2007-02-23, 02:24
Medlem
Zaxxons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jrgen
I vilket forum bör nu trådar behandlande rasbiologi läggas? Jag hittar inget lämpligt alternativ. Naturvetenskap kanske?

Ja, som postare och i brist på annat så skulle man väl antaga det. Men, diskussionerna i gamla Antropologi-forumet, generellt, har inte så mycket med naturvetenskap att göra. Jag menar, referenser till ett halvt sekel gammal forskning, åsikter om vem som är mest vitast, är du en tattare-quiz, osv. Och på andra sidan har vi "we shall overcome"-själarna som motpart.

Visst, jag tycker ämnet är intressant ur en naturvetenskaplig synvinkel, men inläggen/debatterna är ju mest av subjektiv (eller politisk) karaktär, från båda håll. Om det nu inte skulle vara så initialt, så dras ändå de "partiska" till tråden, till slut, som myror till en sockerbit.

Jaja,
Citera
2007-02-23, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaxxon
Ja, som postare och i brist på annat så skulle man väl antaga det. Men, diskussionerna i gamla Antropologi-forumet, generellt, har inte så mycket med naturvetenskap att göra. Jag menar, referenser till ett halvt sekel gammal forskning, åsikter om vem som är mest vitast, är du en tattare-quiz, osv. Och på andra sidan har vi "we shall overcome"-själarna som motpart.

Visst, jag tycker ämnet är intressant ur en naturvetenskaplig synvinkel, men inläggen/debatterna är ju mest av subjektiv (eller politisk) karaktär, från båda håll. Om det nu inte skulle vara så initialt, så dras ändå de "partiska" till tråden, till slut, som myror till en sockerbit.

Jaja,

Det beror på att man har gjort ämnet politiskt, hela den "moderna" antropologin är mera politik/känslor än vetenskap. Det framgår ganska tydligt bara man studerar ämnet i ca. 3 minuter. Läs om Boaz på wiki t.ex så framgår det klart att han grundar allt han säger typ på att han "minsann träffat en trevlig neger" nångång. Inget vetenskapligt bakom det alls. Lägg därtill att han hade uttalade politiska åsikter som t.ex humanism.

Dessutom är all mera sentida "vetenskaplig" forskning som bedrivits i dessa frågor också sjukt vinklad och oseriös.

Så, eftersom ämnet per definition numera ÄR partisk politik, så kan inte en diskussion om ämnet undvika att beröra det.
Citera
2007-02-23, 12:50
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av phooooo
Hoppas på att det kommer tillbaka, men hyser ingen större förhoppning då FB inte längre verkar höja "det fria ordet" utan mer intreserat av fler besökare och mainstream

Det finns väl inget som förbjuder dig att fortsätta diskutera ämnet.
Ämnet som sådant är ju knappast tabubelagt eller förbjudet här på Flashback.
Däremot så är ämnet smalt och inte speciellt populärt. Vi har haft forumet öppet eftersom vi vet att det knappast skulle tillåtas på andra svenska diskussionsforum. Men vi behöver även aktiva moderatorer, och när ingen egentligen var intresserad av att moderera ämnet, och det var långtifrån någon populär avdelning, så valde vi att aktivera forumet tills vidare.

admin
Citera
2007-02-23, 16:56
Bannlyst
Citat:
Visserligen kanske det skadar annonsintäkterna, men denna del är bildande och nyttig eftersom den ger en, i Sverige, unik möjlighet för folk med grundläggande fundamentala åsiktsskillnader att mötas i en miljö som läses av många utan att spåra ur helt i ryggdunkningar som i&i och vissa andra delar av FB.
Denna del utmanar faktiskt också det som svensken fått inpräntat med modersmjölken och är nästan helt förbjudet men ändå inte (ännu)..

nej, inte riktigt. I&I är egentligen betydligt mer rasistiskt, och dom flesta av alla smygrasistiska Medelsvenssons är inte intresserade av rasbiologi, allafall inga jag känner. Att jag hängde mycket mer på rasbiologin än på I&I är för att jag är mycket mer intresserad av vetenskap än av samhälle och politik.
Citera
2007-02-23, 16:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nihilizten
Vi vill ha tillbaka den nu, tack.

precis, du och jag har haft mycket intresserant att utbyta där, polarn .
Citera
2007-02-23, 18:18
Medlem
Ajajajs avatar
Citat:
Visserligen kanske det skadar annonsintäkterna, men denna del är bildande och nyttig eftersom den ger en, i Sverige, unik möjlighet för folk med grundläggande fundamentala åsiktsskillnader att mötas i en miljö som läses av många utan att spåra ur helt i ryggdunkningar som i&i och vissa andra delar av FB.
Denna del utmanar faktiskt också det som svensken fått inpräntat med modersmjölken och är nästan helt förbjudet men ändå inte (ännu)..
En av få gånger vi står helt på samma sida!

