2007-02-25, 19:31
Medlem
Fick nyligen nys om bandet Silencer med Nattramn som sångare, och fick då även veta att han är instituerad på psyket i Växjö, och har dragit igång Diagnose:Lebensgefahr som terapi vad jag förstod det som. Så jag fixade fram albumet med Diagnose:Lebensgefahr också och jag har verkligen fastnat, både för Silencer och Diagnose:Lebensgefahr. Och jag är sån att om jag hittar någon artist jag fastar skarpt för villjag veta mycket om den artisten, men, det finns i princip ingen info alls om Nattramn?
Någon som har något att dela med sig om honom?
Citera
2007-02-27, 14:26
Bannlyst
Personligen är det nog det värsta jag hört.

Här kommer en rolig text (recension):

Genre: Black metal
Skivbolag: Prophecy productions
Releaseår: 2001

Första gången jag lyssnade på denna CD var jag smått bakis och led av tillhörande ångest. Med darrande fingrar laddade jag CD-spelaren och lade mig ner på sängen för att lyssna koncentrerat.
Det finns ju en rad gamla svenska klyschor vars andemening är att ”om du mår dåligt finns det alltid någon annan som mår sämre”. Efter att ha studerat texthäftet kan jag konstatera att en av medlemmarna i det här bandet, Nattramn, måste må jävligt mycket sämre än jag någonsin gjort. Fotot på mannen i fråga säger en del, men tacklistan är det som slutligen övertygar mig. De personer som tackas är enbart personal på Kristianstads psykakut och S:t Sigfrids i Växjö. Förutom dessa tackas en del mediciner. Jag tog en snabb koll i FASS (svensk läkemedelsförteckning) för att se i vilka typer av behandlingar dessa mediciner används. Och det rör sig om tabletter mot schizofreni, depression, sömnsvårigheter, psykoser och ångest. Med allt detta i bakhuvudet verkar det vara ett under att bandet orkade ta sig ända till Tyskland för att spela in skivan!
Allt som nämnts hittills hade ju varit totalt irrelevant om Silencers musik hade varit värdelös. Och visst skulle man kunna ha invändningar. Den inhyrde trummisen Steve Wolz (från Bethlehem) gör lite småfel här och var. Nattramns ylande kan kännas lite väl okontrollerade och enerverande på vissa ställen.
Men när han i titelspåret vädjar med sin sargade stämma ”cut me, hurt me, cut me, hurt me”…ja, då fattar man att det här är på allvar. Så glöm kritiken här ovan, att sitta och analysera den här skivan med musikermått är bara meningslöst. För den här skivan vinner på känslan. De lyckas verkligen förmedla en aura av hopplöshet och misär. Ett kargt ljudlandskap som hämtar näring från Burzums primitiva malande såväl som tidiga Katatonias nattsvarta melankoli. Musiken balanserar mellan snabb ångestfylld Black Metal och mer ambienta lågmälda passager där akustiska gitarrer och piano får utrymme. Ett fåtal gånger går musiken på tomgång men överlag är kvaliteten hög och variationen är föredömlig. Ni som abbonerar på releaser från Selbstmord Services lär gå igång på Silencer.
Frågan är dock om man får höra något mer från dessa herrar. Det är ytterst svårt att hitta intervjuer eller information om Silencer. Det kan ju vara så att jag inte letat ordentligt, men mina idoga webbsökningar har bara genererat en enda intervju, och den var dessutom på tyska! Min skoltyska är ju inte vad den borde vara, men det jag lyckades läsa ut var att intervjun som sådan inte varit särskilt lyckad.
Så vem vet, detta är kanske första och sista chansen att höra Silencer? Jag köpte skivan helt ohörd (vilket ALDRIG händer nuförtiden) och jag har inte ångrat mig en sekund. Om beskrivningen ovan låter tilltalande så är det bara en sak som gäller – Köp!
Citera
2007-02-27, 17:51
Medlem
Nazipolizeis avatar
aoh jävlar, visste inte att han hade nytt projekt nu... Death Pierce Me kommer lätt på min top 5 BM lista, lyssnar inte så mycket på genren längre men händer att jag sätter på detta mästerverk. Själva musiken är kanske inte världsbäst så sätt, men som personen som skrev recensionen säger. När man har all historisk i bakhuvudet blir det så mycket bättre.
Håller på och tankar det nya albummet nu så får vi se om det når mina förväntningar.

