2007-03-14, 20:48
Medlem
Matasars avatar
Det kanske inte är extraslagen. Utan du käkar mycket och får gasar och ibland bumpar det till/trycker uppåt av gaserna och då känns det precis som att hjärtat hoppar.
Lyssna/känn efter nästa gång om magen knorrar direkt efter hoppet.
Det gör det ofta för mig, särskilt om jag trycker i mig pizza eller dricker mycket läsk.
Citera
2007-03-15, 11:16
Medlem
Om man övervakar sin hjärtrytm via EKG eller telemetri och verkligen kan se hjärtats slag under en längre period så är det många gånger det känns som extraslag (SVES) fast det inte märks ett dyft på monitorn, och vice versa att man inte känner någonting fast man ändå har ett extraslag i verkligheten. Det är mycket annat som kan rycka, dunka, hoppa och fara i bröstet... inte minst från svalget, matstrupen och övre magmunnen. I normala fall så lägger man inte märke till det hela bara, men om man lider av någon form av arytmi så blir man mer uppmärksam.
Citera
2007-04-02, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pomtus
Jag hade dubbelslag som sedan utvecklades till förmaksflimmer. Efter mycket om, men och Sotalol konstaterades WPW-syndrom som åtgärdades med RF-ablation förra våren. Sedan dess är jag i stort besvärsfri, men äter en pyttedos Emconcor för att hålla just extraslagen borta (av psykiska skäl - de är ofarliga i sig).

Jag har också haft Wpw, men jag känner inte igen det där med att dubbeslag utvecklas till förmaksflimmer? Wpw är ju bara hjärtklappningar som uppkommer utan anledning och slutar plötsligt (typ på 1-3 sekunder), men förmaksflimmer är ju nåt helt annat. Hade du både förmaksflimmer OCH Wpw?
Kul att höra att det gick bra i alla fall, det gick bra för mig också även om jag fortfarande får extraslag ibland Men redan i samband med ingreppet sade läkarna att ablationen inte kommer att få bort extraslagen och att man måste lära sig att leva med dem.
Citera
2007-04-02, 13:24
Medlem
En dum fråga kanske, men hur känns det att få ett "dubbelslag"? Gör det ont?
Citera
2007-04-02, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sandbaerg
En dum fråga kanske, men hur känns det att få ett "dubbelslag"? Gör det ont?

Väldigt individuellt. Det vanligaste är väl något i stil med att hjärtat gör en volt i bröstet, eller att hjärtat stannar upp en kort stund, och precis när man hunnit tänka "shit, har mitt hjärta stannat?" kommer det igång igen.
Citera
2007-04-02, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av victric
Väldigt individuellt. Det vanligaste är väl något i stil med att hjärtat gör en volt i bröstet, eller att hjärtat stannar upp en kort stund, och precis när man hunnit tänka "shit, har mitt hjärta stannat?" kommer det igång igen.
Tack för förklaringen! Verkar rätt obehagligt :/
Citera
2007-04-07, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av victric
Precis så känns det!Man tror att ens sista stund är kommen och då sätter det igång igen....skitsnuskigt.
Jag har haft detta sedan tonåren.Tagit EKG+ultraljud.Inga fel har hittats.Läkaren sade till mig att detta är extremt vanligt och inget att oroa sig för.Men det är läskigt, och ju mer man oroar sig desto värre blir det, tyvärr.Det enda man kan göra är att försöka sluta oroa sig, men det är ju lättare sagt än gjort.
Citera
2007-04-12, 07:37
Medlem
Jag har också dubbelslag rätt så ofta. Oftast efter att jag jobbat nattskiftet på morgonen. Var inne på läkarkontroll när jag var 17 år , då kollade dom hjärtat men fann inga fel. Nu är jag 24 och det kvarstår ännu. Kommer som sagt mest när jag är sliten i kroppen, efter hårt arbete och efter ett tungt fyllepass på helgerna. Jag var också orolig i början men orkar inte bry mig längre. Men visst , det känns ju lite obehagligt
Citera
2007-05-05, 03:08
Medlem
Doctor Whos avatar
Jag vet inte om det här är samma sak som "extraslagen" som beskrivs, men med jämna mellanrum så hugger det till i hjärttrakten för mig. Kanske sker nån gång varannan vecka, ibland oftare, ibland mer sällan. Det gör riktigt ont alltså. (tillräckligt ont för att reflexmässigt ta sig för bröstet) Direkt efteråt går det inte att dra djupa andetag, det blir som ett "lock" av smärta, om jag andas "över" det ökar smärtan exponentiellt. Om jag håller mig under, alltså drar in mindre luft samt andas ut i tid i sisådär ett par minuter så brukar det gå över, har ett par gånger gått över 5 minuter av detta innan det försvunnit.

