2007-02-27, 21:30
Medlem
bees avatar
Jag har snickrat in min xbox i en datalåda.
bilder: http://www.enrave.net/misc/xboxcase/index.html

Då hade jag problem med att den överhettade när cpu fläkten blåste på prollen. Såg jag vände den nu så den blåser bort luft istället.

Då kom jag att tänka på att min cpu fläkt i min dator blåser luft på prollen.
är det mer optimalt att vända på den också? hur ligger det till?
Citera
2007-02-27, 21:57
Medlem
midnighttrains avatar
du ska ha ett bra luftflöde igenom hela datorn. alltså.. om du har chassiefläktarna som snurrar åt ett håll så bör du även sätta cpu-fläkten så den blåser åt samma håll som de andra fläktarna.
Citera
2007-02-27, 22:15
Medlem
Min cpu-fläkt blåser MOT kylflänsen.. Provade en gång att vända den men då blev CPU för varm och stängde ner...
Citera
2007-02-28, 00:22
Medlem
Den ska absolut blåsa på flänsen.
Vet inte hur det är med krysslåda, men borde inte dem nästan gå att köra passiva?
Citera
2007-02-28, 09:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av midnighttrain
du ska ha ett bra luftflöde igenom hela datorn. alltså.. om du har chassiefläktarna som snurrar åt ett håll så bör du även sätta cpu-fläkten så den blåser åt samma håll som de andra fläktarna.

Njaa, alla fläktar behöver ju inte snurra åt samma håll.

För bästa flöde bör man ha en fläkt som blåser in kall luft längst ner i lådan. Och iom att varm luft stiger så bör man ha en fläkt som blåser ut luft högst upp i lådan.

Och processorfläkten ska givetvis blåsa mot prollen.
Citera
2007-02-28, 09:40
Bannlyst
cpu fläkten skall vara riktad nerå mot flänsarna, fram på lådan skall man ha en eller flera fläkt som blåser in i lådan (helst med filter så man slipper alla dammråtter) och en eller flera bak. hursomhelst ska det helst in luft och ut luft
Citera
2007-02-28, 15:04
Medlem
Gromnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baguett
cpu fläkten skall vara riktad nerå mot flänsarna, fram på lådan skall man ha en eller flera fläkt som blåser in i lådan (helst med filter så man slipper alla dammråtter) och en eller flera bak. hursomhelst ska det helst in luft och ut luft

Vadå skall? Har du en vettig fläkt behöver den inte vara riktad mot processorn.
Citera
2007-02-28, 15:39
Medlem
hårdkårs avatar
Hur fläkten ska sitta beror på många saker. Den "ska" inte sitta på ett visst sätt utan den "bör" sitta på ett visst sätt beroende på förutsättningarna.
Jag själv brukar sätta fläktarna så att de suger luft genom flänsen. Sedan beror det på hur flänsen ser ut också. Vilka andra delar man har i datorn.
Vet man inte inte hur man ska göra kan man pröva sig fram till den bästa lösningen.
Men visst är det tråkigt att se någon nybörjare som köpt en ostadig böjbar ghettolåda full med färggranna fläktar som blåser i alla möjliga riktningar. I tron om att det ska göra någon nytta eller kopplade in dem bara för att de satt där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in