2007-02-22, 20:12
Medlem
Bobby Knights avatar
Hej

Jag förstår inte riktigt varför det känns varmt när man blåser med stor mun på sin hand och kallt när man blåser med liten mun.

Jag har läst att det har med luftens expansion att göra. Men jag tycker att luften borde ha större chans att vara varmare när man blåser med liten mun eftersom luften då är mer komprimerad vid munöppningen.

Tack.
Citera
2007-02-22, 20:44
Medlem
Jag är inte säkert men efter lite empriskt ovetenskapligt testande på min egen hand så tror jag att det man upplever är det som man kallar "vindkylning", kommer inte ihåg om detta är den korrekta termen. Dvs upplevd temperatur beror på vindhastigheten, du har säkert märkt att när du är ute en blåsig dag så är det kallare i vinden.

Edit:

Om man andas ut med jämn hastighet kommer lufthastigheten för luften som kommer från munnen bero på hur stor munöppningen är. Ju mindre öppning ju större hastighet. Vilket kombinerat med ovanstående ger att ju mindre munöppning ju kyligare känns luften.
Citera
2007-02-22, 21:38
Medlem
Bobby Knights avatar
Citat:
Jag är inte säkert men efter lite empriskt ovetenskapligt testande på min egen hand så tror jag att det man upplever är det som man kallar "vindkylning", kommer inte ihåg om detta är den korrekta termen. Dvs upplevd temperatur beror på vindhastigheten, du har säkert märkt att när du är ute en blåsig dag så är det kallare i vinden.

Edit:

Om man andas ut med jämn hastighet kommer lufthastigheten för luften som kommer från munnen bero på hur stor munöppningen är. Ju mindre öppning ju större hastighet. Vilket kombinerat med ovanstående ger att ju mindre munöppning ju kyligare känns luften.

Kan du förklara det på molekylnivå? Luften är ju kallare än oss så ju mer luft som kommer mot oss desto mer inre energi förlorar vi då det blåser kallt. Det känns logiskt. Men, som sagt, jag tycker inre energin borde vara större för molekylerna som lämnar den lilla munnen än den stora och borde därför ha störst potential att orsaka värmekänslor.
Citera
2007-02-22, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fermat

Edit:

Har inte så mycket kunskaper i detta, men efter att ha blåst fram och tillbaka ett otal gånger känns det väldigt orimligt? hastigheten beror väl inte bara på hur stor öppningen utan även hur starkt man blåser?

Förresten tror jag jag kom på det. När man blåser med liten mun blåser man inte med luft från lungorna? testa en gång att blåsa vanlgit med liten mun sen ta till lungorna också.
Citera
2007-02-22, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Superjens
Har inte så mycket kunskaper i detta, men efter att ha blåst fram och tillbaka ett otal gånger känns det väldigt orimligt? hastigheten beror väl inte bara på hur stor öppningen utan även hur starkt man blåser?

Förresten tror jag jag kom på det. När man blåser med liten mun blåser man inte med luft från lungorna? testa en gång att blåsa vanlgit med liten mun sen ta till lungorna också.

Ta ett djupt andetag, börja blåsa ut luften med vidöppen mun, stäng efter hand munnen. Jag känner en signifikant ändring av temperatur när jag gör så.

Dessutom om luften när man blåser med liten mun inte kommer från lungorna varifrån kommer luftströmmen då? Vad är det som trycker på?
Citera
2007-02-22, 22:22
Medlem
gör jag så så känns det lika varmt hela tiden.

Du kan även blåsa luften från munnen. Testa att tömma lungorna på luft, det går att blåsa ändå
Citera
2007-02-23, 08:26
Medlem
Så här ligg det till tro jag:

När du blås med öppen mun, så blås du med rätt låg lufthastighet.

När du blås med "nästan stängd" mun blås du med mycket högre lufthastighet.

Högre lufthastighet = mer turbulens = mer inblandning av rumstempererad luft = det känns kallt, för huden din är varmare än omgivande luft.

Lägre lufthastighet = liten turbulens = nästan bara "kroppsegen" luft med temperatur omkring 37 C.

Testa å blås med "nästan stängd" mun men va försiktig å se till att blåsa väldans nätt och lugnt.... så kom det å kännas varmt ändå just för att du blås långsamt.

Man sku kunna mäta luftens temp med ett termoelement när du blås olika, och hade man vart riktigt noga hade man kunnat mäta lufthastigheten med ett pitotrör också.

Förresten, de där du säg om kompression stäm nog inte. Tror inte man kan komprimera luft nå nämnvärt med munnen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in