• 1
  • 2
2008-05-15, 00:03
Medlem
Nänujävlars avatar
Hur i helvete kan ni missa en av de mest uppenbara - Kalmarunionen.
Citera
2008-05-15, 00:16
Medlem
Savoys avatar
Jag skulle gissa att gemensamt språk är en grundförutsättning om man ska slå ihop två länder fredligt (och hållbart).

Egentligen var väl införlivningen av Österrike med Tyskland 1938 ännu fredligare än Tysklands enande på 1800-talet? Rätta mig om jag har fel. Jag tror också att detta vore den enklaste sammanslagningen även idag i Europa - samma språk, samma kultur, i princip samma federala styrelseskick.

Gränsfall: Belgien, om det delades upp mellan Nederländerna och Frankrike. Sverige och Norge.

Undran: Vad skulle förutsättningarna var för en sammanslagning Lettland-Litauen? Jag tycker de verkar lika, men är dåligt påläst när det gäller baltisk kultur.

Utanför Europa: Antagligen en del realistiska möjligheter i Latinamerika och arabvärlden. Kanske till och med USA-Kanada?
Citera
2008-05-15, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Jag skulle gissa att gemensamt språk är en grundförutsättning om man ska slå ihop två länder fredligt (och hållbart).

Schweiz är ett undebart exempel på motsatsen. Gemensamma intressen är nog viktigare. USA kan väl heller inte sägas vara särskilt språkligt homogent, även om vissa folkgrupper var överrepresenterade.
Citera
2008-05-15, 01:47
Medlem
Isidors avatar
Kastilien och Aragonien förenades genom giftermål och blev Spanien. Som sedan ärvdes av Habsburgarna och därmed förenades med Österrike och det nyligen ärvda Burgund. Varefter även Böhmen och Ungern införlivades. Habsburgarna blev Europas överlägset största makt på mindre än ett halvsekel - gratis.
Senast redigerad av Isidor 2008-05-15 kl. 01:50.
Citera
2008-05-15, 07:33
Medlem
Skottland och England enades genom en personalunion. Även om det var blodigare längre bak i tiden, med jakobitupproret senare i sikte.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in