Citat:
Ursprungligen postat av Neysh
Även om vi går ner på subatomisk nivå - skapar totalt kaos - varenda kvark gör det den enligt determenismen inte ska göra
Hur mycket påverkar det oss ändå? Om jag släpper ett glas och på determenismisk väg räknar ut vart alla delar kommer hamna med matematik - Skulle utfallet verkligen vara nåt annorlunda om dessa partiklar på kvarknivå skulle uppfört sig helt slumpartat?
Vet inte inte sakert men som jag forstatt saken (ar absolut inte fysiker) gar det inte att vara saker pa att slumpen pa den nivan inte paverkar och darmed kan man inte veta om det kommer att bli pa det ena eller det andra viset pa "var" niva (vilket ju gor determinismen lite poanglos).
Citat:
Iallafall när det gäller "Fri vilja" så borde väl inte slumpmässiga utfall på kvark(kvant?)nivå påverka våra tankar på atomnivå mycket alls?
Tja, vara handlingar kan vara forutbestamda eller slumpmassiga. Skillnaden kanns, parktiskt sett, arligt talat mattlig om an naturligtvis intressant i sig.
Citat:
Svårt att formulera sig när man inte är insatt

Ja, jag skulle nog inte svarat sjalv utan vantat pa Evolute eller nagon av de anda aggskallarna.