lever sina egna lagar - kan man annat än faschineras?
Citera
2007-03-02, 13:35
Medlem
Erzengels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Davent
Vad jag vet så har detta inte varit med i Insider.

Jag är själv från Norrland men tycker detta är intressant. En hel släkt som lever sina egna lagar - kan man annat än faschineras?

Okej fel av mig, men Insider skulle ju köra nån grej om grannfejd osv i går eller så. Ena kvinnan i den reklamen såg ut som en typisk finsk zigenerska med kjol och alles, visandes fingret mot några.

Men det kanske va en annan sak
Citera
2007-03-02, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erzengel
Okej fel av mig, men Insider skulle ju köra nån grej om grannfejd osv i går eller så. Ena kvinnan i den reklamen såg ut som en typisk finsk zigenerska med kjol och alles, visandes fingret mot några.

Men det kanske va en annan sak

Japp, det var inte samma.
Citera
2007-03-02, 19:33
Medlem
Erzengels avatar
Okej
Men lattjo dom tar upp den norrländska fejden i insider och idag fick vi reda på några andra galningar

Klart det kan va laglöst däruppe när du har 20 mil till närmsta granne och längre till samhälle osv. Det skapar ju egna lagar när lappar driver renar över mark och andra jagar lappars renar osv.
Citera
2007-03-02, 19:51
Medlem
Hehe, jo - möjligheterna finns ju mycket pga avstånden till polis och annat. Det känns ändå häftigt på ngt sätt att dessa brorsor med sin bakgrund och livsstil numera ska vara något slags ideal för framgångsrika karlar... Och visst; man kan ju inte säga annat än att det lönat sig för dem - 100 mille är inte fy skam...
Citera
2007-03-02, 21:42
Medlem
Kul att Äijävaara tas upp på FB. Har ju hört historier om stället sen man var riktigt liten. Kan ingen från Gellivare krokarna dra lite sköna historier om folket där?
Citera
2007-03-03, 00:12
Medlem
Ptolemaioss avatar
Ena halvan av släkten min är från Hakkas så ska fråga morsan om det imorgon (Har för mig att Äijävaara ligger där i närheten).
Citera
2007-03-03, 00:42
Medlem
Hakkas är ju också ett jävla rövarnäste. Är hon ärlig får du nog höra
Citera
2007-03-03, 00:47
Medlem
Trollishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jorma82
Ligger uppemot Gällivare till. Snart kommer glosorna haglande om inavlade norrlänningar och finnjävlar (trots att de är svenskar). Äijävaara betyder gubberget om någon är intresserad.

http://expressen.se/index.jsp?d=10&a=706463

Då dem flesta där uppe är så gott som finskar med tankte de pratar finska och hela deras släkt bor i finland elr en stuga brevid där dom själva bor så är väl det antagandet inte så jävla dåligt?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in