• 1
  • 2
2007-03-01, 13:59
Medlem
Squalos avatar
Min syster sa att jag skulle fritera räkchipsen i stekpannan, i någon knapp centimeter olja, istället för i fritösen.

Ska jag göra på detta vis? Och vilken olja är att föredra?

Det är dessa saker det rör sig om, för den som inte är insatt: http://en.wikipedia.org/wiki/Prawn_cracker
Citera
2007-03-01, 14:04
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Squalo
Min syster sa att jag skulle fritera räkchipsen i stekpannan, i någon knapp centimeter olja, istället för i fritösen.

Ska jag göra på detta vis? Och vilken olja är att föredra?

Det är dessa saker det rör sig om, för den som inte är insatt: http://en.wikipedia.org/wiki/Prawn_cracker

Jag brukar fritera i vanlig matolja, rapsolja funkar bra för mig. Undvik olivolja. Jordnötsolja brukar funka bra till asiatiskt.

Jag har fixat till räkchips åt min fru på flera olika sätt bl.a. i stekpanna och tjockbottnad kastrull. Båda har funkat bra.

Frugan brukar dippa dem i sweet-chilisås.
Citera
2007-03-01, 14:12
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysonoxen
Jag brukar fritera i vanlig matolja, rapsolja funkar bra för mig. Undvik olivolja. Jordnötsolja brukar funka bra till asiatiskt.

Jag har fixat till räkchips åt min fru på flera olika sätt bl.a. i stekpanna och tjockbottnad kastrull. Båda har funkat bra.

Frugan brukar dippa dem i sweet-chilisås.
Den enda olja jag har hemma för tillfället är jordnötsoljan, men jag tänkte inte slösa den. Det ska alltså gå bra med vilken billig matolja som helst? Dom brukar väl vara baserade på mestadels rapsolja.

Måste ändå ta mig ut till Systemet på Coop för att handla hem nyheterna idag.

Runt 220 grader vill väl chipsen ha, men det är bara att köra stekpannan på max? Har ingen möjlighet att kontrollera det om jag inte använder fritös.
Citera
2007-03-01, 14:14
Medlem
Spännande ! Måste jag prova !
Citera
2007-03-01, 14:22
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pcte
Spännande ! Måste jag prova !
Gör det. Tillgången på räkchipsen i handeln är ofta inte den bästa om man inte bor i Stockholm/Göteborg/Malmö. Jag sprang förbi Hung Fat i Göteborg och plockade upp några när jag hade tågbyte en halvtimme där i början av veckan.

Dom hade några olika sorter. Kostar inte mycket, 30/kg eller 10 kr för ett paket på 250 gram eller så.
Citera
2007-03-01, 14:27
Medlem
Citat:
Den enda olja jag har hemma för tillfället är jordnötsoljan, men jag tänkte inte slösa den. Det ska alltså gå bra med vilken billig matolja som helst? Dom brukar väl vara baserade på mestadels rapsolja.

Runt 220 grader vill väl chipsen ha, men det är bara att köra stekpannan på max? Har ingen möjlighet att kontrollera det om jag inte använder fritös.
Tror inte det är så viktigt med tempen. Man ser på chipsen när de börjar bli missfärgade innan de hunnit veckla ut sig till fullo. Då fär man sänka lite. Ryker det om oljan är det också för hett Ett passande lock till grytan är också ett s.k. "hett" tips, om det skulle börja brinna.
Citera
2007-03-01, 14:28
Medlem
Citat:
Gör det. Tillgången på räkchipsen i handeln är ofta inte den bästa om man inte bor i Stockholm/Göteborg/Malmö. Jag sprang förbi Hung Fat i Göteborg och plockade upp några när jag hade tågbyte en halvtimme där i början av veckan.

Dom hade några olika sorter. Kostar inte mycket, 30/kg eller 10 kr för ett paket på 250 gram eller så.
Har för mig att ICA för sådant. Annars har väl alla butiker med tema Asien räkchips?
Citera
2007-03-01, 14:31
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bengtsfors
Har för mig att ICA för sådant. Annars har väl alla butiker med tema Asien räkchips?
ICA har ett helt enormt sortiment och dom enskilda butikerna bestämmer själva vilka varor dom vill ta in. Så det kan nog finnas på ICA i städer där det finns invandrare från Indonesien och andra länder där dessa chips vanligtvis äts. Här i stan har jag aldrig sett några, men det bor knapt några asiater här.
Citera
2007-03-01, 15:52
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:

Javisst, det ska funka. Olivolja skulle jag dock inte använda, jag lagar sällan mat med den, använder den att ringla över sallader och så med istället, eller varför inte tillsammans med en klick pesto på en bruschetta eller crostini?

Jag har som sagt alltid lyckats med vilka oljor i övrigt som helst. 220 grader är helt OK för räkchipsen.
Citera
2007-09-14, 15:52
Medlem
JoffaJaffers avatar
*bump*

Hur gör man räkchips? eller köper ni "färdiga" räkchips, eller vad ere frågan om?
Citera
2007-09-14, 15:55
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoffaJaffer
*bump*

Hur gör man räkchips? eller köper ni "färdiga" räkchips, eller vad ere frågan om?

Man köper dem i asiatiska specialaffärer. De är hårda och platta. Sedan i med dem i olja och de får den där "frigolitkonsistensen"
Citera
2007-09-14, 18:11
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoffaJaffer
*bump*

Man köper dom naturligtvis. Sist betalade jag 29 kr / kg, så det är inga stora pengar det rör sig om.

Håda, platta, vita chips på påse. Så friterar man dom själv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in