2007-02-26, 06:36
Medlem
hallå.. håller på o ladda ner Windows vista.. ska kolla lite hur det är.. me nså finns de ju ett antal olika verisioner... har hittat en som heter: Windows.Vista.Ultimate.32Bit.(x86)
och en som heter: Windows.Vista - Ultimate Edition 64x....

Min fråga är nu vad är skilnaden på 64x och x86...

//MvH Patrik
Citera
2007-02-26, 06:59
Medlem
....FÅR DEN HÄR GUBBEN MEDDELA ATT TRO!

Tro till att nog veta? Att som bekant datortekniken grundas på att en processor räknar/behandlar databitarna i datorprogram.
Och att det finns processorer som arbetar/räknar/behandlar 32 stycken databitar av programmen vid varje räkning/varje arbetscykel, och de processorer som räknar med 64 stycken databitar varje gång.
-Å så! att om en så kallad 64-bitars processor, också skall räkna 64 stycken databitar varje gång, måste programmet vara skrivet för 64 bitar. Däremot kan en 64 bitars processor räkna på ett 32 bitars program; men alltså då bara 32 bitar per gång.

Att det alltså går fortare i en dator med en 64 bitars processor med program skrivna per 64 bitar , än med 32 bitars program i sammanhangen.

..sen hade det ju vore jäääättekul om signaturen Wyvern_109 hade varit mer vårdad med sin skrivningen av inlägget. -Och jag förstår inte: kan man ladda ner OS:et Vista från Nätet idag????????
Citera
2007-02-26, 12:21
Medlem
Har du AMD eller INTEL processor?
Citera
2007-02-26, 13:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Wyvern_109
hallå.. håller på o ladda ner Windows vista.. ska kolla lite hur det är.. me nså finns de ju ett antal olika verisioner... har hittat en som heter: Windows.Vista.Ultimate.32Bit.(x86)
och en som heter: Windows.Vista - Ultimate Edition 64x....

Min fråga är nu vad är skilnaden på 64x och x86...

//MvH Patrik

Jamen, det går ju dubbelt så snabbt med 64-bit. Det vet väl alla?
Skojar bara.

64-bitars kan adressera upp till....hmm....16 gb vill jag minnas.
32-bit fixar endast 4 gb, om jag som sagt inte minns fel.

Rätta mig någon?
Citera
2007-02-26, 14:39
Medlem
Megaforces avatar
Nåja, vad som är viktigare är att 64x-versionen inte fungerar på vanliga pc-maskiner med 32-bits processor (vilket är vad de flesta har)
Citera
2007-02-26, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Nåja, vad som är viktigare är att 64x-versionen inte fungerar på vanliga pc-maskiner med 32-bits processor (vilket är vad de flesta har)

Är du dum i huvet?!

Hur många här använder inte AMD processorer?!
Citera
2007-02-26, 14:59
Medlem
-HAR VERKLIGEN DE FLESTA 32-BITARS?

Som Megaforce skriver här ovan, att de flesta av oss vanliga dödliga datoranvändare, har 32-databitars räknande processorer i våra datorer. Som jag ju bara läser innan till i butikernas annonser, att deras utbud av datorer innehåller 64-bitars processorer. ..eller fattar jag fel?
Sen är det väl Surfgurun som skojar här ovan, med att tala om att alla vet! ...ja, dessa alla vet inte ens vad 32-bitars respektive 64-bitars processor innebär.

-Och jag, vet inte vad, som Surfgurun skriver, 64-bitars kan adressera upp till....hmm....16 gb vill jag minnas.
32-bit fixar endast 4 gb, om jag som sagt inte minns fel.
Men berätta gärna!

===
Vad signaturen -198 menar med sin fråga om AMD eller INTEL processor, i detta sammanhanget med 32 kontra 64 ...förstår jag inte? ..kanske bara snurra!!!
Citera
2007-02-26, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B-O Gavne, Västerås
....
..sen hade det ju vore jäääättekul om signaturen Wyvern_109 hade varit mer vårdad med sin skrivningen av inlägget. -Och jag förstår inte: kan man ladda ner OS:et Vista från Nätet idag????????
hmm.. ursäkta mej om jag har gjort något fel..? kan inte direkt förstå det.. men ursäkta iaf.....
jag är inte direkt jätte lärd inom detta ämne...
Citera
2007-02-26, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -198
Har du AMD eller INTEL processor?
har en AMD...
Citera
2007-02-26, 16:38
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -198
Är du dum i huvet?!

Hur många här använder inte AMD processorer?!

Är du dum i huvudet? Jag gör det inte.

Vad gäller minne i Vista:
32-bitars, alla versioner: 4GB (som XP)
64-bitars Home Basic: 8GB
64-bitars Home Premium: 16GB
64-bitars Business, Enterprise, och Ultimate: 128GB
Citera
2007-05-29, 01:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surfgurun
64-bitars kan adressera upp till....hmm....16 gb vill jag minnas.

Nej, dagens 64-bitarsprocessorer kan adressera upp till 256 TiB (2^48 bytes). Att många moderkort inte har stöd för mer än 8-16 GiB är en annan sak. Utan någon större förändring skulle dock adressrymden kunna ökas till 64 bitar, vilket skulle innebära 16 EiB (16384 PiB, 16777216 TiB) (2^64 bytes).

http://en.wikipedia.org/wiki/X64#Architectural_features
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in