Resultat: Vilken Energidryck är din favorit?
Monster
16,24%
327 röster
Red Bull
28,02%
564 röster
Full Strike
0,35%
7 röster
V - afternoon wake-up call
2,93%
59 röster
Hustler
2,58%
52 röster
Shark
2,14%
43 röster
Lidl miXXed up
2,63%
53 röster
Powerking
11,53%
232 röster
Magic
0,99%
20 röster
R20+
0,45%
9 röster
Euroshoppers
4,32%
87 röster
Franks
5,51%
111 röster
Battery
2,24%
45 röster
Dark Dog
1,29%
26 röster
Pripps Energy
0,94%
19 röster
Burn
10,73%
216 röster
Någon annan
7,10%
143 röster
2010-10-05, 20:44
Medlem
vad i energidrycker?

vad i energidrycker är det som får en att inte bli trött/piggna till ? är det taurinet?
Citera
2010-10-05, 20:46
Medlem
Pilsnerologs avatar
Taurin och koffein är väl de mest bidragande ämnena till att man känner sig pigg.
Citera
2010-10-05, 20:47
Medlem
O Dirlewangers avatar
Guarana finns i vissa energidrycker också.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Guarana
Citera
2010-10-05, 20:47
Medlem
alroberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eiron
vad i energidrycker är det som får en att inte bli trött/piggna till ? är det taurinet?
Koffeinet är ju för att bli pigg, har för mig att taurinet skulle göra att man orkade lite mer eller nåt? bara nåt jag hört.
Citera
2010-10-05, 20:58
Medlem
Aight, jag hittade nämligen 500MG taurine kapslar man kan köpa hem, därför jag frågar. Hur mycket skulle 500MG taurine påverka mig tror ni? dvs i trötthet och ork att göra mer ?
Citera
2010-10-06, 00:48
Medlem
Kesslers avatar
Ecstasy.
Citera
2010-10-06, 02:21
Medlem
wearcapeflys avatar
Vad i energidrycken är det egentligen som ger den karaktäristiska energidryckssmaken? Har det något med exempelvis taurinet att göra, eller är det bara en effekt av att alla vill likna red bull?
Citera
2010-10-06, 09:59
Medlem
bloodbrothers avatar
Citat:
Aight, jag hittade nämligen 500MG taurine kapslar man kan köpa hem, därför jag frågar. Hur mycket skulle 500MG taurine påverka mig tror ni? dvs i trötthet och ork att göra mer ?

jag hade då verkligen inte tryckt i mig 500mg taurin, det får bara ditt hjärta att slå hårdare.

Koffein har inte en uppiggande effekt på mig, jag blir bara skakig i hela kroppen (typ som om man tar några "doser" ifrån en astma-inhalator)

Citat:
Ursprungligen postat av wearcapefly
Vad i energidrycken är det egentligen som ger den karaktäristiska energidryckssmaken? Har det något med exempelvis taurinet att göra, eller är det bara en effekt av att alla vill likna red bull?

Taurin utgör den "sura" effekten vad jag läst mig till.
Citera
2010-10-06, 09:59
Medlem
Banjiis avatar
Citat:

Det skulle troligtvis påverka enormt mycket eftersom halten taurine i energidrycker är mycket liten. 4%/250ml.

Om endast taurine är det verksamma ämnet (Bortsett från koffein) som påverkar trötthet/ork vet jag dock inte, kan dock tänka mig att det är en kombination av både taurine, koffein samt offantliga mängder socker
Citera
2010-10-06, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Banjii
Det skulle troligtvis påverka enormt mycket eftersom halten taurine i energidrycker är mycket liten. 4%/250ml.

Om endast taurine är det verksamma ämnet (Bortsett från koffein) som påverkar trötthet/ork vet jag dock inte, kan dock tänka mig att det är en kombination av både taurine, koffein samt offantliga mängder socker

Där kom den största faktorn äntligen, SOCKER.
Citera
2010-10-06, 13:35
Medlem
frallzorzs avatar
Intressant fråga från TS, så jag googlade lite på taurin. Livsmedelsverket har en lång och informativ artikel som i stora drag konstaterar att kroppen har en egen tillräckligt stor produktion av taurin, och att extra taurin är onödigt. De menar också på att taurin inte har någon dokumenterad effekt mot trötthet eller för att förbättra prestation. De nämner att en japan på 40-talet trodde det, men inte så mycket mer har kommit fram.

Källa: http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Kosttillskott/Taurin/Taurin-i-energidrycker---till-vilken-nytta/

Kan det vara så att taurin finns i energidrycker bara för att det heter "taurin"?
Citera
2010-10-06, 15:20
Medlem
Banjiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frallzorz
Intressant fråga från TS, så jag googlade lite på taurin. Livsmedelsverket har en lång och informativ artikel som i stora drag konstaterar att kroppen har en egen tillräckligt stor produktion av taurin, och att extra taurin är onödigt. De menar också på att taurin inte har någon dokumenterad effekt mot trötthet eller för att förbättra prestation. De nämner att en japan på 40-talet trodde det, men inte så mycket mer har kommit fram.

Källa: http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Kosttillskott/Taurin/Taurin-i-energidrycker---till-vilken-nytta/

Kan det vara så att taurin finns i energidrycker bara för att det heter "taurin"?

och läser man då artikeln så får man veta de kända egenskaperna av tauring, vilket tidigare har nämnts är att det får hjärtat att klappa hårdare, vilket i moderna världen ses som prestationshöjande.

Citat:
Taurin modererar (påverkar styrningen av) flödet av positiva joner, särskilt kalcium (Ca) över cellmembran. Detta är av särskild vikt i hjärtmuskeln där för höga Ca-nivåer kan leda till allvarlig skada. Taurin har en dubbel funktion i det att vid låga Ca-nivåer kan taurin öka tillgängligheten av Ca för hjärtmuskelceller och på så vis öka hjärtmuskelns kontraktionsförmåga. Taurin kan också skydda hjärtmuskelcellerna mot negativa effekter av ett överskott på kalcium i cellernas omgivning (2, 6).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in