2007-02-27, 14:42
Medlem
Vrövhåls avatar
Jag vill installera Suse 10.2 på min desktop-dator, har bränt ut en live-dvd som startar upp som den ska, men när själva kärnan ska bootas så stannar det av nästan direkt, kernel panic! Det står bland annat såhär: "Can't find the cd i was booted from, DOH!"
Jag gissar att det beror på min DVD-enhet som är ansluten med SATA.
Så..what to do?
Citera
2007-02-27, 14:49
Bannlyst
Du få antingen installera via nätverket eller fixa drivrutiner till sata läsaren. Det första är nog enklast om SUSE hittar ditt nätverkskort villsäga

Oj, såg inte att du skulle ha en liveskiva. Då blir det värre, mycket värre.
Citera
2007-02-27, 15:40
Medlem
Vrövhåls avatar
Live-skivan är rätt värdelös med andra ord. Men hur gör jag för att installera via nätverket då?
Citera
2007-02-27, 15:43
Medlem
småsurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vrövhål
Live-skivan är rätt värdelös med andra ord. Men hur gör jag för att installera via nätverket då?

Nätverksinstallation= http://sv.opensuse.org/Sl%C3%A4ppt_version

Annars rekomenderar jag starkt installations-dvd'n.. den skall ha en massa SATA drivisar.
Citera
2007-02-27, 15:51
Medlem
Vrövhåls avatar
Där ser man..jag laddar ner installations-dvdn nu, vilket jag antagligen borde gjort från början.
Citera
2007-02-27, 16:13
Bannlyst
Joo, men det är trevligt att kunna testköra utan att behöva installera. Tyvärr fungerar det inte alltid
Citera
2007-02-27, 22:58
Medlem
Vrövhåls avatar
Installations-DVDn fixade biffen All hårdvara verkar identifieras korrekt, nu återstår bara att besluta om windows ska fimpas helt eller dualbootas..
Citera
2007-02-28, 15:04
Bannlyst
Beror på vad du ska använda systemet till. Om du inte är beroende av windows så skadar det ju inte att försöka
Citera
2007-02-28, 15:25
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av småsur
Nätverksinstallation= http://sv.opensuse.org/Sl%C3%A4ppt_version

Annars rekomenderar jag starkt installations-dvd'n.. den skall ha en massa SATA drivisar.

Felet ligger nog egentligen i datorn Bios. Den klarar inte att ladda dvd-n som den skall via SATA. Men med installations-cdn så kan man istället använda sig av drivrutiner istället för Bios och då går det bättre..

Det är alltså inte Linux eller Grubs fel att det inte fungerar från början, utan fel i Bioset som gör att man inte kan ladda mer första början av skivan (ca 32Mb).
Citera
2007-02-28, 17:53
Medlem
drm2k6s avatar
Testa bränn en ny skivan :P Har haft liknanden problem å då har de funkat när ja brännt en ny
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in