• 4
  • 5
2010-07-26, 19:32
Medlem
Veeoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av def84
För kanske 5 år sen började jag få extraslag (är 26 nu) och har haft detta lite nu och då.

Kan inte påstå att jag kan knyta detta till något speciellt, det kan hända när jag står och pratar med någon, det kan hända när jag ligger i sängen och ska sova, det kan hända när jag är ute och cyklar och/eller anstränger mig på något sätt.

Jag funderar bara.... varför började detta helt plötsligt hända? Det hände aldrig före 21års ålder?

Och folk säger "det är inget att oroa sig för" men är det så att ALLA har dessa extraslag.. men bara vissa människor känner av det?

Tycker inte att det verkar normalt... ibland är det så kraftiga och obehagliga extraslag så man hostar till, eller måste helt sluta upp med det man gör...

Hur blir det när man blir äldre då? Och när hjärtat har många många år på nacken?
Varför det började hända är kanske svårt att svara på men kroppen undergår konstant förändringar. Man brukar ju säga att man får en ny kropp varannat år Så vitt jag vet så har inte alla dubbelslag men det är väldigt vanligt. Jag har också så att jag kan hosta till lite när det händer, speciellt när jag ligger ner. Känns liksom som andan går ur en och man hostar till. Men det är inget att oroa sig över.
Citera
2010-07-26, 19:45
Medlem
Det känns som om hjärtat "blåses upp" lite extra ibland. Är det det som är dubbelslag?
Citera
2010-10-16, 17:07
Medlem
Ernie Balls avatar
Jag fick det första gången när jag var femton, hade det sedan under många år. Ibland nästan konstant under flera dygn och ibland mer sporadiskt. Den enda utlösande faktorn jag kunde identifiera var alkohol (dagen efter framförallt), samt i några fall fysisk ansträngning. Genomgick en ordentlig läkarundersökning med ultraljud och arbetsprov, och det var inget fel på mitt hjärta. Jag är nu över 30 och har nästan aldrig dubbelslag, tror det succesivt försvann efter jag blev 25. Jag har uppfattningen att det är väldigt vanligt bland yngre människor och att det oftast avtar eller försvinner med åldern. Se bara till att skippa träningen när du är bakis (eller full för den delen), så ska det inte vara någon fara. Men gå för all del till doktorn om du är orolig så ska du se att det är lugnt.

Citat:
Ursprungligen postat av Hiitsme
Det känns som om hjärtat "blåses upp" lite extra ibland. Är det det som är dubbelslag?

Jag tycker att det känns som att hjärtat stannar i nån sekund för att sen dra igång igen med ett extra kraftigt slag.
Citera
2010-10-16, 17:34
Medlem
MrBulldoggs avatar
Samma historia här... Oregelbundna slag, uppstanning någon sekund för att sedan dra igång med kraft, drunkningskänsla osv. Har kollat vilo-EKG, ultraljud, 24-timmars EKG samt stresstest på löpband. Inget fel på hjärtat. Iofs bra att veta att man inte har nån missbildning eller liknande, men ändå lite kymigt att få höra att "det bara är normalt med viss oregelbundenhet."
Citera
2010-10-17, 01:15
Medlem
VonRofs avatar
Brukar själv men få gånger ha så att det liksom blir ett tryck och slaget känns annorlunda ett par gånger i rad, och efter det får jag panik inombords. Det händer inte vid någon speciellt tillfälle utan det dyker upp när man minst anar det.
Citera
2010-10-27, 04:02
Medlem
Skönt att läsa att andra har haft samma problem, jag har haft en känsla som om det är en klump som far igenom hjärtat sen jag var i tonåren, dock väldigt sällan - ett par gånger om året. Jag kan ju skriva hur jag känner, kanske någon annan känner igen sig...

De senaste två veckorna har jag haft en liknande känsla av något som far igenom hjärtat eller stickningar, men det som jag inte känt tidigare är att det kommer fler efter varandra i tät följd. I måndags förra veckan vara jag lite yr, mådde illa och hade ont i huvudet. Under hela tiden har jag haft ett tryck över hjärtat och det känns som min vilopuls är ovanligt hög, även konditionen är nog inte som den varit. Jag har också en känsla av adrenalin i kroppen.

Ångest!

