2010-09-18, 23:32
Medlem
GlockPerfections avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NInJAfRod0
gillar att blanda sub med uppått. Brukar ofta bli riktigt skönt.
Är just nu påverkad av sub, xanor, ikto. Så nu blir det 2x54mg concerta och räknar med att få ett rejält lyft av det

Kul att du nämnde concerta, jag ska snart göra en ADHD utredning pga av mitt humör mm^^ Och jag har testat concerta förr, tagit av min bror och jag gillar den effekten, normalt sett avskyr jag upppiggande tabletter men concerta var något speciellt.

Hur tar du alla dina tabletter? Nasalt, oralt? I vilken ordning? Vore intressant att veta så jag kan testa själv.
Citera
2010-09-18, 23:39
Medlem
GlockPerfections avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trocaderos
men vafan , kom inte ens och försök och jämför värktabletter med ett heroin missbruk
du vill alltså bli lite skön på sub , betala för det då som alla andra

skulle du söka skulle du till99% endå inte komma in och under tiden slösar du bort tiden för de som faktiskt behöver en plats .

blir så förbannad varenda gång man läser sånt här vad ni stolpskott inte fattar är att det finns folk därute som är en spruta från döden varje gång de skjuter nästa fix eller nån brud som säljer arslet för lite pengar till varor kommer "ni" in i ett programm istället för dem kanske det tat livet av någon annan.

och för din egen skull tror du att du bekämpar ett missbruk av lättare opiat med tyngre? låter inte smart att klättra upp på stegen för att kunna komma ner . dessutom går det endå inte att flumma på subutex efter ett par månader och du kommer få springa där varenda dag även helger eventuellt få blåsa och inte kunna ta några andra saker heller.

Tagga ner tonen lite va!
Jag har ALDRIG jämfört mitt missbruk med heroin. Klart som fan att jag förstår att det är en enorm jävla skillnad. Sen väljer folk att knarka och det är synd att alla inte får någon hjälp och att många dör men det är ändå en tanke att gå på sub ett litet tag kontrollerat för att dämpa bort AT man får av mitt missbruk. Du kan inte anklaga någon som kommer in i detta program så fort en annan dör som inte kom in först, det dör folk varje dag och det är inget man kan göra något åt. VIssa kommer in, vissa inte. Det är aldrig fel att söka om hjälp om man har en orsak även om den inte är lika allvarlig som heroin. Så skippa moralsnacket. Men jag förstår hur du tänker och känner, för jag känner likadant. Livet är orättvist men thats life. Skulle jag söka och bli nekad så vet jag att någon annan som behöver mer hjälp fått den platsen. Men inget säger att jag inte får söka och att söka dödar ingen!
Citera
2010-09-19, 02:03
Medlem
ja var lite hård där men

du kommer få ta en större dos en vad du köper svart dagligen under en längre tid hur skulle det minska
någon at ?
skulle du vilket ja upprepar igen till 99% inte kommer få , komma in på ett program så förvärrar du ditt missbruk inte dämpar någon at , den dagen du blir utslängd/slutar sj kommer du få uppleva en at sjuresor värre en innan och längre

anl till att surar är inte bara det att de som platsar i proggramen ska in för de leker med livet det är därför att om personer utan ett gediget opiat missbruk skulle börja ljuga sig in i större omfattning är att det mkt troligt inte skulle finnas något subutex program kvar sen för oss som behöver medecinen sj skulle ja få byta tillbaka till metadon vilket ja inte vill och de med ett för odokumenterade missbruk för metadon skulle bli utan helt

tro mig från en som verkligen vet vad den talar om här, med dina mål kommer inte något program hjälpa dig snarare tvärtom ,ja har absolut inget problem med att du tar droger eller subutex ja ger subutex till personer som inte kommer använda det till någon behandling direkt , men du är ute o cyklar om du tror att subutex kommer ges ut eller hjälpa dig mot något tramadol missbruk .

fråga någon annan och ja tror nog du kommer höra samma sak igen ett par gånger.
köp ett par sub eller vallar och ta din at så är du klar med den saken.

