2007-02-24, 11:51
Medlem
Gammal Hårdrockares avatar
Jaha, så vart jag ute en sväng igår på Harrys och stötte på ännu en av dessa jävla idioter som uppenbarligen inte tål alkohol.

Stod i baren och hängde, funderade på att dra hem eftersom jag inte var sugen på att kröka överhuvudtaget. Hade följt med bara för att vara snäll mot min flickvän.
Hon dansade och hade kul.
Jag stod i baren.
Precis som det brukar vara alltså. Då kommer det fram en äldre man som var lite halvfull och pratsjuk. Började snacka med mig om allt möjligt vilket bara var trevligt. Känns lite genant annars att stå ensam vid baren innan man har blivit rejält packad. Helt plötsligt dyker det upp en kille i min egen ålder (ca 40 år) från ingenstans, blänger ilsket på mig och börjar yra något om att jag ska lämna äldre män ifred.
-"Fy fan säger jag! Här går en gammal man ut för att ha lite kul och så får han inte vara ifred för sådana jävlar som dig. Fy faaaan säger jag bara!"
Jag känner till sorten och vet att det inte är någon idé att börja käfta med dem, det blir vara värre.
Killen var helt klart ett klassiskt exempel på en person med dåligt ölsinne. Det hade slagit runt rejält. Han var ingen missbrukare, ingenting sådant. Bara en vanlig medelålders kille som inte tålde spriten.

Jag nonchalerade honom men jag såg i ögonvrån att han hela tiden illblängde på mig med galen blick, spända käkar och knytna nävar. Mycket obehagligt.
Jag gick därifrån. Lika bra. Jag ville inte riskera att få mig en jävel mitt i planeten. Glasögon är dyrt, likaså tandläkarbesök.
Gick iväg till dansgolvet för att hämta min flickvän. Då flyger den jävla idioten på mig från sidan vilket fick till följd att jag ramlade rakt över ett bord där det satt folk och drack öl. Idiotjäveln som inte tålde spriten föll över mig och vevade vilt med armarna.
Vakterna kom naturligtvis. Som tur var hade de sett alltsammans så jag riskerade ingenting. De såg direkt att jag var helt oskyldig. Fyllskallen däremot bröt de ned på golvet.
Men nu gjorde jag något som jag trodde att jag skulle bli belönad för. Jag gav killen en chans. Jag sade till vakterna:
-"Släng inte ut honom. Ge honom en chans. Han menade säkert inget illa och bättrar sig säkert."
Varför gjorde jag nu detta? Jo, dels så ville jag helt enkelt vara snäll och för det andra så ville jag inte att det skulle stå en fyllskalle utanför och vänta på mig när jag och min flickvän skulle gå hem. Killen var av muskulösa typen och jag skulle inte haft en chans. Glöm inte heller att det var han som var förbannad och galen - ilska och galenskap är alltid ett stort övertag i slagsmål.

Vakterna gav killen en chans och nu trodde jag naturligtvis att allt var över, att killen åtminstone skulle ge fan i mig, ja t o m bli vänligt inställd.
I helvete heller!
En kvart senare när jag stod i baren så smög han sig bakom mig, tryckte något vasst mot min rygg och visade mig en vanlig bordskniv (!) som han tydligen hade knyckt från något bord eller något.
Han talade om för mig att han skulle ta mig, att han skulle vänta utanför och att jag skulle bli en "fin pojk" när han var färdig med mig. Sedan körde han in bordskniven i ryggen på mig igen och tryckte till hårt så att jag inte skulle missa budskapet.
Snubben såg heltokig ut.

Då fick jag nog. Jag gick och sade till vakterna vad som hade hänt. Jag hade även en bartender som vittne vilket kändes skönt.
Vakterna letade upp honom, slängde ned idioten på golvet och då började fanskapet yla om polisvåld, att han var oskyldig, att han skulle mörda varenda jävel därinne och jag vet inte vad för dumheter.
Vakterna frågade om jag ville göra en polisanmälan men det sket jag i, bara de kastade ut honom och hjälpte mig och min flickvän med att beställa en taxi.
En stund senare kom taxin och vakterna följde oss ut utifall dåren skulle stå någonstans och vänta.
När vi går mot taxin så ser vi fanskapet stå i kön och mucka med ännu en vilt främmande man som inte hade gjort någonting. Han står och puttar på honom, frågar honom om han ska "dunkas" och liknande dumeter.
Vakterna går och tar hand om honom ännu en gång och jag hoppas att de släpade in honom i något ljudisolerat rum och slog ut varenda jävla tand på aset.

