2007-02-20, 14:23
Medlem
Hej,
jag läser litteratur på universitetet. Har nu fått i uppgift att förklara vad intertaxtualitet är. Och detta med hjälp av en skönlitterär text. Problemet är att jag förstår vad detta är, men frågan är vilken text jag ska ta som exempel för att på bästa sätt förklara detta. Har ett antal att välja på:
FRÖKEN JULIE av STRINDBERG
KÖRSBÄRSTRÄDGÅRDEN av TJECHOV
VAD VAR av BECKETT
ORMEN av DAGERMAN

Är det någon som är proffs på detta? Själv känner jag mig smått förvirrad.
Citera
2007-02-20, 19:37
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
I fråga om Ormen kan du kanske studera möjligheten att denna är skriven i dialog med Lars Ahlins texter, vilket Olof Lagercrantz föreställer sig i sin Dagermanbiografi:

Citat:
Mellan de två existerade en skapande spänning, sprang en dialog fram med böckerna som tunga repliker, sändes i tekniska grepp och symboler dolda hälsningar, löften och hotelser. "Ormen" blir som "Tåbb med manifestet" en politisk idéroman och "De dömdas ö" liksom Ahlins "Min död är min" en enda lång demonstration av hur nederlaget verkar på människan. Kapitlet "Tygdockan" i "Ormen" med sitt myller av bisarra gestalter är skrivet under noga aktgivande på Ahlins teknik på tävlingsbanan. Sjömannen Sörensson kämpar, medan han vandrar genom Stockholms gator, med identifikationsproblemet och vill vara en förebedjare i Ahlins anda.

Här finns en text som diskuterar och vidareutvecklar Lagercrantz' iakttagelse: Från epifani till sammanbrott. Novellstrukturer hos Lars Ahlin och Stig Dagerman.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in