2007-02-27, 19:22
Medlem
Tjena. Har fått i uppdrag att fixa mormors dator som fuckat sig lite grann. Felet ligger i hårddisken, "plötsligt" fick hon upp massa rutor vid uppstarten och hamnade vid ett annat skrivbord och alla hennes bilder osv hon hade i mina dokument var borta. Då hon är gammal och lite vimsig säger det sig självt att hon inte är så jättehajj på vad hon håller på med. Därför går det inte att utröna hur detta gick till, huvudsaken är att det har skett.

Plockade ut disken och körde den som slave i min dator. När jag går in i "den här datorn" ser jag dock TVÅ st nya diskar. En kallad F: och en :E. Verkar som att detta är två olika partitioner? I den ena hittar jag det "andra skrivbordet" hon hamnade i. Den andra partitionen säger att den är nån grej som behövs för systemåterställning och att man ej ska ta bort/ändra den, när jag dubbelklickar för att öppna. Kommer inte in i den. Väljer då öppna i utforskaren och då kommer jag in i den. Den innehåller en mapp som är tom och heter "RECOVERY", samt lite bilder och något annat löst. Denna "disken" uppger sig för att ligga på cirka 5gb, alltså måste det finnas mer "gömt" där bakom.

Är denna disk/partition eller vad det nu är en grej som behövs för att man ska kunna köra recovery CDn och ominstallera windows, eller finns det någon möjlighet att alla hennes sparade bilder osv finns någonstans på den?

Har tänkt formatera om skiten så jag blir av med det men det vore ytterst trevligt om jag först kunde få ut dessa möjliga bilder osv som kanske fortfarande finns kvar på den då de har STORT affektionsvärde för oss alla.
Citera
2007-02-27, 19:34
Medlem
Glömde tillägga att filformatet på den "normala" partitionen/disken är NTFS och pden skumma disken är skriven med (trebokstäver)...32. Kommer inte ihåg vad det formatet heter för tillfället, hjärnsläpp..

Kan det spela någon roll?
Citera
2007-02-27, 19:35
Medlem
levics avatar
GetDataBack har jag använt en 2-3 ggr när jag förlorat ata, efter formatering inkluderat. Funkar väldigt bra.
Citera
2007-02-27, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av levic
GetDataBack har jag använt en 2-3 ggr när jag förlorat ata, efter formatering inkluderat. Funkar väldigt bra.
Hur funkar detta? Kan jag formatera om och sedan köra det programmet och få fram alla gamla bilder och sånt (men inte allt som fanns på hårddisken)?
Citera
2007-02-27, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teäspe
Hur funkar detta? Kan jag formatera om och sedan köra det programmet och få fram alla gamla bilder och sånt (men inte allt som fanns på hårddisken)?
det finns en möjlighet att du skulle kunna få tillbaka filerna med detta programmet efter formatering.. men egentligen skulle du redan ha installerat det..annars så finns det risk att du skriver över en hel del data som du vill få tillbaka under installationen...

sen vad gäller hddn så är den säkerligen partionerad.. den partionen som heter "Recovery" (rätta mej gärna om jag har fel) har jag för mej är en sorts back up hdd, som kan användas om man tar backuper på sin hdd... (men som sagt.. kanske är ute och cyklar ny...?)

för att finna bilder på hddn kan du ju bara söka upp bilderna med sökprogrammet i windows..(förutsätter att du använder det..)
bara att välja vart man ska söka och kryssa i att den ska leta reda på bilder..
om det inte fungerar kan du ju prova med att installera t.ex. GetDataBack och hoppas att det du söker finns kvar...

//Patrik
Citera
2007-02-27, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wyvern_109
det finns en möjlighet att du skulle kunna få tillbaka filerna med detta programmet efter formatering.. men egentligen skulle du redan ha installerat det..annars så finns det risk att du skriver över en hel del data som du vill få tillbaka under installationen...

sen vad gäller hddn så är den säkerligen partionerad.. den partionen som heter "Recovery" (rätta mej gärna om jag har fel) har jag för mej är en sorts back up hdd, som kan användas om man tar backuper på sin hdd... (men som sagt.. kanske är ute och cyklar ny...?)

för att finna bilder på hddn kan du ju bara söka upp bilderna med sökprogrammet i windows..(förutsätter att du använder det..)
bara att välja vart man ska söka och kryssa i att den ska leta reda på bilder..
om det inte fungerar kan du ju prova med att installera t.ex. GetDataBack och hoppas att det du söker finns kvar...