Får hoppas att det går över, jag ska ta och gå till studenthälsan och prova lite avslappningsövningar. Yoga kanske kan vara något... har sprungit nästan varje dag de senaste veckorna vilket också känns väldigt bra!

Är det någon som har ett bra ångestlindrande filmtips? =)
Citera
2012-06-03, 02:15
Medlem
budadis avatar
Har haft kännbara i typ 2år. Gjort både 24h EKG, ultraljud och arbetsEKG. Allt för att jag hade "enormt mycket extraslag", antar att det handlade om ett par tusen/dag. Först ett par ekg som inte visade ens ett extraslag, sen efter 24h ekg blev det fart på remisserna Inget syntes på ultraljudet, före arbets-ekg hade jag extraslag, och efter, men ej under test. Käkar 150mg Seloken/dag (kan ändå maxa pulsen uppåt 200). Ibland är dom rejält kännbara, och ibland "snuddas" det bara. Och vissa dagar har jag inga som jag känner, men det är säääällan! Konstiga är att jag nojar sönder för att gymma, men träna kondition kan jag göra emellanåt

Edit: Inget blodprov visade på något fel, t.ex vitamin/mineralbrist eller ämnesomsättning etc.
Senast redigerad av budadi 2012-06-03 kl. 02:18.
Citera
2012-06-03, 02:34
Bannlyst
Kände också av extraslag under tiden jag var stressad. Det komiska var att jag inte visste hur stressad jag egentligen var och så ångest on top of that.
Citera
2022-07-15, 05:27
Medlem
Från att ha haft något kännbart extraslag per dygn på sin höjd, så har det senate dygnen varit flera per minut. Fattar inte vad som utlöser det då det är semester och stressfritt.
Tog blodprover härom dagen, allt normalt inklusive salter. Har avstått alkohol i sedan det började för att utesluta då jag brukar känna något fler extraslag dagen efter, fast långt ifrån så regelbundet frekvent som nu.
På klockans EKG så syns extraslagen tydligt, läkaren känner de även vid pulststagning på handleden. Däremot fastnar de aldrig på EKG, då ligger man helt koncentrerat avslappnad i 40 sekunder, men så fort EKG avslutats så hoppar och skuttar hjärtat igen. Himla märkligt, men visar också hur psyket påverkar.
Citera
2024-02-09, 19:32
Medlem
KevLennys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goran-Ekbrandt
Från att ha haft något kännbart extraslag per dygn på sin höjd, så har det senate dygnen varit flera per minut. Fattar inte vad som utlöser det då det är semester och stressfritt.
Tog blodprover härom dagen, allt normalt inklusive salter. Har avstått alkohol i sedan det började för att utesluta då jag brukar känna något fler extraslag dagen efter, fast långt ifrån så regelbundet frekvent som nu.
På klockans EKG så syns extraslagen tydligt, läkaren känner de även vid pulststagning på handleden. Däremot fastnar de aldrig på EKG, då ligger man helt koncentrerat avslappnad i 40 sekunder, men så fort EKG avslutats så hoppar och skuttar hjärtat igen. Himla märkligt, men visar också hur psyket påverkar.

Hoppas du har fått ordning på det eller att du lärt dig att leva med det.

Har själv fått Extraslag eller jag har väll haft det i några år rätt så sparsamt vill jag påstå men i anteckningar/dagböcker har jag kunnat skönja att jag fått det.

Nu 2023-2024 är det mer frekvent.
Gjort arbets EKG syntes 2 SVES kände av dom med utan att ens behöva kolla på monitorn.
Nu har jag sedan 15 år tillbaka en hjärtoro i sig pga hjärtmuskelinflammation som triggade en form av PTSD.

Körde även en Holster 3,5 dag i snitt 30 SVES per dag och 2 VES.
Jag känner dock inte av samtliga men cirka 2-5 per dag vilket är nog för jag blir inte varje gång men ofta otroligt rädd framförallt då det kommer två efter varandra att nu är det godnatt.

Men har pratat med 2 olika kardiologer samt överläkare säger att i mitt fall finns det inget att oroa sig över eller att kolla över allting är normalt.

Dock ska jag snusa mindre snusar 1-2 dosor/dag och det kan ju påverka med samt allmänt hög oro eller ångest vilket jag ständigt lider av då jag har hjärtfobi/rädsla rent generelt som aldrig blivit riktigt behandlad, även om jag försökt med KBT 7 gånger och ACT.

