2007-02-25, 19:44
Medlem
raskenss avatar
Låter mycket lovande. Regeringen har beslutat om att bygga ett forskningscentrum utanför Lund med bl a en linjäraccelerator för protoner. Skulle inte förvåna mig om att nån miljömupp sätter P för det projektet.

Kan man anta att acceleratorn kan komma att användas för transmutationsexperiment?

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22620&a=769013&lid=puff_769028&lpo s=rubrik
Citera
2007-02-25, 22:27
Medlem
Sartres avatar
Hur stora mängder kvicksilver handlar det om ?
Citera
2007-02-25, 23:46
Medlem
raskenss avatar
har inte hittat någon information om detta. Men är det i slutna system så har jag svårt att tänka mig det skulle vara speciellt farligt att hantera även om det skulle röra sig om tiotals ton.

Det intressanta är om man kan utveckla tekniker att snabbt bryta ner kärnavfall och kanske kunna utvceckla nya reaktorteknologier som bygger på spallation.

Fanns lite info här:
http://www.ess-scandinavia.org/new/source/index.asp
http://en.wikipedia.org/wiki/European_Spallation_Source
Citera
2007-02-26, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Skulle inte förvåna mig om att nån miljömupp sätter P för det projektet.

Det är redan minst en miljömupp som klagat, eftersom ESS kommer att "dra lika mycket energi som en mindre stad".
Citera
2007-02-26, 23:51
Medlem
Lite udda projekt det där ESS. Jag får känslan av nåt ESS som nåt Europeiskt prestigeprojekt snarare än nåt som forskningsvärlden verkligen efterfrågar.

Personligen skulle jag hellre sett att de byggde en Frielektronlaser, eller en en helt vanlig Synkrotronljusanläggning, men men..

Men största farhåga när det gäller sådana här projekt är att man bygger en jätteanläggning men sedan inte har kompetens och pengar att driva den.
Redan idag känns det som att man har allvarliga problem att få resurser till att driva Maxlab och det är ju bara en relativt liten synkrotron. De liknande anläggningar jag varit på utomlands har mycket mer personal och väldigt mycket mer pengar att röra sig med.

Kul med nya anläggningar, men som sagt, se till att det går att få tag på så mycket kompetent personal som är villig att flytta till Lund, att det finns forskare som vill forska inom området och framförallt att det finns ekonomiska förutsättningar att driva anläggningen i 10 år..
Citera
2007-02-26, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersO
Personligen skulle jag hellre sett att de byggde en Frielektronlaser, eller en en helt vanlig Synkrotronljusanläggning, men men..

Det finns redan en synkrotonljusanläggning i Lund: Maxlab. Och det planeras en till: Maxlab IV. Men det visste du ju redan?

Citat:
Redan idag känns det som att man har allvarliga problem att få resurser till att driva Maxlab och det är ju bara en relativt liten synkrotron. De liknande anläggningar jag varit på utomlands har mycket mer personal och väldigt mycket mer pengar att röra sig med.

Varifrån kommer uppgifterna om att Maxlab har ekonomiska problem? Och du missar poängen: ESS är ett just ett sådan stor anläggning som du pratar om: det är en europeisk anläggning, placerad i Sverige, och inte en lokal svensk angelägenhet som t.ex. Maxlab.
Citera
2007-02-27, 00:08
Medlem
Citat:
Kul med nya anläggningar, men som sagt, se till att det går att få tag på så mycket kompetent personal som är villig att flytta till Lund, att det finns forskare som vill forska inom området och framförallt att det finns ekonomiska förutsättningar att driva anläggningen i 10 år..

Det brukar inte finnas några problem med att få folk att flytta till Lund. Problemet är att hitta någonstans de kan bo. Men om Lund inte smakar så går det utmärkt att bo i Malmö eller Köpenhamn istället, och pendla med bil, buss eller tåg. (Att det finns forskare är nog inget problem: idag är det fem olika länder som slåss om att få bygga ESS...)