//Patrik

Tack för detta svar! Har tänkt en del över det. Mormor använder ett program som heter Picasa, där hon brukar ta säkerhetskopior med jämna mellanrum, men hon vet inte vart de hamnar eller så. Är det möjligt att detta program skapat denna partition och fyllt den med bilder hon "säkerhetskopierat"? Hur ska jag bära mig åt för att få fram filer från den partitionen (eller vad det nu är)?? Den är ju trots allt över 5gb stor men ser till synes tom ut när man helt enkelt öppnar den i utforskaren.
Citera
2007-02-27, 22:57
Medlem
den där recoverypartitionen är väl vanligt på köpta datorer med färdiginstallerat OS, som levereras utan windowsskiva?

Skall man köra en formatering/recovery, så görs detta m hj.a denna partition där all nödvändig info om datorns ursprungskonfigyúration finns..

Som nån sade innan... sök efter bilderna o se om du hittar dem.... Var och hur filer lagras med Picasa har jag inte en susning om men det borde gå att hitta info om det på nätet?

Googla på "recovery med dold partition" så finns det lite att läsa...

Vad gäller Picasa, så verkar det inte vara nåt back-up-program utan mer en organiserare?

Citera: Picasa does not store or keep your pictures. When you initially install Picasa, it scans your computer's hard drive to find all applicable picture files. It then displays your pictures without moving or altering them. Uninstalling Picasa will not remove or damage your pictures. The picture files will be where they have always been on your hard drive, possibly in the "My Pictures" folder in "My Documents" (if you are using Windows XP).

Mer info: Picasa

PS. Du skall ju absolut INTE formatera disken och SEDAN försöka få tillbaka datan på den!!
DS.
Citera
2007-02-28, 00:50
Medlem
jallaballas avatar
Du säger att du hittar "det andra skrivbordet" på den ena partitionen men hittar du även det första? Finns din mormors konto inte kvar under "documents and settings"?

Vart gör hon backup med picasa? Bränner hon ut bilderna på CD eller kopierar hon dem till en annan mapp? I picasa finns en funktion som kallas web album, men det är inte samma sak som backup. Web album nås via picasaweb.google.com/"google-användarnamn"

Ska du formatera om datorn bör du givetvis använda räddningsskivan som kom med datorn om du inte vill bjuda din mormor på en ny windowslicens. Annars tvingar du på henne en piratkopia i onödan. Och ska du använda ett program som hittar raderade filer ska du givetvis använda det innnan du formaterar om.
Citera
2007-02-28, 01:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jallaballa
Du säger att du hittar "det andra skrivbordet" på den ena partitionen men hittar du även det första? Finns din mormors konto inte kvar under "documents and settings"?

Vart gör hon backup med picasa? Bränner hon ut bilderna på CD eller kopierar hon dem till en annan mapp? I picasa finns en funktion som kallas web album, men det är inte samma sak som backup. Web album nås via picasaweb.google.com/"google-användarnamn"

Ska du formatera om datorn bör du givetvis använda räddningsskivan som kom med datorn om du inte vill bjuda din mormor på en ny windowslicens. Annars tvingar du på henne en piratkopia i onödan. Och ska du använda ett program som hittar raderade filer ska du givetvis använda det innnan du formaterar om.

Spelar väl ingen roll vilken skiva jag använder, bara jag knappar in rätt nyckel som för övrigt står på datorchassiet.

Hon har ej bränt in bilderna eller nåt, bara helt enkelt tryckt på "Yes" eller motsvarande när proget. frågat om hon vill säkerhetskopiera.

Ska jag alltså prova att söka i "recovery" partitionen efter .jpg filer och sånt?
Citera
2007-02-28, 20:36
Medlem
jallaballas avatar
Du kan ju prova och se hur det går med din egen skiva och hennes serienummer, men du borde nog vänta med att ta bort den dolda partitionen innan det är klart.

Om programmet frågat om hon vill säkerhetskopiera och hon genomgående svarat ja på alla frågor borde väl någon typ av säkerhetskopiering ha skett? Vart då? Vet man inte var säkerhetskopiorna sparas är de ju inte värda någonting.

Sök igenom hela hårddisken, men jag skulle ju inte tror att bilderna hamnat i mappen "recovery". Där ligger windows- och programinstallationer som datortillverkaren valt att lägga med på datorn när den var ny och som installeras när man kör räddningsskivan. Det är alltså inte till för backup av bilder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in