Varför i helvete dricker sådana personer? Vad är det som händer uppe i skallen på dem?
Denna kille var som sagt inte någon missbrukare, ingenting sådant. Han såg ut att vara en alldeles normal medelålders man med tråkigt jobb, kärring, villa och kanske några ungar.
Är det kanske någon här som har liknande upplevelser? Finns det kanske t o m någon som själv har dåligt ölsinne och som kan förklara vad det är som händer i skallen, hur ni tänker just då och varför ni fortsätter med att dricka? Det skulle vara mycket intressant att höra faktiskt.
2007-02-24, 12:04
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Denna kille var som sagt inte någon missbrukare, ingenting sådant.

Hur vet du att han inte var missbrukare? Alla missbrukare ser inte ut som nedkörda horsare med infekterade sår och dålig hy. Killen kanske hade tagit roppar i samband med krökat eller blandmissbrukar olika sorters narkotika?
2007-02-24, 12:07
Medlem
FallMedStils avatar
Det du berättar om har man ju varit med om antalet gånger, det jag finner konstigt är att det oftast (för mig i alla fall) händer de kvällar där man inte känner för att dricka så mycket och tar det lugnt. Vet till exempel en människa som ibland träffas ute på krogen som har s k "vattenskalle", det känns ofta som att han kompenserar för detta när han är full och i stället ger sig på allt och alla.

Jag vet även en gammal polare som är hur lugn som helst i vanliga fall men efter att ha druckit lite grand för mycket blir sjukt aggressiv och tar allting som ett hot. Jag personligen tror att det handlar om undertryckt hat eller komplex vilka man inte längre kan hålla tillbaka i onyktert tillstånd, men det är så klart bara en teori.
2007-02-24, 12:11
Medlem
Gammal Hårdrockares avatar
Cineasten:

Citat:
Hur vet du att han inte var missbrukare? Alla missbrukare ser inte ut som nedkörda horsare med infekterade sår och dålig hy. Killen kanske hade tagit roppar i samband med krökat eller blandmissbrukar olika sorters narkotika?

Jo, det kan han ha gjort men jag tror inte det. Det är inte första gången jag har stött på dylika människor och några har jag t o m varit ytligt bekant med så jag vet att de inte sysslar med sådant. Men så fort de har fått sprit i sig så galenskapen och ilskan blommat ut.
2007-02-24, 12:11
Medlem
Kivans avatar
Idioterna som blir valdsamma av alkohol ar det varsta sloddret i samhallet. Pa Aland, dar jag bodde, rakade man jamt och standigt ut for dessa tragiska fjantar. Som tur ar brukar det racka med att man puttar lite pa dem sa ligger de nere pa marken och viftar, alkoholen har ju lite negativa effekter pa balanssinnet.

Citat:
Jag vet även en gammal polare som är hur lugn som helst i vanliga fall men efter att ha druckit lite grand för mycket blir sjukt aggressiv och tar allting som ett hot.
Sadana borde sluta dricka helt, alkoholen ar ingen ursakt.
2007-02-24, 12:14
Medlem
stoppsmälls avatar
Han är ett klassiskt exempel på fegisar som trots sin storlek är så osäkra att de måste gå på mindre. Hans alkoholintag förstärker bara det han upplever när är nykter: att alla andra är framgåmgsrikare, framförallt hos brudarna, än han själv. Men berusad törs han ge utlopp för alla nedtryckta aggretioner och då mot sådana han vet att han kan vinna över.

Du var helt klart ett hot mot honom, då du stod och barhängde nykter och inte på det minsta sätt var svartsjuk när bruden din dansade och roade sig. Det var helt enkelt din självsäkerhet som han störde sig på. Att du var storsint och var vänlig efter första incidenten gjorde honom bra mer frustrerad, sådan som han vill ofta bli tillrättavisad och felaktigt behandlad, så att han ska utmåla sig som ett offer.

Förmodligen har han ett lågbetalt skitjobb och törs inte ta konflikter på jobbet, utan är den där lite "snälla typen" som inte kan säga nej, eller säga ifrån. Utom när han är full då förstås, då får som sagt en stackars oskyldig ta det skit han i nyktert tillstånd skulle vilja säga, men inte törs.