Men som sagt, tror inte det finns allt för mycket att veta om den killen ifall du inte lyckas få tag på någon som känner han personligen (och på den fronten ser det ju inte ljust ut) Ring upp psyket och fråga om du får prata med honom om du är jätte intresserad ^^

Edit: du kan ju alltid maila han på hans hemsida...

Edit2: jadu, den nya plattan var ju inte alls vad jag hade förväntat mig, hade ju hoppas på lite depressiv misantropisk BM, men men... har inte lyssnat igenom hela plattan nu, får ge den en ny chans nån gång när jag är på mer humör.
Citera
2007-02-27, 21:51
Medlem
Jrgens avatar
Death - Pierce Me är ett mycket bra och originellt BM-album; framför allt Sterile Nails and Thunderbowels och I Shall Lead, You Shall Follow.
http://www.myspace.com/silencerswe

Diagnose: Lebensgefahrplattan har jag bara lyssnat igenom en gång. Det var intressant icke-metal med lite drone doom-influenser här och där. Intressant, men inte "bra" på samma sätt som Silencer. Påminner mig bitvis (inte helt oväntat) lite om Stalaggh; inte lika mörkt och kaotiskt, men precis lika psykotiskt.
http://www.myspace.com/diagnoselebensgefahr
Citera
2007-03-01, 00:59
Medlem
jo, jag tror ju faktiskt inte heller det hade varit jättebra om man bara hört musiken, inte läst texterna, inte vetat något.

men tipset om att ringa psyket är ju en idé, kan ju låtsas man läser till psykiatriket/psykolog och vill göra ett studiebesök
Citera
2007-05-28, 08:16
Medlem
VONKANs avatar
Nej nej, det går inte att ringa psyket, han är utskriven.
http://www.metal-archives.com/band.php?id=82215
Citat:
Nattramn has recently been released into the free world. For the full story, view here: http://www.diagnoselebensgefahr.com/sound_on/diagnoselebensgefahr.html

Ja vem vill inte veta mer. Men eftersom han nu vill vara anonym så ska vi väl inte rota i det.
Citera
2008-05-21, 22:33
Medlem
Några news på detta ämne? Tankade precis båda skivor Grym ambient den nya
Citera
2008-06-26, 02:29
Bannlyst
Förbannat bra musiker.
Var det han som yxade ned småflickorna eller?
Citera
2008-06-26, 03:34
Medlem
Japp. Finns lite o läsa i aftonhoran.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20146.ab
Citera
2008-06-26, 04:08
Medlem
HellFists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pocho
Japp. Finns lite o läsa i aftonhoran.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20146.ab

Nej det är helt fel. "Yxmannen" är hans storebror, och gjorde dådet pga av att doktorn (medvetet) laborerade med nya mediciner och skrev ut nya (som han inte testat innan) till honom fast att han mådde bra och var helt lugn med sina gamla.

Söp ett par gånger med Nattramn som ung (vi hade en gemensam bekant) innan han åkte in på psyket, och kan egentligen inte uttala mig om hur han är nu. Men om han inte har ändrats allt för mycket sen sist så kan jag ju garantera att det inte är en bra ide att ringa eller söka upp honom för och ställa en massa frågor. För din egen trygghets skull...
Citera
2008-06-26, 04:20
Medlem
Jaha. Se på fan. Tack för infon.
hittade nämligen länken här.

http://www.diagnoselebensgefahr.com/sound_on/transformalin.html
Om man klickar på.
9. Tillsammans Men Ensam I Stillhetens Kapell
Senast redigerad av Pocho 2008-06-26 kl. 04:23.
Citera
2008-06-26, 16:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HellFist
Nej det är helt fel. "Yxmannen" är hans storebror, och gjorde dådet pga av att doktorn (medvetet) laborerade med nya mediciner och skrev ut nya (som han inte testat innan) till honom fast att han mådde bra och var helt lugn med sina gamla.

Söp ett par gånger med Nattramn som ung (vi hade en gemensam bekant) innan han åkte in på psyket, och kan egentligen inte uttala mig om hur han är nu. Men om han inte har ändrats allt för mycket sen sist så kan jag ju garantera att det inte är en bra ide att ringa eller söka upp honom för och ställa en massa frågor. För din egen trygghets skull...

Samhället har en vana att kalla individer som inte vill finna sig i samhällets förtryck för psykiskt sjuka, psykopater, o.s.v... men denna Nattramn, hur pass sjuk är han? Vad har han gjort för att bli inlagd?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in