och du kan självanmäla dig till en subutex behandling men socialen måste ge sitt medkännande och du måste ha kontakt med dem för att kunna börja och att någon i den här trådensäger att det finns personer som inte haft ett missbruk av tyngre opiater kommit in betyder inte att dem vet hela sanningen de kanske inte gått ut med att de smyg horsar alla gör inte det , för att komma in ska du ha dokumenterat missbruk och provat andra behandlingsmetoder det är kravet från socialstyrelsen alltså från toppen inte nån lokal socialtjänst
Senast redigerad av trocaderos 2010-09-19 kl. 02:06.
Citera
2010-09-19, 04:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GlockPerfection
Kul att du nämnde concerta, jag ska snart göra en ADHD utredning pga av mitt humör mm^^ Och jag har testat concerta förr, tagit av min bror och jag gillar den effekten, normalt sett avskyr jag upppiggande tabletter men concerta var något speciellt.

Hur tar du alla dina tabletter? Nasalt, oralt? I vilken ordning? Vore intressant att veta så jag kan testa själv.

lite olika gång till gång. xanor och concerta äter jag dagligen på läkarens ordination och det är oralt intag.
Sub är ren självmedicinering och oftast nasalt. men har jag mycket och viill ha en annan lite snabbare kraftigare boost så röker jag några blåss vid andra /tredje påfyllningen. Samma gäller FM1or om det finns tillgängligt.
Det gillar jag skarpt att röka sub när man redan är påverkad och det ska boostas!

Men 1mg xanor depot på morgon 54mg cocerta och en liten lina sub, sen fyller jag på eftersom vid behov.finns det ikto,vallar, flu,så brukar det bli till kvällen.
Är för trött för att försöka tänka efter mer nogrannt just nu tyvär:/

Men concertan ikväll gav ett jävla skönt välmående..Låg 2timmar i soffan och bara blunda och slappna av med det där sköna,tryckande, pirrande concerta känslan i brösten. med det mjuka sköna sub/bens ruset i kroppen. sen tog jag en mindre lina till med 1.5mg xanor och en halv flu och varit igång full fart tills nu
Citera
2010-09-19, 14:42
Medlem
Funderade lite på en sak, borde man inte i teorin kunna ha ett subutex bruk utan att bli fysiskt beroende.

Säg att du tar 8mg 4 dagar, sedan uppehåll i en vecka för att sedan ta 8mg i 4 dagar och fortsätta sådär?

Skulle man på detta sättet kunna undvika en fysisk avtändning och ett fysiskt beroende?

Har nämligen testat lite allt möjligt mot min depression och subutex är utan tvekan det som hjälper bäst, blir aktiv både fysiskt och socialt även dagarna efter jag väl tagit dosen. Men jag är rädd för att hamna i ett beroende.
Citera
2010-09-19, 15:08
Medlem
majnejms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lee Sterling
Då jag läst dina andra trådar och du blivit beroende utav Buprenorfin och du vill ha Buprenorfin från staten - hoppas jag verkligen att du inte tar en plats i programet.

Började själv nyligen i programet, hade vart sökande i ca 9 månader och då har jag ett 7-8årigt intravenöst heroinmissbruk.
Jag hamnade till slut på sjukan pga mitt missbruk och var extremt nära att avlida.
Så idag äter jag en hel drös med mediciner samt en bensodiazepin och Suboxone från min beroendeläkare.

Jag har alltid varit emot att folk som går och blir beroende av Sub ska få en plats i Subutex programet.
Chanserna är stora att dessa människor kan leva ett normalt liv utan substitutions-medicering.
Medans vi i programet kommer få ta Sub eller Metadon livet ut.

Jag är kluven när det gäller detta. Vid min första ansökan om subprogrammet, där jag fick avslag, så var reglerna att subutexmissbrukare INTE fick behandlas med just subutex. Detta var ca 1 år sedan. Men nu har det ju kommit nya regler, och tydligen kan man nu få gå på programmet även om man bara missbrukat sub.
Kan tillägga att jag nu kommit in och står i kö för att börja, och att kötiderna i min stad ökat kraftigt sedan dom nya reglerna.

Jag känner nog att rena subutexmissbrukare först och främst skulle erbjudas en nertrappning på säg max 3 år. Då kan man trappa ner så pass långsamt att många skulle klara det. Först därefter skulle man övervägt att ge dom tillträde i "riktiga" programmet.

EDIT: TS: Du kommer inte att få ta benso om du går på subprogrammet!
Citera
2010-09-19, 18:09
Medlem
TjackadHamsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geba.
Funderade lite på en sak, borde man inte i teorin kunna ha ett subutex bruk utan att bli fysiskt beroende.

Säg att du tar 8mg 4 dagar, sedan uppehåll i en vecka för att sedan ta 8mg i 4 dagar och fortsätta sådär?

Skulle man på detta sättet kunna undvika en fysisk avtändning och ett fysiskt beroende?

Har nämligen testat lite allt möjligt mot min depression och subutex är utan tvekan det som hjälper bäst, blir aktiv både fysiskt och socialt även dagarna efter jag väl tagit dosen. Men jag är rädd för att hamna i ett beroende.

Självklart kan du det! Själv brukar jag enbart Opioider och har testat mycket och tar ganska ofta, och jag har då inte fastnat. Inget illa menat men jävligt dum fråga, då det självklart går att bruka, även om beroenderisken är stor. Ett exempel till är ju Nemesis1's legendariska subfredagar.
Citera
2010-09-19, 21:07
Medlem
wsbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geba.

Följer upp ovanstående talares uttalande:

Självklart kan man använda opioider utan att bli fysiskt beroende.

Jag har ännu inte injicerat, men testat mig genom tramadol, kodein, metadon, buprenorfin, oxykodon och heroin än så länge utan att få någon fysisk abstinens. Jag har tagit kodein i över en månad- samt buprenorfin, oxykodon och heroin i en vecka eller längre utan att få någon fysisk abstinens. Jag är oftast deprimerad utan opioider och tyvärr känner jag ofta att det är den enda medicinen mot min nedstämdhet, men under de dryga två år jag använt opioider har jag alltid lyckats bryta i tid, så trots att opioider ändrar hjärnans fysiologi så är det inte hugget i sten att man är dömd att bli fysiskt beroende.
Citera
2010-09-20, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av majnejm
Jag är kluven när det gäller detta. Vid min första ansökan om subprogrammet, där jag fick avslag, så var reglerna att subutexmissbrukare INTE fick behandlas med just subutex. Detta var ca 1 år sedan. Men nu har det ju kommit nya regler, och tydligen kan man nu få gå på programmet även om man bara missbrukat sub.
Kan tillägga att jag nu kommit in och står i kö för att börja, och att kötiderna i min stad ökat kraftigt sedan dom nya reglerna.

Jag känner nog att rena subutexmissbrukare först och främst skulle erbjudas en nertrappning på säg max 3 år. Då kan man trappa ner så pass långsamt att många skulle klara det. Först därefter skulle man övervägt att ge dom tillträde i "riktiga" programmet.

EDIT: TS: Du kommer inte att få ta benso om du går på subprogrammet!

är väll ffs inte någon nedtrappning på tre år själva meningen med subutex programmet är att du ska kunna sluta och leva utan mediciner

citerar min sköterska : "jag mår dåligt över att gå till jobbet de dagar jag delar ut subutex till en 18åring som jag tror missbrukar subutex"

klart sub missbrukare ska erbjudas en nedtrappning låt dem avgiftas på klinik eller trappas ut på några veckor finns ingen anledning öht att låta någon gå 3år i nedtrappning vad skulle de trappa då 4mg om året

har då inte hört talats om att subutex missbrukare skulle få gå i något program det strider ju emot själva iden med subutex behandling ska man bota problemet med själva orsaken till det .

länka gärna till sidan på socialstyrelsen som de nämner detta för om de vore så skulle det finnas med .

fört att slippa vidare spekulationer om vad som krävs postar ja grundreglerna för vad som gäller
men kom ihåg att förutom dessa krav kan ansvarig läkare lägga till fler krav på sin mottagning , även socialen kan komma med egna krav.

