2007-02-22, 23:02
Medlem
Metalheads avatar
filosoferar lite angående tid och ljusets hastighet och har en fråga som gör mig lite förbryllad...

ju snabbare man färdas ju långsammare går tiden och när man kommer upp i ljusets hastighet stannar väl tiden upp helt right?

Men kan tiden gå snabbare ju långsammare man färdas och kan tiden gå oändligt snabbt?
Går det att vända på resonemanget ovan och se det som att ju långsammare man färdas desto snabbare går tiden?
För även om jag sitter helt stilla här nu i min stol och skriver detta inlägg så färdas jag ju ändå med en viss hastighet genom rymden eftersom jorden snurrar runt solen och solen snurrar runt galaxens mittpunkt osv osv.
Om jag skulle sätta mig i en raket och färdas ut i rymden i motsatt riktning mot hur vi nu färdas genom rymden här på jorden så skulle jag väl "stå mer stilla" om man säger så... grejen är alltså att man ska försöka stå helt stilla liksom

skulle tiden då gå snabbare?

hoppas ni förstår hur jag menar. tack på förhand
Citera
2007-02-22, 23:09
Medlem
maitos avatar
nej tiden går som snabbast med ljusets hastighet
Citera
2007-02-22, 23:53
Medlem
Zaxxons avatar
Hastigheten mäts alltid relativt något, därav blir begreppet "stillastående" också relativt.

Om du vill "sakta ner" din nuvarande hastighet gentemot jorden, så innebär det bara att du färdas bort från jorden med en hastighet.

Tänk dig att du befinner dig i ett mörkt universum och du ser inget annat än en boll flyga förbi dig. Ställ dig frågan då, är det bollen som flyger förbi dig eller du som flyger förbi bollen ?
Citera
2007-02-23, 00:59
Medlem
Soterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maito
nej tiden går som snabbast med ljusets hastighet

Tiden står still vid ljusets hastighet, menade du väl?
Citera
2007-02-23, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Tiden står still vid ljusets hastighet, menade du väl?
Det jag tror han menar är att om man färdas i ljusetshastighet (låt oss bortse från de hinder som det innebär) så skulle man inte färdas alls i tidsdimensionen. Men om man är i "vila" i rummet så måste alltså all denna hastighet istället vara i tidsdimensionen.
Det verkar vara en vanlig bild av det hela, att man alltid färdas i c inom de 4 dimensionerna och det är hur hastigheten fördelas som avgör hur man upplever tid och rum (relativt andra).
Citera
2007-02-23, 01:24
Medlem
Oavsett ens egen rörelse upplever man tiden som den är.

I förhållande till andra kan tiden variera beroende på den relativa hastighet de har jämfört med en själv.

Einstein räknade på saken, och det finns med i hans allmänna relativitetsteori.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in