Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2007-02-26, 12:51
Bannlyst
Jag har två datorer, den som jag skriver ifrån nu, och en gammal PC med Windows98, den har pajat, men jag vill gärna få igång den. Det är så virrigt att det kommer bli svårt att beskriva, men jag ska göra migg bästa.

För ett tag sedan raderade jag hela hårddisken i MS Dos med format c: och raderade ut allt, därefter installerade jag Windows98 igen, och när jag skulle installera skrivaren så kraschade allting, helt obegripligt. När jag nu startar datorn från installationsskivan går det bra de första stegen, sedan står det: "Ta ut installationsskivan och tryck på valfri tangent för att starta om datorn." (Ungefär så) Sagt och gjort, sedan kommer man till kommandotolken, och där står C> ungefär, och det går INTE att skriva kolontecken. Hur fan ska jag göra för att radera hårddisken IGEN och göra en ominstallation?! Det går ju inte komma in i DOS och det fungerar inte att skriva kolontecken eller något jävla kommando!

Vad ska jag ta mig till?!
Citera
2007-02-26, 13:01
Medlem
Bossiemans avatar
Använd en Linux live skiva och formatera med hjälp av den.
Angående skrivarproblemet kolla in denna, den förklarar det hela bra
http://www.dd.chalmers.se/~sandvik/win98crash.mpeg
Citera
2007-02-26, 13:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bossieman
Använd en Linux live skiva och formatera med hjälp av den.
Angående skrivarproblemet kolla in denna, den förklarar det hela bra
http://www.dd.chalmers.se/~sandvik/win98crash.mpeg

Tack för svaret. Men jag har inte tillgång till en sådan skiva. Du vet inte om det går att lösa på ett annat sätt?
Citera
2007-02-26, 13:06
Medlem
Flärps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jorma82
Tack för svaret. Men jag har inte tillgång till en sådan skiva. Du vet inte om det går att lösa på ett annat sätt?

När du försöker skriva ut kolon, vilken knappkombination använder du då? Det kanske är så att tangentbordslayouten är på Amerikanska och då får du använa Shift+Ö för att göra kolon.
Citera
2007-02-26, 13:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Flärp
När du försöker skriva ut kolon, vilken knappkombination använder du då? Det kanske är så att tangentbordslayouten är på Amerikanska och då får du använa Shift+Ö för att göra kolon.

Tack! Nu fungerade det att få fram kolontecknet. MEN, TROTS att jag skriver in format c: och trycker på enter så kommer det bara upp samma gamla skit IGEN! "Skriv in commando i commandotolken" ungefär. Vad FAAAAN ska jag göra nu! Det går ju inte starta från DOS eftersom jag inte ens kommer in i operativsystemet! Är det kalat pantat och kört?
Citera
2007-02-26, 14:13
Medlem
Flärps avatar
Citat:
Tack! Nu fungerade det att få fram kolontecknet. MEN, TROTS att jag skriver in format c: och trycker på enter så kommer det bara upp samma gamla skit IGEN! "Skriv in commando i commandotolken" ungefär. Vad FAAAAN ska jag göra nu! Det går ju inte starta från DOS eftersom jag inte ens kommer in i operativsystemet! Är det kalat pantat och kört?

Du kan ju alltid testa att skruva ur disken ur burken och sätta den i din andra dator och formatera genom ditt operativsystem. Annars kan du använda dig av partition magic. Tror att man kan lägga över det på diskett och boota upp, det kunde man iallafall förut för ett par år sedan när jag använde det .
Citera
2007-02-26, 14:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Flärp
Du kan ju alltid testa att skruva ur disken ur burken och sätta den i din andra dator och formatera genom ditt operativsystem. Annars kan du använda dig av partition magic. Tror att man kan lägga över det på diskett och boota upp, det kunde man iallafall förut för ett par år sedan när jag använde det .

Hmm! Det första alternativet kanske. Nåja, det är inte hela världen, kan ju alltid skaffa en annan dator en begagnad billig sådan. Tack ändå!
Citera
2007-02-26, 14:36
Medlem
Megaforces avatar
Har du kvar bootskivan till windows98, eller klarar din dator att boota upp cdskivan med win98? Ditt problem låter som om du använder en format.exe som är till annan dosversion än det du startar med. Då kan maskinen ibland vilja läsa in en annan command.com.

Om du har en bootdiskett till win98 så kan du försöka trycka på ctrl-break i början av inladdningen så att du kommer ut till kommandoraden. Skriv sen format c: /s där så formatterar den sen hårddisken. boota sen om så bör du kunna installera windows98 igen.
Citera
2007-02-26, 15:32
Medlem
Psydexs avatar
Eller installera DOS, eftersom den inte svarar på kommandot, verkar det som du har en "helt ren" hårddisk för tillfället.

DOS v.6 (tror det var den senaste som gjordes) finns att hämta på nätet och tar typ 5 disketter.
Citera
2007-02-26, 15:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Har du kvar bootskivan till windows98, eller klarar din dator att boota upp cdskivan med win98? Ditt problem låter som om du använder en format.exe som är till annan dosversion än det du startar med. Då kan maskinen ibland vilja läsa in en annan command.com.

Om du har en bootdiskett till win98 så kan du försöka trycka på ctrl-break i början av inladdningen så att du kommer ut till kommandoraden. Skriv sen format c: /s där så formatterar den sen hårddisken. boota sen om så bör du kunna installera windows98 igen.

Det där med boot har jag aldrig fattat. Och det enda jag har är en Windows98 installationsskiva.
Citera
2007-02-26, 15:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Psydex
Eller installera DOS, eftersom den inte svarar på kommandot, verkar det som du har en "helt ren" hårddisk för tillfället.

DOS v.6 (tror det var den senaste som gjordes) finns att hämta på nätet och tar typ 5 disketter.

Men hur ska jag kunna installera Dos? :S Grejen är att hårddisken inte är helt ren eftersom Windows installerades, och sedan pajade allt efter att jag skulle installera skrivaren, och nu fungerar inte installationsskivan mer heller.
Citera
2007-02-26, 15:43
Medlem
Psydexs avatar
Citat:
Men hur ska jag kunna installera Dos? :S Grejen är att hårddisken inte är helt ren eftersom Windows installerades, och sedan pajade allt efter att jag skulle installera skrivaren, och nu fungerar inte installationsskivan mer heller.
Du kommer ju till kommandoprompten som jag uppfattar det?
dvs:
c>

Då stoppar du i din DOS diskett skriver följande:
a:
a:\install (eller setup vilket som gäller)

DOS installeras, du får möjligheten att formattera din hårddisk med hjälp av kommandot "format" igen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in