Håller på igen nu med någon ny metod får se hur det går som.

Men hoppas att du mår bra och att du fick ev hjälp.
Citera
2024-02-19, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KevLenny
Hoppas du har fått ordning på det eller att du lärt dig att leva med det.

Har själv fått Extraslag eller jag har väll haft det i några år rätt så sparsamt vill jag påstå men i anteckningar/dagböcker har jag kunnat skönja att jag fått det.

Nu 2023-2024 är det mer frekvent.
Gjort arbets EKG syntes 2 SVES kände av dom med utan att ens behöva kolla på monitorn.
Nu har jag sedan 15 år tillbaka en hjärtoro i sig pga hjärtmuskelinflammation som triggade en form av PTSD.

Körde även en Holster 3,5 dag i snitt 30 SVES per dag och 2 VES.
Jag känner dock inte av samtliga men cirka 2-5 per dag vilket är nog för jag blir inte varje gång men ofta otroligt rädd framförallt då det kommer två efter varandra att nu är det godnatt.

Men har pratat med 2 olika kardiologer samt överläkare säger att i mitt fall finns det inget att oroa sig över eller att kolla över allting är normalt.

Dock ska jag snusa mindre snusar 1-2 dosor/dag och det kan ju påverka med samt allmänt hög oro eller ångest vilket jag ständigt lider av då jag har hjärtfobi/rädsla rent generelt som aldrig blivit riktigt behandlad, även om jag försökt med KBT 7 gånger och ACT.

Håller på igen nu med någon ny metod får se hur det går som.

Men hoppas att du mår bra och att du fick ev hjälp.

Ja tack, det gav sig själv ner till en rimlig nivå. Det har visat sig för mig bero på byte av blodtrycksmedicin. Nu när jag gick upp i dos var det dags igen, fast inte lika farligt som vid insättning. Funderar på att byta.

Du får hålla koll på dina extraslag, är de ofta och länge kan tydligen hjärtat skadas, det vill man inte. Nu hade jag typ 30 extraslag i timmen, så viss skillnad. 30 om dan vet jag inte, kanske är ofarligt. Jag känner kanske av 30 i veckan normalt.

Hoppas du kommer ner oavsett, för det är himla obehagligt.
Citera
2024-02-19, 23:34
Medlem
KevLennys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goran-Ekbrandt
Ja tack, det gav sig själv ner till en rimlig nivå. Det har visat sig för mig bero på byte av blodtrycksmedicin. Nu när jag gick upp i dos var det dags igen, fast inte lika farligt som vid insättning. Funderar på att byta.

Du får hålla koll på dina extraslag, är de ofta och länge kan tydligen hjärtat skadas, det vill man inte. Nu hade jag typ 30 extraslag i timmen, så viss skillnad. 30 om dan vet jag inte, kanske är ofarligt. Jag känner kanske av 30 i veckan normalt.

Hoppas du kommer ner oavsett, för det är himla obehagligt.

Men vad bra att du har fått ordning på det tillslut iaf skönt att höra

Jo men jag har kollat upp mig som sagt och det finns inget att oroa sig för just nu.
Dubbelslagen kommer jag få behöva leva med.
Det jag däremot kan påverka här och nu är mitt snusande, men det är svårt att skära ner på något som man gjort i 15 år på daglig basis.

Men det gäller väll att jämföra för/nackdelar och eftersom jag tycker vissa dubbelslag är otrevliga så borde jag snusa mindre, men det är såååå svårt haha.

Det är mer vanligt att man har dubbelslag än att man inte har det, grejen är att dom allra flesta känner inte av det, och som sagt jag hade 25-30 per dag och jag känner av kanske 2-5 så många känner man inte ens av.

Det ska mycket till för att hjärtat ska ta skada av dubbelslag enligt dom kardiologer som jag har pratat med, dels ovanligt frekvent samt ihållande under kortare perioder.

Som tur är får jag endast singlar, finns ju dom som får flera dubbelslag efter varandra det måste vara riktigt otrevligt då jag själv tycker att vissa (inte alla) är nog otrevliga.

Vissa dubbelslag känns knapp mer som en liten liten sensation i bröstet om ens det 0,5-1 sekund.

Senast redigerad av KevLenny 2024-02-19 kl. 23:40.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in