Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-02-28, 14:05
  #1
Medlem
Hej!

Jag har letat lite på forumet men jag såg inget svar på min fråga.

Jag såg att InWarehouse hade billigaste pris på Vista Home Premium men det var en OEM version.

På deras hemsida står det:

OBS! Detta är en s k OEM-licens där varken inWarehouse eller Microsoft erbjuder support på produkten. Licensen får endast installeras på en ny dator som ej har ett operativsystem installerat sedan tidigare.
Licensen får ej flyttas mellan datorer. När licensen är installerad ska den medföljande klisterlappen med licensnyckel klistras fast på den nya datorn.
Ingen instruktionsbok ingår.



Innebär detta att jag INTE kan installera detta på min nuvarande burk som har Windows XP Home OEM?

Byter jag grafik kort efter installationen, går det fortfarande köra samma installation? Har hört att man måste registrera produkten varje gång man byter något, stämmer detta och gäller det även OEM?

Tacksam för svar.

Mvh miyage
Citera
2007-02-28, 14:29
  #2
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av miyage
Hej!

Jag har letat lite på forumet men jag såg inget svar på min fråga.

Jag såg att InWarehouse hade billigaste pris på Vista Home Premium men det var en OEM version.

På deras hemsida står det:

OBS! Detta är en s k OEM-licens där varken inWarehouse eller Microsoft erbjuder support på produkten. Licensen får endast installeras på en ny dator som ej har ett operativsystem installerat sedan tidigare.
Licensen får ej flyttas mellan datorer. När licensen är installerad ska den medföljande klisterlappen med licensnyckel klistras fast på den nya datorn.
Ingen instruktionsbok ingår.



Innebär detta att jag INTE kan installera detta på min nuvarande burk som har Windows XP Home OEM?

Byter jag grafik kort efter installationen, går det fortfarande köra samma installation? Har hört att man måste registrera produkten varje gång man byter något, stämmer detta och gäller det även OEM?

Tacksam för svar.

Mvh miyage

OEM handlar väl mest bara om att licensen följer burken, dvs ända till skrotnisse. Väl skrotad så kan du inte lyfta över licensen till en annan dator, utan det är nyköp av licens som gäller.
Rätta mig någon.

Och mig veterligen så kan du byta hur många grafikkort som helst utan omregistrering. Om det däremot skiljer för mycket hårdvara (säg att du lyfter över disken till en annan maskin med annan hårdvara) så finns stor risk att nyreg måste göras. Om du tex ghostar en image mellan två helt olika datorer kan nämnda fenomen uppträda....
Citera
2007-02-28, 15:08
  #3
Medlem
Psydexs avatar
Citat:
Innebär detta att jag INTE kan installera detta på min nuvarande burk som har Windows XP Home OEM?

Byter jag grafik kort efter installationen, går det fortfarande köra samma installation? Har hört att man måste registrera produkten varje gång man byter något, stämmer detta och gäller det även OEM?

1. Vet inte om den stödjer "uppgradering" ( eftersom det uttryckligen står att det bara fungerar för nyinstallation så stödjer den nog inte uppgradering ), men om du formaterar och sen installerar ifrån scratch så är det inga problem.

2. Har aldrig hört talas om att du måste omregistrera mjukvaran bara för att du uppgraderar din dator. Personligen förstår jag inte hur Microsoft kan ha med det att göra.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback