Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-02-26, 02:09
  #1
Medlem
Har ett ytterst irriterande problem. Har en liten server som kör Windows 2000 Server som är DHCP-server, filserver, DNS-server, printserver osv. Hursomhelst så händer något med kontakten till DNS efter 20 dagar. Eftersom det körs en DNS-server på burken pekar den alltså på sig själv för namnupplösning. Vad som händer är att ingen tjänst eller program på servern har någon DNS tillgänglig för namnupplösning och detta innebär en hel del, men framför allt att jag inte kommer åt AD och att antivirusskyddet helt plötsligt inte hittar en server att uppdatera sig emot. Klienter i nätverket som pekar mot servern för namnupplösning har inga problem däremot, så DNS-servern är uppe och fungerar. Det är just att burken själv inte kommer åt den. När detta väl hänt spelar det ingen roll om man ändrar önskad DNS-server i nätverksinställningarna, det hjälper inte. Det enda som hjälper är en omstart, sedan funkar det utmärkt i 20 dagar till. Har testat att peka servern mot DNS-en i min m0n0wall-router som i sin tur pekar tillbaka mot servern, ifa problemet ligger i att servern pekar mot sig själv, men det hjälpte inte heller. I loggen syns inget konstigt mer än att vissa tjänster helt plötsligt klagar över att DNS-en inte kan nås. Har sökt som en galning på nätet efter en lösning i över ett år nu utan att lyckas. En ominstallation är inget jag är intresserad av. Inte i första taget iaf..
Citera
2007-02-26, 16:43
  #2
Medlem
bergsturks avatar
När detta uppstår, vad händer om du bara startar om dns-server-tjänsten?
Citera
2007-02-27, 02:28
  #3
Medlem
Ingenting, samma sak. DNS-servertjänsten startar om utan problem, men felet kvarstår. Ända som hälper är en omstart.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback