hade ikväll en lite dispyt med Duracell Bunny där jag frågade henne vad Ultima Thule har med rasism att göra.
Jag lyssnar en del på Thule, även om dom knappast är mina favoriter, och jag ser dom som nationalromantiker/patrioter som sjunger om den svenska kulturen/historien/naturen m.m. Det finns INGET rasistiskt med det, även om det tyvärr är många skinheads som missuppfattar dom och därför dras till dom.
Thule har även gjort covers på klassiker som Uti Vår Hage, och Idas Sommarvisa, och ingen tycker ju att småbarn på sommaravslutningar som sjunger Idas Sommarvisa är rassar

.
Völund Smed är ett annat band jag hört lite av, Hel vet jag nån kompis som lyssnade på, men jag har inte upptäckt dom än.
Kort sagt, Vikingarock som Thule och Hel är hyllningar till det egna landets kultur och historia, skön och vacker poesi alltså. Vit Makt däremot är aggresiv sång och politiska texter, dvs. punk enligt min defnition. Gränsen är alltså lika tydlig som en mensfläck i vita trosor, men finns det mot förmodan något band som har haft en fot i både vitmakt och vikingarock? Så länge inte Thule eller nåt annat har rasism/invandrarhat i någon av sina texter, så kan inte okunniga fjantar likt Duracell Bunny bevisa nåt. Nordman kan man väl också om man vill tolka som lite nationalistiskt? Dom hade ju till och med vargkorset i början av sin karriär, men drog snabbt tillbaka det då dom fick reda på vad det stod för.