Flashback bygger pepparkakshus!
2007-02-20, 00:14
Medlem
Om man blir erbjuden visning på en hyreslägenhet inom Stockholm stads bostadsförmedling, vilken plats i kösystemet ska man då ha för att det ska vara värt att gå på visningen och ha en chans att få kontraktet?
Citera
2007-02-20, 11:01
Medlem
Okänds avatar
Min erfarenhet av kösystemen i andra bostadsförmedlingar är att det bygger på ett typ av tid eller poängsystem. Dvs man kommer inte med till "utagningen" om man har för lite tid/poäng. Antingen blir man erbjuden eller så får man bevaka själv och visa intresse när något dyker upp. Oftast är det de 5 med bäst tid/poäng som blir erbjudna. Sen går det i turordning om den första tackar nej osv...
Citera
2007-02-20, 11:06
Moderator
Ruskigbusss avatar
Gå och kolla för ofta händer det att
- folk inte dyker upp, kanske för att de fått bättre erbjudanden
- folk som är före inte kan/får ta lägenheten (betalningsanmälningar etc)
- folk inte vill ta lägenheten

Har man varit där så vet man ju hur den ser ut, något man kan ha nytta av när man tittar på andra lägenheter.

Så, mitt råd - gå på varje visning du har en inbjudan på.
Citera
2007-02-20, 12:50
Medlem
Zkalmans avatar
Stod på plats 9 för en lägenhet jag var och tittade på för många år se. Men de som stod före kom antingen inte eller tackade nej. Så jag fick kontraktet, vilket sedan gav mig en vinst på 700.000:- efter att vi ombildat...

Så, för att man står långt ner på listan innebär inte att man automatiskt inte får den.
Citera
2007-02-20, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Gå och kolla för ofta händer det att
- folk inte dyker upp, kanske för att de fått bättre erbjudanden
- folk som är före inte kan/får ta lägenheten (betalningsanmälningar etc)
- folk inte vill ta lägenheten

Har man varit där så vet man ju hur den ser ut, något man kan ha nytta av när man tittar på andra lägenheter.

Så, mitt råd - gå på varje visning du har en inbjudan på.

Jo, men om man har plats 50 i kön så känns det lite onödigt va? Speciellt om det är på arbetstid. Men om man nu bara vill gå för att man har chans att bli erbjuden ett kontrakt, vilken plats i kön bör man ungefär ha då?
Citera
2007-02-20, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Okänd
Min erfarenhet av kösystemen i andra bostadsförmedlingar är att det bygger på ett typ av tid eller poängsystem. Dvs man kommer inte med till "utagningen" om man har för lite tid/poäng. Antingen blir man erbjuden eller så får man bevaka själv och visa intresse när något dyker upp. Oftast är det de 5 med bäst tid/poäng som blir erbjudna. Sen går det i turordning om den första tackar nej osv...

På Sthlm stads bostadsförening kan man se vilken plats i kön man har... hade plats 49 till en lägenhet och blev inbjuden till visning...
Citera
2007-02-20, 13:18
Medlem
Okänds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namram
På Sthlm stads bostadsförening kan man se vilken plats i kön man har... hade plats 49 till en lägenhet och blev inbjuden till visning...

Ok, då är det ju ett annat läge. För egen del skulle nog läget och lägenheten i sig få fälla avgörande om jag skulle gå på visning och missa nån eller ett par timmar av arbetstiden.
Citera
2007-08-17, 15:53
Medlem
coqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namram
Om man blir erbjuden visning på en hyreslägenhet inom Stockholm stads bostadsförmedling, vilken plats i kösystemet ska man då ha för att det ska vara värt att gå på visningen och ha en chans att få kontraktet?
Perfekt! Slipper man skapa en ny tråd för att svar på sin fråga.

Även jag har blivit erbjuden visning på en hyreslägenhet inom Stockholm Stads Bostadsförmedling AB. Är på 19:e plats samtidigt som jag uppfyller samtliga krav hyresvärden önskar. Är det värt att gå på visningen? Om ja - hurdan ska man vara på visningen? (Har aldrig varit på en förut.)
Citera
2007-08-17, 16:36
Medlem
apoteks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coq
Perfekt! Slipper man skapa en ny tråd för att svar på sin fråga.

Även jag har blivit erbjuden visning på en hyreslägenhet inom Stockholm Stads Bostadsförmedling AB. Är på 19:e plats samtidigt som jag uppfyller samtliga krav hyresvärden önskar. Är det värt att gå på visningen? Om ja - hurdan ska man vara på visningen? (Har aldrig varit på en förut.)

Ja jag tycker du ska gå, det är jättevanligt att folk långt bak i kön får kontrakt. Har till exempel en kompis som stod på 50:e plats i kön och fick sin drömlägenhet, för att de 49 innan hade tyckt den var för dyr och inte hade råd att casha hyran.

Du behöver inte vara på något sätt alls på visningen. Uppfyller du kraven från hyresvärden så får du lägenheten (förutsatt att ingen innan tackar ja givetvis). Spelar absolut ingen roll vem du är som person (inom rimliga gränser givetvis...susar du in med en yxa i näven så kanske du blir diskad ur kön ), de gör ingen sån bedömning.
Citera
2007-08-18, 22:50
Medlem
baazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apotek
Ja jag tycker du ska gå, det är jättevanligt att folk långt bak i kön får kontrakt. Har till exempel en kompis som stod på 50:e plats i kön och fick sin drömlägenhet, för att de 49 innan hade tyckt den var för dyr och inte hade råd att casha hyran.

Precis, för något år sedan sökte vi på en nybyggnation. Hamnade på köplats 71 och slog det hela ur hågen. När det väl började dra ihop sig för inflyttning blev vi erbjuden en lägenhet, dock på andra sidan gatan, men det kunde man ju ha levt med om man fortfarande varit intresserad.

Så iväg bara, det kan ju löna sig.
Citera
2007-08-19, 16:34
Medlem
det kan altid vara värt att gå.
Polaren har ofta plats 1-2, men han är ju då extremt kräsen för att inte slösa bort kötiden, så vi har kollat i 6 år nu
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in