Jag får nästan känslan att du är avundsjuk, och hellre hade sett en synkroton/röntgen-källa i Uppsalatrakten? Frielektronlasern som Uppsala U. är med i byggs väl i Hamburg? I samma slags sam-europeiskt projekt som ESS.
Citera
2007-02-27, 00:38
Medlem
Hej!

Jo, visst skulle det vara fint med en synkrotron i Uppsala.. haha, nä, jag tror man skulle riskera samma problem här.
Jag har inte hört nåt om att man vill placera en Frielektronlaser i Uppsala, däremot har Lund varit aktuellt.

Sist vi diskuterade synkrotroner och ekonomi på jobbet har jag för mig att vi kom fram till att ALS i Berkeley (som är en något större, men jämförbar anläggning) hade ungefär 10 gånger så mycket pengar att röra sig med som Maxlab.

Det går ut över driftsäkerheten och servicen en hel del, Maxlab är ju inte direkt pålitligt. Får vi välja så åker vi hellre till nån annan anläggning är Maxlab just för att det är så ofta det krånglar på Maxlab. Det kostar ju både tid och pengar för oss att resa och vet vi att vi får sakerna gjorda på en annan anläggning så åker vi hellre dit än att chansa på att Maxlab funkar.

Observera att detta inte är nåt klagomål på Maxlabs personal. De gör ett fantastiskt jobb som klarar hålla anläggningen igång med en sån budget. Som professorn uttryckte det: Skulle man se till antalet publicerade artiklar per investerad krona så lär Maxlab hamna ganska högt i rankningen.

Men kontentan är ändå att ska man bygga en större forskningsanläggning så måste man tänka mer på hur man ska klara hålla den igång.

Samma sak gäller Max 4 eller ESS. Det skulle bli en fina anläggningar, men vem betalar för driften de närmaste 10 åren och finns det kompetent personal att få tag på?

Forskare och teknikfreak som är hoppas jag dock att det löser sig på nåt sätt och att vi får nya häftiga anläggningar, men med Maxlab som erfarenhet tenderar jag att vara lite realist också..
Citera
2009-03-28, 19:14
Medlem
BlueStars avatar
*BUMP*

SVT rapporterar att Lund med all sannolikhet kommer få ESS så därför återupplivar jag den här tråden (slutgiltig beslut tas i maj).

Citat:
...-Det här är det största som hänt svensk forskning, säger Allan Larsson till SVT. Han bekräftar att det med 90 procents säkerhet blir Sverige som tar hem uppdraget...
Citat:
-Ett viktigt forskningsområde blir framtidens transportmaterial. Om bilar och bussar ska dra mindre energi i framtiden måste de byggas i nya och lättare material. Det blir ett av centrets huvudområden, berättar Allan Larsson...

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22620&a=1497988&lid=senasteNytt_27 5214&lpos=rubrik_1497988

Har Lund och Sverige förutsättningar att göra det här till ett framgångsrikt projekt, och vad tror ni vi kommer få se för innovationer komma ut på marknaden från det här forskningscentret?
Citera
2009-03-28, 21:54
Medlem
myrdals avatar
Citat:
Lite udda projekt det där ESS. Jag får känslan av nåt ESS som nåt Europeiskt prestigeprojekt snarare än nåt som forskningsvärlden verkligen efterfrågar.

Men största farhåga när det gäller sådana här projekt är att man bygger en jätteanläggning men sedan inte har kompetens och pengar att driva den.

Till saken hör väl också att Maxlab är lite av ett källarbygge som några fysiker knäckte ihop i källaren, också. Maxlab 3 håller på att bli rätt gammal nu.
Citera
2009-03-28, 23:18
Medlem
appe-s avatar
ah! trevligt. jag visste att vi svennar inte kunde låta resten av världen ligga före med forskning på den här nivån. länge leve mänskligheten.

hur ser det ut med klagandet idag då? hur många har hittills inte insett att forskning som drar en terrawatt ganska tidigt efter gynnar oss med detsamma?
Citera
2011-10-20, 23:04
Medlem
Ogggeees avatar
Nu är bygget igång! Finns mer att läsa på deras hemsida.

http://maxlabiv.se/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in