Jag fick extraslag på allvar i julas, från att bara ha haft kanske ett extraslag varje månad tidigare. Det började på natten till annandag jul, plötsligt kommer ett extraslag och och jag tänkte jaha, men några sekunder efter kom det ett till, och sen ett till. JAg hade kanske tio stycken under en minut.
Sen kom det några enstaka extraslag under resten av natten.
Efter detta har jag oroat mig mycket över hjärtat, jag har varit inne på akuten en gång där jag fick ett nattEKG och de tog tre blodprover och allting var normalt, jag fick veta att extraslagen var ofarliga.
Nu är oron dock igång igen, det började med att jag fick mycket ryckningar i vänster bröst och nedanför, ibland en vibrerande känsla i bröstet vid djupa andetag.
Tills i förrgår kunde jag dock intala mig själv att det nog inte var någon fara, då jag spelade fotboll och fick extraslag flera gånger då jag gjorde en löpning, och ibland när jag svalde tog hjärtat ett litet uppehåll på kanske en knapp sekund (vilket är relativt långt med tanke på hur hög puls man har när man spelar). Innan har jag inte haft extraslag vid ansträngning, å andra sidan har jag inte ansträngt mig mycket det senaste halvåret.
Jag har riktigt dålig kondition sen ett knappt halvår tillbaka , vilket oroar mig då min vilopuls nu har sjunkt till att vara ofta under 50.
Innan jobbade jag med ett fysiskt arbete i 1,5 år och hade då en vilopuls på ca 70. Innan jag började med jobbet hade jag alltid haft låg vilopuls under 50.
Men nu när den har sjunkt igen blir jag orolig, speciellt med tanke på extraslagen och ryckningarna som jag beskrivit