Någon som erfarit detta? (läst igenom tråden men inte direkt hittat någon som beskriver detta)

EDIT: Bör också nämnas att jag vet om att mitt hjärta de facto slår extraslag, min faders likaså, men jag har inte direkt fått bekräftat att det jag beskriver ovan har med det att göra. Min far kände till exempel inte alls igen det när jag dryftade det för en jävla massa år sedan.
Citera
2007-05-05, 06:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doctor Who
Jag vet inte om det här är samma sak som "extraslagen" som beskrivs, men med jämna mellanrum så hugger det till i hjärttrakten för mig. Kanske sker nån gång varannan vecka, ibland oftare, ibland mer sällan. Det gör riktigt ont alltså. (tillräckligt ont för att reflexmässigt ta sig för bröstet) Direkt efteråt går det inte att dra djupa andetag, det blir som ett "lock" av smärta, om jag andas "över" det ökar smärtan exponentiellt. Om jag håller mig under, alltså drar in mindre luft samt andas ut i tid i sisådär ett par minuter så brukar det gå över, har ett par gånger gått över 5 minuter av detta innan det försvunnit.

Någon som erfarit detta? (läst igenom tråden men inte direkt hittat någon som beskriver detta)

EDIT: Bör också nämnas att jag vet om att mitt hjärta de facto slår extraslag, min faders likaså, men jag har inte direkt fått bekräftat att det jag beskriver ovan har med det att göra. Min far kände till exempel inte alls igen det när jag dryftade det för en jävla massa år sedan.
Känner igen symptomen....Finns en massa nerver som ställer till det+tarmarna...Ofta när man tror att man har "fel" på hjärtat är det magen som krånglar.Men, som sagt, tror mer på att det är dina nerver i bröstkorgen som du känner av...Finns många av dem....Jag känner av dessa "hugg" frekvent.Inget farligt, men dock så obehagligt.
Citera
2007-07-27, 19:53
Medlem
2mass avatar
Jag fick extraslag på allvar i julas, från att bara ha haft kanske ett extraslag varje månad tidigare. Det började på natten till annandag jul, plötsligt kommer ett extraslag och och jag tänkte jaha, men några sekunder efter kom det ett till, och sen ett till. JAg hade kanske tio stycken under en minut.
Sen kom det några enstaka extraslag under resten av natten.

Efter detta har jag oroat mig mycket över hjärtat, jag har varit inne på akuten en gång där jag fick ett nattEKG och de tog tre blodprover och allting var normalt, jag fick veta att extraslagen var ofarliga.

Nu är oron dock igång igen, det började med att jag fick mycket ryckningar i vänster bröst och nedanför, ibland en vibrerande känsla i bröstet vid djupa andetag.

Tills i förrgår kunde jag dock intala mig själv att det nog inte var någon fara, då jag spelade fotboll och fick extraslag flera gånger då jag gjorde en löpning, och ibland när jag svalde tog hjärtat ett litet uppehåll på kanske en knapp sekund (vilket är relativt långt med tanke på hur hög puls man har när man spelar). Innan har jag inte haft extraslag vid ansträngning, å andra sidan har jag inte ansträngt mig mycket det senaste halvåret.
Jag har riktigt dålig kondition sen ett knappt halvår tillbaka , vilket oroar mig då min vilopuls nu har sjunkt till att vara ofta under 50.
Innan jobbade jag med ett fysiskt arbete i 1,5 år och hade då en vilopuls på ca 70. Innan jag började med jobbet hade jag alltid haft låg vilopuls under 50.
Men nu när den har sjunkt igen blir jag orolig, speciellt med tanke på extraslagen och ryckningarna som jag beskrivit
Citera
2007-07-27, 21:11
Medlem
Lumlums avatar
Problemet är med 99% säkerhet beroende på att du just är så observant på dina extraslag, försök att tänka på annat så kommer dom att minska/försvinna! Ju mer man oroar sig, desto fler extraslag får man...

Citat:
Ursprungligen postat av 2mas
Jag fick extraslag på allvar i julas, från att bara ha haft kanske ett extraslag varje månad tidigare. Det började på natten till annandag jul, plötsligt kommer ett extraslag och och jag tänkte jaha, men några sekunder efter kom det ett till, och sen ett till. JAg hade kanske tio stycken under en minut.
Sen kom det några enstaka extraslag under resten av natten.

Efter detta har jag oroat mig mycket över hjärtat, jag har varit inne på akuten en gång där jag fick ett nattEKG och de tog tre blodprover och allting var normalt, jag fick veta att extraslagen var ofarliga.

Nu är oron dock igång igen, det började med att jag fick mycket ryckningar i vänster bröst och nedanför, ibland en vibrerande känsla i bröstet vid djupa andetag.

Tills i förrgår kunde jag dock intala mig själv att det nog inte var någon fara, då jag spelade fotboll och fick extraslag flera gånger då jag gjorde en löpning, och ibland när jag svalde tog hjärtat ett litet uppehåll på kanske en knapp sekund (vilket är relativt långt med tanke på hur hög puls man har när man spelar). Innan har jag inte haft extraslag vid ansträngning, å andra sidan har jag inte ansträngt mig mycket det senaste halvåret.
Jag har riktigt dålig kondition sen ett knappt halvår tillbaka , vilket oroar mig då min vilopuls nu har sjunkt till att vara ofta under 50.
Innan jobbade jag med ett fysiskt arbete i 1,5 år och hade då en vilopuls på ca 70. Innan jag började med jobbet hade jag alltid haft låg vilopuls under 50.
Men nu när den har sjunkt igen blir jag orolig, speciellt med tanke på extraslagen och ryckningarna som jag beskrivit
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in