http://www.socialstyrelsen.se/sosfs/2009-27
Citera
2010-09-20, 02:31
Medlem
visslarens avatar
När jag fick Subutex första gången år 2007 så var det nyligen ändrade föreskrifter att det räckte med 2 års opiatmissbruk. Sen fick man inte ha ett "avancerat" blandmissbruk av tex bensodiazepiner. Jag hade inte injicerat heroin dagligen i 2 år men jag hade använt opiater i olika former varje dag i 5 år. Började med kodein, tramadol och eskalerade till OxyContin, Morfin och heroin. Men när jag sökte till Subutexprogrammet gick jag på Subutex.

Jag kom i alla fall in och jag minns att flera av mina medpatienter där på Beroendekliniken i Uppsala var irriterade för att det blivit så lätt att få Subutex, för de hade ju minsann missbrukat heroin intravenöst större delen av sin aktiva tid medan jag får det jag missbrukar legalt, buhu!

Hur som helst så vart jag utskriven efter en tid pga sidomissbruk av benso med LVM som påföljd. 2008 sökte jag Subutex igen och kom in. Det gick bra men jag kände efter att jag höjt dosen från 8mg till 16mg och sedan 24mg att jag ändå var sugen på opiater och att det var dags att pröva nått nytt. Så jag sökte Metadon och fick det. Ställdes in till 100mg men åkte efter några månader ut ur programmet igen. Min bäste vän hade dött av en överdos och jag tog Xanor som jag köpt eftersom det är så svårt att få benso utskrivet när man har Subutex eller Metadon. Så givetvis vart jag utskriven ur programmet igen.

När jag sökte Metadon på nytt i år i februari så hade Socialstyrelsen släppt nya föreskrifter som säger att man bara skall få Subutex/Suboxone eller Metadon om man missbrukat korttidsverkande opiater som heroin, morfin och opium och därför platsade ju inte jag som i huvudsak missbrukat Metadon. För man kan ju inte ge en person som missbrukat Metadon, metadon lagligt. Så här stod det i den föreskriften SOSFS 2004:8

Konsekvenser av revideringen

I de nya föreskrifterna och allmänna råden definieras opiatberoende på ett tydligt sätt. Syftet med förtydligandet är att personer som är beroende av buprenorfin inte ska bli föremål för läkemedelsassisterad behandling. Dessa personers tablettmissbruk ska inte behandlas med samma substans. Denna patientgrupp kan behandlas med läkemedel utan beroendepotential. Det är en viktig aspekt att samhället inte legaliserar dessa tablettmissbrukare genom systemet. Den enda evidens som i dag finns är att behandlingen ska ges till personer som blivit beroende av kortverkande opiater (heroin, opium och morfin).

Men det står inget om det i de senaste föreskrifterna och om dumajnejm dessutom säger att det kom nya "regler" och tydligen kan man nu få gå på programmet även om man bara missbrukat sub så borde inte jag blivit nekad av den anledningen. För de föreskrifterna som jag citerat ur är ju från 2004(SOSFS 2004:8)och jag sökte ju i februari 2010, alltså borde de ju bedömt utifrån SOSFS 2009:27 .

De senaste "reglerna" finns precis som trocaderos skriver att läsa och ladda hem på:

http://www.socialstyrelsen.se/sosfs/2009-27

Fan sicken oreda. Jag undrar om det snarare är så att det som skriver trocaderos ansvarig läkare lägga till fler krav på sin mottagning som kan gå emot Socialstyrelsen. För jag har flera gånger förundrats över hur olika regler och rutiner kan se ut från stad till stad. Tex i Uppsala hämtar man sitt Metadon/Subutex/Suboxone på Beroendekliniken. Dit går man varje dag i 6 månader oavsett dag, förutom om det tex är en röd dag på en vardag tex om juldagen eller nyårsdagen infaller på en måndag-fredag. Då får man en dagsdos med skickad dagen innan fast man inte är "behörig" det egentligen. Men om man tex själv nån gång behöver vara ledig så är det nej direkt. Så är det i Uppsala.

