Jag hoppade in i bilen tidigare ikväll för att ta en sväng in till stan och besöka bokrean. Backade ut ur garaget och allt var som vanligt, men när jag svängt ut på gatan och slängde en blick på hastighetsmätaren såg jag till min förvåning att den stod på noll.
Vad ända in i helvete sa jag högt för mig själv medan jag såg hur tusenlapparna flaxade iväg. Sedan när jag skulle svänga, och således bromsade och växlade ner, så dog motorn och batterilampan tändes. Jag gav fullgas och bilen hoppade igång med ett ryck. Vid det här laget svor jag ganska friskt. Nästa sväng och samma historia. Bilen dör och vaknar när jag gasar på som fan. Accelererar och växlar upp utan problem och hastighetsmätaren vaknar till liv igen. Lite längre fram finns en mack, så jag stannar till och kollar på motorn, och allt ser ut som det ska. Jag kan inte ett jota om alla prylar och manicker som får bilen att fungera om jag ska vara ärlig. Jag bara kör. När jag kör vidare har hastighetsmätaren slutat fungera igen. Resten av resan fortsätter på samma sätt; ickefungerande mätare och den vill dö när jag växlar ner.
Vad tror ni kunniga att det kan vara, och hur många miljoner kan det kosta att laga? Att jag skulle ge mig på att laga det själv är bara att glömma.
Symptomen är således:
•Hastighetsmätare ur funktion, vaknade en kort stund
•Vägmätare och trippmätare ut funktion
•Dör när jag växlar ner
Jag har en Saab 9000 av 95 års modell.