Det känns mycket tråkigt att detta faktiskt viktiga forum arkiveras.

Nu vet jag inget om de praktiska detaljerna, men i alla fall synd. Jag hoppas att forumet kan komma tillbaka senare, eftersom det är ett av dom viktigaste foran ur ett principiellt perspektiv.

Frågan är vart olika diskussioner nu skall förläggas? Alltså Antropologi-forat hade ju en stor bredd. Kan ni exemplifiera olika typ-diskussioner i vilket fora dom nu skall förläggas?

Citera
2007-02-23, 18:25
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katarsis
Oj, förlåt att den här tråden blivit liggande utan svar.

Antropologi, genetik och rasforskning är arkiverat av flera olika anledningar. Dels för att det inte finns någon moderator som är villig att moderera där, men också för att det är väldigt liten aktivitet och för att de flesta ämnena där går att diskutera i andra forum.

Just "antropologi" kan ju tolkas på massor av sätt, och i sin vidaste mening skulle det göra många andra forum på flashback onödiga.

Framtiden får utvisa om forumet kommer att behöva återuppstå, just eftersom många av ämnena som diskuteras där passar in även i andra forum.

Du vill alltså inte heller moderera där längre? Att arkivera Antropologiforumet är enligt min mening ett slappt beslut, åtskilliga av de trådar som postats där hör hemma just på det forumet och inte någon annanstans. Jag kunde på rak arm föreslå ett halvt dussin lämpliga potentiella moderatorer dit, men om inte administrationen har något intresse av delforumets fortlevnad tjänar förstås inte det något till.
Citera
2007-02-23, 18:31
Medlem
Ajajajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
Du vill alltså inte heller moderera där längre? Att arkivera Antropologiforumet är enligt min mening ett slappt beslut, åtskilliga av de trådar som postats där hör hemma just på det forumet och inte någon annanstans. Jag kunde på rak arm föreslå ett halvt dussin lämpliga potentiella moderatorer dit, men om inte administrationen har något intresse av delforumets fortlevnad tjänar förstås inte det något till.
Finns det politiska intressen som utövat påtryckningar mot Flashback?

Jag kan tänka mig att just Antropologi-forat måste inverka synnerligen störande för indoktrinerade PK-element i samhället. Antagligen framkallar detta forum både blodstörtning och epileptiska anfall så fort de börjar läsa något som inte är censurerat av den "demokratiska" folkrepubliken Sveriges trogna korrekturläsare.

Citera
2007-02-23, 18:33
Medlem
zorc7251s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jrgen
I vilket forum bör nu trådar behandlande rasbiologi läggas? Jag hittar inget lämpligt alternativ. Naturvetenskap kanske?
Pseudovetenskaper avhandlas med fördel i avdelningen Humor.
Citera
2007-02-23, 18:35
Medlem
zorc7251s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajajaj
Finns det politiska intressen som utövat påtryckningar mot Flashback?
I Storbritannien?
Citera
2007-02-23, 18:45
Medlem
Ajajajs avatar
Intressant tidevarv

Citat:
Ursprungligen postat av zorc7251
Pseudovetenskaper avhandlas med fördel i avdelningen Humor.
Intressant tidevarv vi lever i.

Börjar kännas lite som arabvärlden där vissa vetenskaper inte "godkänns" eller hur man nu skall uttrycka det?

En intressant anknytning till denna diskussion är en artikel i dagens SVD:

Censurera inte historisk forskning

HOTAD YTTRANDEFRIHET Kontentan av ett förslag till EU-lagstiftning blir att den historiska sanningen hädanefter ska slås fast av politiker och domstolar.

http://www.svd.se/dynamiskt/brannpunkt/did_14688944.asp

"Felaktiga" åsikter förbjuder vi. "Politiskt inkorrekt" forskning förbjuder vi, "Historian" skriver vi om så att den stämmer in med våra egna mål och syften!

Välkommen du sköna nya värld!!!

Citera
2007-02-23, 18:48
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajajaj
Censurera inte historisk forskning

HOTAD YTTRANDEFRIHET Kontentan av ett förslag till EU-lagstiftning blir att den historiska sanningen hädanefter ska slås fast av politiker och domstolar.

http://www.svd.se/dynamiskt/brannpunkt/did_14688944.asp
Är detta riktig sanning? Isf är det för hemskt.
Mycket kan man blunda för, men nu börjar måttet bli rågat. Demonstrering, svavelosande debattartiklar och opinionsbildning nästa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in