2007-02-22, 23:05
Medlem
evolutes avatar
Jag får det inte att gå ihop. När temperaturen sjunker så ökar skillnaden mellan isens och provets temperatur så du borde ha en ökande graf, eller negativa värden. Om du har negativa värden så bör det börja runt 0.

Nu har du ett maxvärde på 220 i början. I början mäter du skillnaden mellan rumstemperatur och is. Det är ju inte 220 C.

Du säger att ni fick rätt värde (20 C) för rumstemperatur. Var hittar du detta värde?
Citera
2007-02-22, 23:08
Medlem
evolutes avatar
Allmän kommentar. Gjorde du dessa mätningar på ett universitet? Varför använde ni inte en kryostat? Dessa mätningar är ju inte direkt av högsta klass.
Citera
2007-02-22, 23:20
Medlem
BiRELLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evolute
Jag får det inte att gå ihop. När temperaturen sjunker så ökar skillnaden mellan isens och provets temperatur så du borde ha en ökande graf, eller negativa värden. Om du har negativa värden så bör det börja runt 0.
Den mäter skillnaden mellan dem, men datorn gav ut svaret i form av temperaturen i Kelvin.

Citat:
Nu har du ett maxvärde på 220 i början. I början mäter du skillnaden mellan rumstemperatur och is. Det är ju inte 220 C.

Du säger att ni fick rätt värde (20 C) för rumstemperatur. Var hittar du detta värde?
Det värdet avlästes innan data började sparas, grafen visar bara det som sparades. Dock är det inte allt data som är med i grafen, efter ca 23 minuter började den sakta klättra uppåt. Upp till 90K där datan slutar.

Citat:
Allmän kommentar. Gjorde du dessa mätningar på ett universitet? Varför använde ni inte en kryostat? Dessa mätningar är ju inte direkt av högsta klass.

Ja, på umeå universitet.
Ingen aning faktiskt, ska nog ta och konfrontera professorn angående det.
Citera
2007-02-22, 23:29
Medlem
evolutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BiRELL
Den mäter skillnaden mellan dem, men datorn gav ut svaret i form av temperaturen i Kelvin.

Hmm.. ok. Min tolkning:

Värdena efter den abrupta nedgången är felaktiga. Det ser ut som när man får ex. glapp i kontakter vid låga temperaturer. Hade resistansen gått ned till noll innan den plötsliga nedgången? Om det var så skulle jag kasta bort de andra värdena. Egentligen vill man ju mäta om men i detta fall kanske inte det är möjligt.

Alternativt är det kopplat till supraledarens egenskaper men i så fall är mätningen ganska dåligt planerat. Hela poängen är ju att temperaturmätningen ska vara oberoende av resistansmätningen.

Citat:
Det värdet avlästes innan data började sparas, grafen visar bara det som sparades. Dock är det inte allt data som är med i grafen, efter ca 23 minuter började den sakta klättra uppåt. Upp till 90K där datan slutar.

Kan du visa en plot av resistans versus temperatur? Eller induktans versus temperatur?

Citat:
Ja, på umeå universitet.
Ingen aning faktiskt, ska nog ta och konfrontera professorn angående det.

Kanske tyckte de att dessa mätningar var mer "hands on" så att du kunde göra mer själv men jag tycker att en enkel kryostatmätning vore bättre.
Citera
2007-02-24, 11:33
Medlem
BiRELLs avatar
Citat:
Hmm.. ok. Min tolkning:

Värdena efter den abrupta nedgången är felaktiga. Det ser ut som när man får ex. glapp i kontakter vid låga temperaturer. Hade resistansen gått ned till noll innan den plötsliga nedgången? Om det var så skulle jag kasta bort de andra värdena. Egentligen vill man ju mäta om men i detta fall kanske inte det är möjligt.

Som det ser ut så får jag plocka mina värden från resistanslabben och skita i de från induktanslabben. I den blev provet supraledande innan temperaturen gick under 77K.

Citat:
Alternativt är det kopplat till supraledarens egenskaper men i så fall är mätningen ganska dåligt planerat. Hela poängen är ju att temperaturmätningen ska vara oberoende av resistansmätningen.

Det ser ut som att det är kopplat till supraledaren om man kollar på plottningen, men uppgången från 54.5K var inte lika drastiskt som nedgången, utan skedde gradvis.

Citat:
Kan du visa en plot av resistans versus temperatur? Eller induktans versus temperatur?

Resistans och temperatur Y-axeln är temperaturen i Kelvin. Mättes med voltmeter kopplad direkt till provet.

Induktans och temperatur Y-axeln är temperaturen i Kelvin.
Citera
2007-02-24, 11:37
Medlem
evolutes avatar
Citat:
Resistans och temperatur Y-axeln är temperaturen i Kelvin. Mättes med voltmeter kopplad direkt till provet.

Induktans och temperatur Y-axeln är temperaturen i Kelvin.

Jag menade, kan du plotta så att du har resistans (induktans) på y-axeln och temperatur på x-axeln. Annars kan du PM:a filerna så kan jag plotta.
Citera
2007-02-24, 11:49
Medlem
BiRELLs avatar
Med Prickar

Med Streck
Citera
2007-02-24, 11:56
Medlem
evolutes avatar
Ok, nu ser det "bättre" ut även om det blir uppenbart att mätningarna är ganska dåliga. Det ser ut som ditt YBCO (var det YBCO?) har en kritisk temperatur på ca 80 K, vilket är ca 10 K under kritiska temperaturen för optimaldopat YBCO.

Man ser också tydligt att temperatursänkningen gick för snabbt eftersom du bara har 2-3 i själva övergången, vilket kanske är det mest intressanta området.

Tittar man på fluktuationerna ser man att de låga temperaturvärdena du mäter inte är helt orimliga eftersom mätningarna är väldigt osäkra.
Citera
2007-02-24, 14:55
Medlem
BiRELLs avatar
Jag hittade originalfilen med data istället för den som var avgränsad till tiden kring nedkylningen. Därmed också data om övergången när provet värmdes upp. Det kombinerat med lite mer tid nedlagd på plottningen resulterade i en snyggare plot. Samt att övergången ser ut att ske vid 90K (eller så är det önsketänkande från min sida).

Spänning vs Temp.
Citera
2007-02-24, 15:42
Medlem
evolutes avatar
Det är ganska svårt att tolka den där figuren men det ser ju ut som du har många värden nära en övergång vid 90 K. Dessa saknades väl vid din första figur. Mättw ni bara "på väg ner" eller även "på väg upp"? Man brukar få mer tillförlitliga värden på väg upp eftersom uppvärmningen sker mer kontinuerligt än nedkylningen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in