2007-02-27, 21:01
Medlem
Hej

Jag har installerat slackware på min burk där jag har xp pro sen tidigare.
Efter jag installerat slack och datorn startade om så kom det bara upp en massa 01 01 01 01 över halva skärmen innan datorn låser sig.

Vad kan detta bero på och hur löser jag det?

Jag är ganska färsk på linux så prata långsamt :P

Nu har jag reparerat xp´s egna boot med fixmbr.

Kan jag rädda mitt slack?
Citera
2007-02-27, 22:29
Medlem
Bossiemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anarkist
Hej
Jag har installerat slackware [...]

Jag är ganska färsk på linux så prata långsamt [...]

Det finns en väldigt komisk sak med det ovanstående som jag lämnar hän åt allas fantasi. Men du borde prata med killen som rekomenderade dig att köra slackware. Sa han typ så här
"Slackware är en skitbra distro att köra om du inte kan nåt om Linux"?

Bara nyfiken på hur du kom till beslutet att köra Slackware som distro?
Citera
2007-02-28, 00:11
Medlem
Tänkte börja hardcore

Har pillat lite med det förut och fick det att funka hyfsat då.

Kan nån hjälpa eller?
Citera
2007-02-28, 00:20
Medlem
Bossiemans avatar
Ett snabbt svar på din fråga om du vill köra hardcore.
LILO är felkonfad.
Lösning: Använd textbaserad installation med slackwareskivan och konfigurera/instalelra om LILO
testa nedanstående

su
mkdir /mnt/tmp
mount /dev/hdd2 /mnt/tmp
chroot /mnt/tmp
lilo -b /dev/hda
exit
reboot
Have fun med Slackware
Citera
2007-02-28, 08:08
Medlem
xrizzs avatar
Citat:
Sa han typ så här
"Slackware är en skitbra distro att köra om du inte kan nåt om Linux"?
Lite OT:
Efter att ha lekt lite med olika "live cd" tyckte jag för något år sedan att det var dags att göra slag i saken och göra en riktig linuxinstallation.
Valet föll på Slackware, mycket för att jag fick med installationsskivorna när jag köpte tidningen "Linux Format" (tror jag det var). I blaskan var också en utmärkt artikel som beskrev hur man skapade ett dualboot-system med windows.
Installationen gick utmärkt, faktiskt nästan smidigare än när jag installerade XP...
De flesta uppgifterna jag behövde för konfigureringen tog jag direkt från windowsinstallationen på samma dator -> "Kontrollpanelen/system", enda jag behövde googla efter var svepfrekvenserna till bildskärmen, horisontell och vertikal synkronisering eller vad det heter...
Glad i hågen försökte jag dra igång X direkt när installationen var klar, desvärre såg skrivbordet ut som om någon lagt 4-5 skrivbord ovanpå varann... Jag trodde att jag skulle bli tvungen att ändra i xinit/ och .conf filer och grejor för hand, men sen upptäckte jag att det räckte att köra "xconf" och starta om, så fungerade allt som det skulle!
Installationen har fungerat klockrent sedan dess (inklusive uppdateringar mm), och det är alltmer sällan jag bootar upp windows på den maskinen.

Vart vill jag komma med detta? Jo, att jag nog tycker att Slackware är en ganska bra nybörjar-dist. Jag är verkligen ingen linux-guru, och klarar jag det så kan vem som helst. Det som kan vara bra att tänka på är väl att förbereda sig ordentligt, läsa på lite om installation på www.slackbook.org, kanske hitta någon bra nybörjarguide att följa.
Sedan är det nog också en bra idé att prova sig fram till en dist man gillar med hjälp av alla dessa "live cd" som finns, i stort sett varje anständig dist har en. Om inte annat är Knoppix en bra start för att känna lite på linux.
Själv håller jag på att leka med "Freesbie" nu, en live-version av FreeBSD. Den verkar mycket trevlig, och det vore kul att prova på en riktigt installation. Fast jag har fortfarande såpass mycket kvar att lära om linux, så DSB får nog vänta lite...

Dessvärre är jag ännu inte kunnig nog för att kunna hjälpa till i sakfrågan, kände mig bara tvungen att försvara Slackware, det var min första dist också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in