2007-02-24, 01:58
Medlem
Neyshs avatar
Visste inte om jag skulle lägga denna tråd här eller i filosofi - Men jag är ute efter ett lite mer "tekniskt" svar så.

Har sökt men hittar inte riktigt vad som säger emot determinismen...

En lagom passande tråd om determinism: http://www.flashback.org/showthread.php?t=218744

Allt som händer har en orsak - allt som händer är kedjereaktioner från "Det första som hände" - Determinism följer naturlagarna och går teoretiskt att räkna ut med hjälp av matematik.

Vad säger emot detta? Har hört att viss kvantfysik är slumpmässigt (dvs går inte att räkna ut innan det sker, bryter mot determinismen). Vad mer?
Citera
2007-02-24, 02:07
Medlem
Van Der Graafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neysh
Har sökt men hittar inte riktigt vad som säger emot determinismen...
Indeterminism:
Citat:
Indeterminism is the philosophical belief contradictory to determinism: that there are events which do not correspond with determinism (and therefore are uncaused in some sense).
-- http://en.wikipedia.org/wiki/Indeterminism
Citera
2007-02-24, 02:12
Medlem
Motvilligs avatar
Citat:
Allt som händer har en orsak - allt som händer är kedjereaktioner från "Det första som hände" - Determinism följer naturlagarna och går teoretiskt att räkna ut med hjälp av matematik.

Vad säger emot detta? Har hört att viss kvantfysik är slumpmässigt. Vad mer?
Det ar nog inte sa mycket mer an slump pa subatomisk niva som sager emot determinismen. Diverse religiosa teorier om gudar, sjalar med fria viljor och annat ar val motstandet i ovrigt.
Citera
2007-02-24, 02:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig
Det ar nog inte sa mycket mer an slump pa subatomisk niva som sager emot determinismen. Diverse religiosa teorier om gudar, sjalar med fria viljor och annat ar val motstandet i ovrigt.
Har du snöat in på LOST på fyran
Citera
2007-02-24, 02:26
Medlem
Neyshs avatar
Citat:

Även om vi går ner på subatomisk nivå - skapar totalt kaos - varenda kvark gör det den enligt determenismen inte ska göra

Hur mycket påverkar det oss ändå? Om jag släpper ett glas och på determenismisk väg räknar ut vart alla delar kommer hamna med matematik - Skulle utfallet verkligen vara nåt annorlunda om dessa partiklar på kvarknivå skulle uppfört sig helt slumpartat?

Iallafall när det gäller "Fri vilja" så borde väl inte slumpmässiga utfall på kvark(kvant?)nivå påverka våra tankar på atomnivå mycket alls?

Svårt att formulera sig när man inte är insatt
Citera
2007-02-24, 02:29
Medlem
Motvilligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av {I}{K}{E}
Har du snöat in på LOST på fyran
Jag har inte fyran och foljer inte Lost. Vad foranleder din fraga?
Citera
2007-02-24, 02:32
Bannlyst
Citat:
Jag har inte fyran och foljer inte Lost. Vad foranleder din fraga?
Att dialektism är en faktor
Citera
2007-02-24, 02:43
Medlem
Motvilligs avatar
Citat:
Att dialektism är en faktor
Menar du dialektik och vad har det (beror forstas pa vilken dialektik du menar) i sa fall med vad jag skrev att gora. Tala ur skagget!
Citera
2007-02-24, 02:47
Medlem
Motvilligs avatar
Citat:
Även om vi går ner på subatomisk nivå - skapar totalt kaos - varenda kvark gör det den enligt determenismen inte ska göra

Hur mycket påverkar det oss ändå? Om jag släpper ett glas och på determenismisk väg räknar ut vart alla delar kommer hamna med matematik - Skulle utfallet verkligen vara nåt annorlunda om dessa partiklar på kvarknivå skulle uppfört sig helt slumpartat?
Vet inte inte sakert men som jag forstatt saken (ar absolut inte fysiker) gar det inte att vara saker pa att slumpen pa den nivan inte paverkar och darmed kan man inte veta om det kommer att bli pa det ena eller det andra viset pa "var" niva (vilket ju gor determinismen lite poanglos).
Citat:
Iallafall när det gäller "Fri vilja" så borde väl inte slumpmässiga utfall på kvark(kvant?)nivå påverka våra tankar på atomnivå mycket alls?
Tja, vara handlingar kan vara forutbestamda eller slumpmassiga. Skillnaden kanns, parktiskt sett, arligt talat mattlig om an naturligtvis intressant i sig.
Citat:
Svårt att formulera sig när man inte är insatt
Ja, jag skulle nog inte svarat sjalv utan vantat pa Evolute eller nagon av de anda aggskallarna.
Citera
2007-02-24, 02:49
Bannlyst
Motvillig:

Utveckla din teori.
Citera
2007-02-24, 02:58
Medlem
Motvilligs avatar
Citat:
Motvillig:

Utveckla din teori.
Determinismen ar inte min teori. Prova Wikipedia eller nagot for grundtankarna.
Citera
2007-02-24, 03:03
Bannlyst
Citat:
Determinismen ar inte min teori. Prova Wikipedia eller nagot for grundtankarna.
Jag är ateist, men det är din tur att ljuga, shoot
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in