När jag fick Subutex första gången år 2007 så var det nyligen ändrade föreskrifter att det räckte med 2 års opiatmissbruk. Sen fick man inte ha ett "
avancerat" blandmissbruk av tex bensodiazepiner. Jag hade inte injicerat heroin dagligen i 2 år men jag hade använt opiater i olika former varje dag i 5 år. Började med kodein, tramadol och eskalerade till OxyContin, Morfin och heroin. Men när jag sökte till Subutexprogrammet gick jag på Subutex.
Jag kom i alla fall in och jag minns att flera av mina medpatienter där på Beroendekliniken i Uppsala var irriterade för att det blivit så lätt att få Subutex, för de hade ju minsann missbrukat heroin intravenöst större delen av sin aktiva tid medan jag får det jag missbrukar legalt, buhu!
Hur som helst så vart jag utskriven efter en tid pga sidomissbruk av benso med LVM som påföljd. 2008 sökte jag Subutex igen och kom in. Det gick bra men jag kände efter att jag höjt dosen från 8mg till 16mg och sedan 24mg att jag ändå var sugen på opiater och att det var dags att pröva nått nytt. Så jag sökte Metadon och fick det. Ställdes in till 100mg men åkte efter några månader ut ur programmet igen. Min bäste vän hade dött av en överdos och jag tog Xanor som jag köpt eftersom det är så svårt att få benso utskrivet när man har Subutex eller Metadon. Så givetvis vart jag utskriven ur programmet igen.
När jag sökte Metadon på nytt i år i februari så hade Socialstyrelsen släppt nya föreskrifter som säger att man bara skall få Subutex/Suboxone eller Metadon om man missbrukat korttidsverkande opiater som heroin, morfin och opium och därför platsade ju inte jag som i huvudsak missbrukat Metadon. För man kan ju inte ge en person som missbrukat Metadon, metadon lagligt. Så här stod det i den föreskriften
SOSFS 2004:8
Konsekvenser av revideringen
I de nya föreskrifterna och allmänna råden definieras opiatberoende på ett tydligt sätt. Syftet med förtydligandet är att personer som är beroende av buprenorfin inte ska bli föremål för läkemedelsassisterad behandling. Dessa personers tablettmissbruk ska inte behandlas med samma substans. Denna patientgrupp kan behandlas med läkemedel utan beroendepotential. Det är en viktig aspekt att samhället inte legaliserar dessa tablettmissbrukare genom systemet. Den enda evidens som i dag finns är att behandlingen ska ges till personer som blivit beroende av kortverkande opiater (heroin, opium och morfin).
Men det står inget om det i de senaste föreskrifterna och om du
majnejm dessutom säger att det kom nya "regler" och tydligen kan man nu få gå på programmet även om man bara missbrukat sub så borde inte jag blivit nekad av den anledningen. För de föreskrifterna som jag citerat ur är ju från 2004
(SOSFS 2004:8)och jag sökte ju i februari 2010, alltså borde de ju bedömt utifrån
SOSFS 2009:27 .
De senaste "reglerna" finns precis som
trocaderos skriver att läsa och ladda hem på:
http://www.socialstyrelsen.se/sosfs/2009-27
Fan sicken oreda. Jag undrar om det snarare är så att det som skriver trocaderos ansvarig läkare lägga till fler krav på sin mottagning som kan gå emot Socialstyrelsen. För jag har flera gånger förundrats över hur olika regler och rutiner kan se ut från stad till stad. Tex i Uppsala hämtar man sitt Metadon/Subutex/Suboxone på Beroendekliniken. Dit går man varje dag i 6 månader oavsett dag, förutom om det tex är en röd dag på en vardag tex om juldagen eller nyårsdagen infaller på en måndag-fredag. Då får man en dagsdos med skickad dagen innan fast man inte är "behörig" det egentligen. Men om man tex själv nån gång behöver vara ledig så är det nej direkt. Så är det i Uppsala.
Men på vissa andra orter, hörde jag att en patient redan efter 4 månader fick börja ta hem sina doser till helgen. Alltså det är uppenbart att lokala föreskrifter för varje beroendemottagning går först, men egentligen skall det vara exakt samma över hela landet, de nationella föreskrifterna för Läkemedels Assisterad Behandling ska gå före de lokala.
Alltså för mig bryr jag mig inte om en person har injicerat heroin i 2 år eller om han har druckit Metadon varje dag i 2 år. Han är i lika stort behov av Subutex eller Metadon. Varför har folk såna problem med just den biten? Opiatberoende som opiatberoende? Eller?