Men på vissa andra orter, hörde jag att en patient redan efter 4 månader fick börja ta hem sina doser till helgen. Alltså det är uppenbart att lokala föreskrifter för varje beroendemottagning går först, men egentligen skall det vara exakt samma över hela landet, de nationella föreskrifterna för Läkemedels Assisterad Behandling ska gå före de lokala.

Alltså för mig bryr jag mig inte om en person har injicerat heroin i 2 år eller om han har druckit Metadon varje dag i 2 år. Han är i lika stort behov av Subutex eller Metadon. Varför har folk såna problem med just den biten? Opiatberoende som opiatberoende? Eller?
Citera
2010-09-20, 08:53
Medlem
vad jag har problem med är alla personer som tex denna killa i en annan tråd som skriver :" ja mår så bra på subutex det är nice nu vill ja knarka gratis " (lite omskrivet) eller detta direkt citat

"Jag har gått på Tramadol i lite mer än 3år nu och tagit mellan 450-800mg dagligen, dock började jag redan ett par år innan med Tramadol första gången men då tog jag bara då och då mot värk och myrkyrpningar och sen blev jag fast helt, därför jag räknar på dom 3 åren som jag tagit dagligen. Jag har under dessa åren även prövat röka och tagit valium, Xanor, Apodorm, Ikto, Sub, Lorazepam mm. Kör Xanor och Sub då och då än idag. Även Ikto ibland mot muskelryckningar/kramper. "

när fokl ska in på subutexprogramet utan att ha något tungt missbruk bakom sig , kanske lyckas ljuga sig in i programmet men inte för de vill sluta med något utan byta upp sig eller få gratis saker ,
dom här programmen är ju til för de människor vars liv håller på att skita sig totalt och när massa pajasar
ska hålla läkarna upptagna med dom blir det andra som får lida ,iden med subutex programet är ju inte att du ska gå där livet ut utan sluta och ligger grundberoendet redan i subutex att man inte tar det för att undvika andra droger förstår ja int alls hur man ska sluta genom att få mer droger ? vore väll lättare med en lång nedtrappning .

sen visst många arrangerar ju sina egna "svarta" sub/meta program på gatan det har ja inget emot alls det är ju en följd av att det går för långsamt att komma in jag köpt sj subb svart innan detta program och även metadon svart på förra ,

underligt att dina läkare nekade dig visslaren om du har ett avancerat opiat missbruk i botten
borde det räcka , i mitt fall resonera dem så att det var bra jag gick på metadon själv innan , kan ju tilläggas att jag nyligen kommit ut från ett väldigt långt fängelsestraff för heroin just.

ja ang de lokala reglerna , det som står i länken är grundpelarna sen kan du lägga till lite extra skit om de så önskar tex hur de reagerar vid sidomissbruk på några ställen får du åka in till avgiftning tills drogerna gått ur , på en del ställen nnågon straffvecka med daglig hämntning och på andra bara ett samtal

tycker med att det är konstigt att de låter vissa få ledigt tidigare ja fick dagar bort draget redan efter 2mån sist och ledigt de gr ja bad om det . medans ja på förra stället inte ens fick gå på begravning
Citera
2010-09-20, 19:28
Bannlyst
Det fysiska är ju borta på en vecka om man kickar ett längre opiodbruk. Även om det är en sjukt lång och vidrig vecka så anser jag nog att det psykiska är den svåra biten att övervinna sedan. Det handlar ju om allt från ett par veckor till många månader av total depression, nedstämdhet, orkeslöshet, total avsaknad av harmoni inombords. Skulle hellre haft en 2v. fysisk at om jag slapp den psykiska biten efteråt.

Btw, hur vanligt är det med Temgesic runt om i landet? Subutex,suboxone,buprenortex flödar från alla håll, av förklarliga skäl. Men är nu intresserad utav temgesic av div. anledningar och undrar därför hur vanliga dessa är? Fiskar inte eller så utan undrar mer hur vanliga dessa är och i vilka kretsar/områden dom förekommer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in