Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2007-03-01, 19:00
Medlem
TACKAR SÅ MYCKET, FROZENHERO OCH BERGSTURK.

-Och nu måste jag tänka efter.

Men först
: förstår jag inte Frozenhero:s utrop: ”Ja du B-O...”. Är det märkligt att jag längtar efter att komma till ett svar på ett problem som har tagits upp?
: -Använder jag verkligen Wikipedia, Susning och många fler andra uppslagsbanker. –Dock att jag tycker att de skriver dåligt.
: ..är nog mitt användande av smileys, ett synnerligen uppskattat tilltag.
: Och det där tipset: ”Spoiler:” förstår jag –inte ett dyft om!

: Och bergsturk:s tips -som mycket vanligt från bergsturk- i inlägget nummer 4: ”Kör en chkdsk/f i kommandoprompten.”, förstår bara den som inte behöver någon hjälp.
Citera
2007-03-01, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B-O Gavne, Västerås
TACKAR SÅ MYCKET, FROZENHERO OCH BERGSTURK.

-Och nu måste jag tänka efter.

Men först
: förstår jag inte Frozenhero:s utrop: ”Ja du B-O...”. Är det märkligt att jag längtar efter att komma till ett svar på ett problem som har tagits upp?
: -Använder jag verkligen Wikipedia, Susning och många fler andra uppslagsbanker. –Dock att jag tycker att de skriver dåligt.
: ..är nog mitt användande av smileys, ett synnerligen uppskattat tilltag.
: Och det där tipset: ”Spoiler:” förstår jag –inte ett dyft om!

: Och bergsturk:s tips -som mycket vanligt från bergsturk- i inlägget nummer 4: ”Kör en chkdsk/f i kommandoprompten.”, förstår bara den som inte behöver någon hjälp.

Det "utropet" varr helt enkelt ett sätt att starta inlägget...

Spoilern, som står alla fritt att använda, kan användas i olika syften här på FB..
Jag valde att lägga en spoiler runt min länk så att ALLA inte skulle behöva se den, utan bara de som va berörda=Du.. B-O.

Och du behöver inte fatta vad spoliern innebär... bara klicka på, eller kopiera och klistra in i valfri webbläsare adressen som du ser om du klickar på "spoiler", så kommer du till den sidan jag ville tipsa Dig om..

Jag har ju så klart förstått att du gillar smileys, men jag måste förtydliga, att trots att de kan bidra med känslor eller liknande som kan vara svåra att klä i ord, så kan de, använda på FEL sätt snarare skapa ett svårläst inlägg som många (jag) inte orkar med?

I detta fallet så kan man ju säg att smileys motverkar sitt syfte eftersom folk kanske inte ens orkar läsa inlägget i fråga?

OCH, vad gäller "Kör en chkdsk/f i kommandoprompten" så är det helt enkelt så att DU letar upp kommandoprompten.

I Windows 98 borde det funka om du väljer START/KÖR och skriver CMD (möjligen med små bokstäver)

Prova där att skriva t.ex chkdsh och trycka ENTER och se vad som händer?
Inget farligt kommando utan bara ett som kollar din hdd efter fel..

Lycka till!

/Fh
Citera
2007-03-01, 23:28
Medlem
Ondkvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frozenhero
I Windows 98 borde det funka om du väljer START/KÖR och skriver CMD (möjligen med små bokstäver)

COMMAND, inte CMD i Win9x. Stora eller små bokstäver har ingen betydelse.

Citat:
Prova där att skriva t.ex chkdsh och trycka ENTER och se vad som händer?

Kommer bara att generera ett felmeddelande, eftersom kommandot är felstavat.
Citera
2007-03-02, 11:47
Medlem
Har ni egentligen kommit fram till ett svar? Måste jag starta i felsäkert läge, eller går det att använda kopmmandoprompten i Windows? Kör XP ifall någon undrade.
Citera
2007-03-02, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ondkvist
COMMAND, inte CMD i Win9x. Stora eller små bokstäver har ingen betydelse.

Kommer bara att generera ett felmeddelande, eftersom kommandot är felstavat.

Såg det nu Skall ju så klart vara chkdsk, vilket iaf DU så klart fattar?

Citat:
Ursprungligen postat av Batch
Har ni egentligen kommit fram till ett svar? Måste jag starta i felsäkert läge, eller går det att använda kopmmandoprompten i Windows? Kör XP ifall någon undrade.

Kan du inte välja "Analysera i Diskdefragmenteraren heller?

Eller "Den här datorn", högerklicka och välj "Egenskaper", fliken Verktyg och sen "felkontroll"

Funkar inte det så prova att köra chkdsk i kommandotolken. Start/Alla program/Tillbehör.

Funkar inte DET så får du prova i felsäkert läge eller välja "Felsäkert läge med Kommandotolken" eller vad det heter när man trycker F8 eller så under uppstart för att komma till felsäkert läge..
Citera
2007-03-02, 18:27
Medlem
JAG TÄNKER OCH TÄNKER!

…men varför kan inte Batch under tiden också pröva mitt tips här ovan i inlägg nummer 2: att defragmentera under ...detta oförståliga förhållande: "Felsäkert läge".

För Windows 98:2 >Starta –om- datorn med att trycka på -för Windows 98:2- tangenten F8. >Välj valet: "Felsäkert läge". >Sök upp, som annars vanligt: Start >Program
>Tillbehör >Systemverktyg >Diskfragmenteraren.
...det kan ju hända att programmet då startar????
Citera
2007-04-02, 19:22
Medlem
Citat:
Såg det nu Skall ju så klart vara chkdsk, vilket iaf DU så klart fattar?

Kan du inte välja "Analysera i Diskdefragmenteraren heller?

Eller "Den här datorn", högerklicka och välj "Egenskaper", fliken Verktyg och sen "felkontroll"

Funkar inte det så prova att köra chkdsk i kommandotolken. Start/Alla program/Tillbehör.

Funkar inte DET så får du prova i felsäkert läge eller välja "Felsäkert läge med Kommandotolken" eller vad det heter när man trycker F8 eller så under uppstart för att komma till felsäkert läge..
Nej, det går inte att välja Analysera.
Citera
2007-11-04, 14:57
Medlem
KLANGBOTTENs avatar
Jag använder PC och Windows VISTA.

När jag klickar på programikonen för diskdefragmentaren händer ingenting.

Någon som har nåt tips vad jag kan göra för att få det att funka?
Nåt kommando i Kommandotolken, kanske?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in