2007-08-23, 21:49
Medlem
Soda_Popinskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vasile
Svennebrogen

Ett gott namn på vår flagga.

Facket Jack?
Blocks and stripes?
Tvåkoloren?
Citera
2007-09-08, 17:37
Medlem
Svenska flaggans namn?

Hejsan
Jag skulle vilja veta namnet på den svenska flaggan. Jag hävdar bestämt att jag har hört att den heter Bertils kors efter en snubbe som hjälpte Sverige mot Danmark i nåt krig. Bertil hade sin fästning/slott/herrgård i Blekinge nånstans och hans färger var gul och blå, därav att den svenska flaggan är gul och blå. Någon som kan bekräfta eller dementera?

Har själv försökt hitta detta på nätet men inte fått en enda träff på Bertils kors eller nåt annat namn.
Mycket tacksam för svar.
Citera
2007-09-08, 17:53
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Flyttar till Språk och sammanfogar med befintlig tråd.

/Moderator
Citera
2011-04-01, 11:32
Medlem
Drottning Kristina blev nöjd med en undersåte,som hette Erik,därav heter korset på vår flagga,Erikskorset.Färgerna symboliserar sädesåkrarna(vete)och det blå havet.
Citera
2011-08-15, 06:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kladdaren
Hejsan
Jag skulle vilja veta namnet på den svenska flaggan. Jag hävdar bestämt att jag har hört att den heter Bertils kors efter en snubbe som hjälpte Sverige mot Danmark i nåt krig. Bertil hade sin fästning/slott/herrgård i Blekinge nånstans och hans färger var gul och blå, därav att den svenska flaggan är gul och blå. Någon som kan bekräfta eller dementera?

Har själv försökt hitta detta på nätet men inte fått en enda träff på Bertils kors eller nåt annat namn.
Mycket tacksam för svar.

Citera mig själv från en 4 år gammal tråd då jag tror mig ha svaret idag.

Snubben jag pratade om var Steffo Törnquist, men det där var ju bara en jäkla rövarhistoria. Jag tog kontakt med Herman Lindqvist och han hävde bestämt att svenska flaggan saknar ett namn. Så var det med det!
Citera
2014-08-15, 01:50
Medlem
Necrolusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WisdomOfJesus
Har under ganska lång tid undrat över Sveriges flagga och vad man ska kalla den. Finns det något myntat namn på den öht? Har det någonsin funnits?

Tittar man bland andra flaggor så finns ju Dannebrogen, Union Jack, Stars and stripes, Trikoloren och så vidare. Svenska flaggan kallas ju bara Svenska flaggan (åtminstone av undertecknad). Känns inte så sexigt i jämförelse.

Vad kallar Du Svea Rikes Banér för?
Svenska flaggan heter Unionjackstarsandstripesbrogentrikoloren.

Sverige är ett multikulturellt land, det vet du väl? Eller är du Sverigedemokrat?
Senast redigerad av Necroluster 2014-08-15 kl. 01:52.
Citera
2014-08-15, 06:24
Medlem
egon2bs avatar
Under unionstiden med Norge hade respektive flagga ett färgglatt fält kallat Sillsalladen respektive Sildesalaten. Bättre med namn på 1/4 av flaggan än inget namn.

Ref. http://sv.wikipedia.org/wiki/Unionsmärket
Citera
2014-08-15, 09:40
Medlem
PeterNosters avatar
Borde väl heta Svennebrogen efter att ha läst detta om nu inte brogen går att översätta till svenska.. :

Citat:
Den svenska flaggan är antagligen skapad med den danska flaggan som förebild. I och med detta så lade Dannebrogen grunden för den nordiska tradition av korsflaggor som utvecklades vidare på 1800-talet. Historiker menar att även Englands flagga har sitt ursprung ur Dannebrogen då den är en direkt omvänd dansk flagga, med rött kors och vita fält. England styrdes under tiden för flaggans skapande av normander, som var av norskt och danskt ursprung och förde nära kontakter med sina nordiska stamländer.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Dannebrogen
Citera
2014-08-15, 16:39
Medlem
Sveriges flagga har sin namnsdag 6 juni då namnen för dagen är Sveriges Nationaldag och Svenska flaggans dag.

Sveriges flagga borde således heta "Svenska flaggan".

Äh, vad fan vet jag.
Citera
2014-08-17, 21:24
Medlem
ReflectionZs avatar
Svennebananen

Tror faktiskt inte att flaggan har något speciellt namn, bara "Sveriges flagga".
http://sv.wikipedia.org/wiki/Sveriges_flagga
Citera
2014-08-17, 21:29
Medlem
HerrGickhans avatar
Den borde i alla fall heta, Vasabaneret.
Citera
2014-08-17, 22:19
Medlem
HinGambleGoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egon3
Ursprunget till de nordiska ländernas korsflaggor finns i de korsbaner,
som medeltidens kristna furstar förde under korstågen mot de otrogna
i det heliga landet.

Snarare i österled, Dannebrogens mytomspunna ursprung placeras ju i ett slag hedniska ester på 1200-talet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in