2007-03-01, 23:18
Medlem
Nu först och främst tänker jag på håret.
Varför finns det vissa som blir skalliga medans andra får ha hår hela sitt liv?

Varför någon person en gång i tiden inget hår och har nu spridit runt det, varför hoppade det av hans huvud?
Är det inte meningen att vi ska ha något hår eller?
Citera
2007-03-02, 11:36
Medlem
Generna är inte defekta.
Citera
2007-03-02, 12:22
Medlem
cephs avatar
Håret är väl sak samma ur evolutionär synvinkel, däremot är överkänslighet/intolerans mot livsmedel, allergier etc. något som enligt mig tyder på defekta gener. No offense, jag är själv allergiker, men back in the days så hade dessa grupper dukat under på nolltid och då inte spritt nåt vidare i händelse av att det är ärftligt.
Citera
2007-03-03, 02:26
Medlem
uranuz_hertzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlGustav
Nu först och främst tänker jag på håret.
Varför finns det vissa som blir skalliga medans andra får ha hår hela sitt liv?

Varför någon person en gång i tiden inget hår och har nu spridit runt det, varför hoppade det av hans huvud?
Är det inte meningen att vi ska ha något hår eller?

Egentligen är det ingen större genetisk defekt. Håravfall inträffar efter de flesta fortplantat sig och medför därför ingen större selektiv påverkan. Vidare har håravfall ingen större effekt på överlevnadsförmågan utan är av en mer estetisk karkatär.

Citat:
Ursprungligen postat av ceph
No offense, jag är själv allergiker, men back in the days så hade dessa grupper dukat under på nolltid och då inte spritt nåt vidare i händelse av att det är ärftligt.

Allergi är till stor del beroende av din miljö. Anledningen till att vi märker det till stor del idag är att det tidigare var ett mycket litet problem jämfört med alla andra dåvarande vanliga sjukdomar.
Citera
2007-03-03, 03:37
Medlem
Det här är typ ett helt annat ämne, men jag skulle vilja veta ifall intelligensen nedärvs från två lika förståndhandikappade (typ: B) ifall de skaffade barn. Förståndshandikappet har kommit från syrebrist eller näringsbrist vid födsel, eller tidig uppväxt. Plz tell, det står inte i min Psykologibok.
Citera
2007-03-03, 12:55
Medlem
cephs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uranuz_hertz
Allergi är till stor del beroende av din miljö. Anledningen till att vi märker det till stor del idag är att det tidigare var ett mycket litet problem jämfört med alla andra dåvarande vanliga sjukdomar.

Ja, det förstås. Men dagens samhälle tillåter ju allergi att existera, vi kan ta piller, stanna inomhus, ersätta vissa maträtter med substitut etc. Om allergi överhuvudtaget existerade för ca 1000 år sedan så måste dessa människor haft ett helvete! Snackar om allergi med livshotande symptom typ nötallergi eller annan allergi/överkänslighet som innebär att man inte kan tillgodogöra sig tillräcklig näring eller motsvarande.

Sen undrar jag om inte vilken människa som helst från idag skulle dö inom kort om man skickade tillbaks denne till 1000-talet. Vårt immunförsvar måste vara rejält försvagat efter alla hygieniska revolutioner! Fast det hör ju inte hit.
Citera
2007-03-03, 17:12
Medlem
Tejpmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chemicalien
Förståndshandikappet har kommit från syrebrist eller näringsbrist vid födsel, eller tidig uppväxt.

Det är med andra ord inte genetiskt betingat, och ärvs således inte.
Lika lite som t.ex. benbrott eller skoskav ärvs. Däremot kan ju anlagen för sköra ben och känslig hud ärvas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in