Att han inte borde dricka, men trots allt gör är en gåta, till och med för han själv. Men kassen från bolaget innehåller inte öl, den innehåller ett falskt självförtroende.

Tror jag iaf

//ss
2007-02-24, 12:19
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammal Hårdrockare
Jo, det kan han ha gjort men jag tror inte det. Det är inte första gången jag har stött på dylika människor och några har jag t o m varit ytligt bekant med så jag vet att de inte sysslar med sådant. Men så fort de har fått sprit i sig så galenskapen och ilskan blommat ut.
Hur vet du det? Vet du verkligenn vad folk stoppar i sig innan de går ut på krogen eller när de går på muggen ute på något ställe?

Jag kan ju villigt erkänna att jag inte känner mina närmaste vänner eller släktingar till 100%. Folk förändras och man döljer saker för varandra i tron att folk inte ska märka något.

Jag kan inte med 100%s säkerhet säga att min i grunden snälle bror aldrig skulle blanda droger och alkohol och få spelet ute på stan.

Det är väldigt vanligt med narkotika och lugnande mediciner bland folk så du ska inte vara så säker på att du alltid kan se vem som är missbrukare och inte. Det finns ju massor av folk som arbetar och sköter sig som super till och/eller knarkar då och då och som flippar ut ibland.

Om du på fullt allvar tror att det bara är hjärndöda snubbar i socialgrupp 3 som är ute och slåss på krogen tror du verkligen fel.
2007-02-24, 12:19
Medlem
Biffens avatar
Har själv vart en sådan kille, mer eller mindre kan tilläggas, alkoholen hämnar juh den kreativa och logiska delen av hjärnan, och förstärker dom innersta, djuriska instinkterna...Detta borde ha kunnat förklara en snabb och intensiv första konfrantation....
Men inte när killen är borta i en kvart o sedan återkommer...

Killen är bevisligen en allmän idiot...
2007-02-24, 12:29
Medlem
Kapads avatar
Jag blir så jävla förbannad på att såna människor överhuvudtaget får existera. Varför finns dem? Jag förstår inte heller varför du gav honom en andra chans. Och varför du inte polisanmälde? Du kan väl få skadestånd och allt?
2007-02-24, 12:39
Medlem
Det tråkigaste är att det finns folk som är exakt sådär fast nyktra.

Men nu vet du, att det inte lönar sig att ge honom en extra chans.

Och var inte rädd för honom GH för det är det han vill, innerst inne är de bara "Putt" typen dvs dom puttar på dig och vågar aldrig veva till (Iafl inte mot ansiktet)

Men visst fan är det jobbigt!
2007-02-24, 12:43
Medlem
kultingens avatar
Det verkar i alla fall varit kopetenta vakter för en gångs skull
2007-02-24, 12:46
Medlem
Zumas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stoppsmäll
Han är ett klassiskt exempel på fegisar som trots sin storlek är så osäkra att de måste gå på mindre. Hans alkoholintag förstärker bara det han upplever när är nykter: att alla andra är framgåmgsrikare, framförallt hos brudarna, än han själv. Men berusad törs han ge utlopp för alla nedtryckta aggretioner och då mot sådana han vet att han kan vinna över.

Du var helt klart ett hot mot honom, då du stod och barhängde nykter och inte på det minsta sätt var svartsjuk när bruden din dansade och roade sig. Det var helt enkelt din självsäkerhet som han störde sig på. Att du var storsint och var vänlig efter första incidenten gjorde honom bra mer frustrerad, sådan som han vill ofta bli tillrättavisad och felaktigt behandlad, så att han ska utmåla sig som ett offer.

Förmodligen har han ett lågbetalt skitjobb och törs inte ta konflikter på jobbet, utan är den där lite "snälla typen" som inte kan säga nej, eller säga ifrån. Utom när han är full då förstås, då får som sagt en stackars oskyldig ta det skit han i nyktert tillstånd skulle vilja säga, men inte törs.

Att han inte borde dricka, men trots allt gör är en gåta, till och med för han själv. Men kassen från bolaget innehåller inte öl, den innehåller ett falskt självförtroende.

Tror jag iaf

//ss

Bra sagt!
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här