2007-02-27, 16:02
Medlem
De senaste dagarna har min käke knakat när jag tugg eller dylikt. Bekanta har nu börjat påpeka att det är tecken på stress m.m. + att det kan förstöra tänderna.

Själv berörs jag inte, men jag skulle gärna vilja veta sanningshalten (vore skönt att säga åt dom att dom har fel) eller ett sätt att få det att sluta knaka. Någon som har ett tips?
Citera
2007-02-27, 17:07
Medlem
Pansarmeyers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xedovib
De senaste dagarna har min käke knakat när jag tugg eller dylikt. Bekanta har nu börjat påpeka att det är tecken på stress m.m. + att det kan förstöra tänderna.

Själv berörs jag inte, men jag skulle gärna vilja veta sanningshalten (vore skönt att säga åt dom att dom har fel) eller ett sätt att få det att sluta knaka. Någon som har ett tips?

Inget konstigt. Antagligen gnisslar du tänder på natten vilket ger slitage på käklederna. Skaffa en bettskena, ty processen går ej att reversera och kan bara förvärras. Fixa det nu!
Citera
2007-02-27, 17:34
Moderator
ofays avatar
Det kan vara ett tecken på stress men vissa människor får det så ändå. I käkleden sitter en liten disk, denna disk kan på vissa vara liten för liten och inte tillräckligt flexibel. Knäppet du hör är när ledkulan hoppar av/på disken. Får du inte ont av det är det relativt ofarligt, knäppet skadar inte tänderna men käken kan låsa sig.
Ibland kan detta uppkomma till följd av inflammation.
Köp Voltaren T 25mg på apoteket och följ dosanvisningen och se om det hjälper
Citera
2007-02-27, 17:59
Medlem
JohnnieJacksons avatar
har exakt detta problemet själv! ska höra med min läkare...

är också otroligt stresskänslig, ångest osv..
Citera
2007-02-27, 19:00
Medlem
Raseras avatar
Hadde detta problem jättelänge, säkert ett år.
irriterande som fan, efter ett tag började jag knäcka med käken med mening. vart lite av en tvångstanke ^^
sen en dag var det bara borta.
Citera
2007-02-27, 19:30
Medlem
Meloniums avatar
Har själv haft samma problem men kanske inte går att jämföra på samma sätt då jag fick en smäll av marken så käken började knaka.
Det gick över av sig själv inom en månad iaf, får hoppas att det gör det för dig med.
Citera
2007-02-27, 19:36
Medlem
Jag har gått omkring med det där i många år. Min käke funkar fortfarande.
Citera
2007-02-27, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hkkla
Jag har gått omkring med det där i många år. Min käke funkar fortfarande.
Samma sak här. Har väl haft det i runt 10 år nu. Tydligen så gnisslar jag tänder när jag sover också, men har inte fått någon anmärkning om slitna tänder av "tandis"

Har lättare att slappna av nu och käkproblemen har blivit bättre (låser sig inte nu eller nåt). Lärde mig att andas
Citera
2007-02-27, 21:27
Medlem
Jaså, ja det här verkar ju vara ett folkhälsoproblem!

Eftersom jag bara haft det några dagar så kan man ju inte veta, men vi hoppas att det släpper inom en vecka (håller jag för sannolikt faktiskt) istället för inom 10 år
Citera
2011-05-27, 01:14
Bannlyst
Sitter här nu med samma problem..
Har haft det i många år, men NU har jag typ kramp, och den spänner sig som faaaaaan...
Kan verkligen inte slappna av nu när den är sån..
Någon som gått til tandläkaren och fått det löst?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in