Citat:
Ursprungligen postat av finkelansvarig
klart man vill hoppa av skiten, varför göra den.?
Gedigen vapenutbildning, roliga befäl ("Jag vet att det finns ett barn inom er, se till och stryp det"), gemenskap, få vara ute i den friska luften och dessutom få en liten slant för det. Varför inte göra lumpen?
Citat:
vill nån ta sverige bombar dom oss på en förmiddag,
Nu handlar det inte bara om att vi ska kunna hävda vår territoriella integritet eller skydda oss från angrepp (även om det är de viktigaste uppgifterna) utan även att kunna hjälpa Sverige och vår omvärld. Även om någon skulle få för sig att ta över Sverige så skulle det krävas mycket mer än bomber för det.
Citat:
samt att det inte är ekonomiskt försvarbart att göra lumpen om man jämför med att knega i ett år,
Försvarbart tycker jag det är, jag kommer sluta på + ~35.000 kr efter lumpen. Med det vill jag säga att jag inte kommer att hamna på minus. Sen får man ju se lumpen för vad det är, en utbildning och inte ett jobb. Och jag vet inte många utbildningar som ger mig kost, logi och pengar under studietiden. Med det nya militära betygsystemet och de minskade värnpliktskullarna så kommer det civila meritvärdet att öka. Dessutom kan det vara början på en karriär i det militära.
Citat:
nu kommer du säkert dra upp klyschor som: vänner för livet, erfarenhet, m.m jag köper inte det, det är bara för att rättfärdiga misstaget för sig själv,
Lumpen passar vissa. Jag tycker inte du ska avfärda de argument som du kallar för "klyschor", för de stämmer verkligen för de som säger det. Sen att du själv skulle ha problem att passa in, följa order eller på annat sätt inte kunna hantera vardagen i det militära är din sak.
Får man fråga vilken militär erfarenhet du har?