Citat:
Ursprungligen postat av BiRELL
Den mäter skillnaden mellan dem, men datorn gav ut svaret i form av temperaturen i Kelvin.
Hmm.. ok. Min tolkning:
Värdena efter den abrupta nedgången är felaktiga. Det ser ut som när man får ex. glapp i kontakter vid låga temperaturer. Hade resistansen gått ned till noll innan den plötsliga nedgången? Om det var så skulle jag kasta bort de andra värdena. Egentligen vill man ju mäta om men i detta fall kanske inte det är möjligt.
Alternativt är det kopplat till supraledarens egenskaper men i så fall är mätningen ganska dåligt planerat. Hela poängen är ju att temperaturmätningen ska vara oberoende av resistansmätningen.
Citat:
Det värdet avlästes innan data började sparas, grafen visar bara det som sparades. Dock är det inte allt data som är med i grafen, efter ca 23 minuter började den sakta klättra uppåt. Upp till 90K där datan slutar.
Kan du visa en plot av resistans versus temperatur? Eller induktans versus temperatur?
Citat:
Ja, på umeå universitet.
Ingen aning faktiskt, ska nog ta och konfrontera professorn angående det.
Kanske tyckte de att dessa mätningar var mer "hands on" så att du kunde göra mer själv men jag tycker att en enkel kryostatmätning vore bättre.