• 1
  • 2
2013-11-17, 12:03
Medlem
Läste en kurs i pedagogik på Stockholm universitet för ett antal år sedan. Pontus läste samma kurs. Detta var samtidigt som filmen gick på Zitabiografen. Han hade varit uteliggare i säkert tio år men fått hjälp att komma tillbaka. Mycket tack vare löständerna. Han pluggade först på KOMVUX och sedan matte på KTH. Vikarierade på någon skola i Skärholmen. Och kompletterade detta med pedagogiken för att bli behörig lärare. Hade en lägenhet i Hägersten tror jag, eller annan söderförort.

På det glada 80-talet var han framgångsrik som bokformgivare tillsammans med sin fru. Det började med fester i lägenheten och mycket konsumtion av vin, har han berättat. Sedan blev det amfetamin för att orka med uppdragen som rasade in. Men när frun blev gravid slutade hon med detta vidlyftiga liv och drog därifrån. Kanske hon fick hjälp redan då. Pontus missbruk accelererade och en dag hade han inget kvar förutom en skruttig bil som han även bodde i.

Han kommer dock från ett litterärt medelklasshem och har haft en bra barndom. Enligt honom själv.
Citera
2013-11-17, 15:24
Medlem
Är det någon som vet om den här snubben gillar poesi? Någon gång på 90-talet stötte jag nämligen på en udda uteliggare i Sthlm som gick runt och reciterade dikter för sig själv... Jag snackade med honom och det visade sig att han ungefär gjort samma "karriär" rakt nedåt som P gjort. Han hade en fru och dotter som han "mist" och han bodde i en bil vid något badställe. Han var rätt fint klädd för att vara uteliggare, typ ren skjorta, chinos och yllerock. När jag kollade på P:s Facebook så skulle det kunna vara han som omtalas i tråden, men då vi ev. träffades på 90-talet var han såklart inte lika rynkig eller vithårig.

Minns att jag tänkte att den här snubben är psykiskt sjuk eller nånting, men han verkade väldigt smart. Han umgicks även med den där konstnärinnan Madeleine Pyk påstod han. Kan det vara P jag träffade tror ni?
Citera
2013-11-17, 23:43
Medlem
Vissa saker stämmer nog inte riktigt - barnet lär nog ha varit ett par år
innan han/de (har dåligt grepp på damen) spårade ur.

De hade typ 5 rok på eller vid valhallavägen dvs goda förutsättningar till ett
högre liv
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här