Citat:
Citerar här en artikel skriven av Lars Halvarsson , Expressen. Okänt datum:
Två okända män sökte kontakt med Helena Andersson inne på diskoteket den natt hon försvann.
- Jag har aldrig sett dem förut, säger en bartender som berättar om männen.
För Expressen berättar han att Helena lämnade diskot efter klockan två.
- Det är jag säker på. Baren stängde klockan två och den var stängd när hon kom fram och bad om isvatten.
Under de sena timmarna före stängningsdags sågs hon i sällskap med två män.
- De verkade ha trevligt tillsammans, hon skrattade och såg ut att ha roligt.
Det här manliga sällskapet kom från Mariestad. Bartendern känner dem väl och enligt honom kände Helena dem också.
Men i utkanten av sällskapet fanns ytterligare två män. Två män som följde Helenas rörelser.
- Jag känner de flesta som kommer hit men de här två har jag aldrig sett tidigare. Inte senare heller.
- Det verkade som om de sökte kontakt med Helena.
En viss kontakt med henne fick de när den stressade bartendern lät bli att ge dem det isvatten de begärt.
Nu fick de vatten ändå, av Helena som gav bort sitt.
- Det är därför jag kommer ihåg dem så väl, berättar bartendern.
- De kom fram till mig och sa "här ser du, vi fick vårt ändå".
Bartendern är säker på att de bägge okända männen är svenskar.
Däremot kan han inte bekräfta vittnesuppgifter om att Helena skulle ha avspisat två närgångna män under den aktuella natten.
- Nej, något sådant såg jag aldrig."
Det här är troligen samma artikel som Leif GW har satt upp på "tavlan" i "Veckans brott-programmet" under rubriken "Helena sågs med två okända män".
Jag misstänker att det finns en anledning till att G.W valde just den artikeln. Om jag får tippa så är det just dom här två männen som han har som misstänkta för Helenas försvinnande. Och dom kan naturligtvis inte ha varit osynliga där inne på Stadt! Ni som var där och eventuellt såg dom , vilka är dom?!
Två okända män sökte kontakt med Helena Andersson inne på diskoteket den natt hon försvann.
- Jag har aldrig sett dem förut, säger en bartender som berättar om männen.
För Expressen berättar han att Helena lämnade diskot efter klockan två.
- Det är jag säker på. Baren stängde klockan två och den var stängd när hon kom fram och bad om isvatten.
Under de sena timmarna före stängningsdags sågs hon i sällskap med två män.
- De verkade ha trevligt tillsammans, hon skrattade och såg ut att ha roligt.
Det här manliga sällskapet kom från Mariestad. Bartendern känner dem väl och enligt honom kände Helena dem också.
Men i utkanten av sällskapet fanns ytterligare två män. Två män som följde Helenas rörelser.
- Jag känner de flesta som kommer hit men de här två har jag aldrig sett tidigare. Inte senare heller.
- Det verkade som om de sökte kontakt med Helena.
En viss kontakt med henne fick de när den stressade bartendern lät bli att ge dem det isvatten de begärt.
Nu fick de vatten ändå, av Helena som gav bort sitt.
- Det är därför jag kommer ihåg dem så väl, berättar bartendern.
- De kom fram till mig och sa "här ser du, vi fick vårt ändå".
Bartendern är säker på att de bägge okända männen är svenskar.
Däremot kan han inte bekräfta vittnesuppgifter om att Helena skulle ha avspisat två närgångna män under den aktuella natten.
- Nej, något sådant såg jag aldrig."
Det här är troligen samma artikel som Leif GW har satt upp på "tavlan" i "Veckans brott-programmet" under rubriken "Helena sågs med två okända män".
Jag misstänker att det finns en anledning till att G.W valde just den artikeln. Om jag får tippa så är det just dom här två männen som han har som misstänkta för Helenas försvinnande. Och dom kan naturligtvis inte ha varit osynliga där inne på Stadt! Ni som var där och eventuellt såg dom , vilka är dom?!
Citat:
Också du verkar ha missat att jag inte tror att KM är gärningsman eller (aktivt) inblandad. På sin höjd ett på avstånd passivt vittne. Men det är hans "minneslucka" och det faktum att han har ljugit och ändrat sig i polisförhören som gör honom intressant.*** Plus givetvis att han inte kan redogöra för vad han gjorde under den där "minnesluckan - och det trots att han minns allt annat före och efter. Tycker du inte att det är märkligt? Öppna hjärnan och tänk lite!
Kan BW vara inblandad? Absolut, jag har bevisat i tråden genom en länk att jag drev det spåret hårt i början. Men tyvärr går det inte att komma längre om honom. Han verkar enligt media inte vara aktuell i utredningen, sannolikt för att han har ett alibi som polisen anser hålla. Men visst, jag stänger inte den dörren, men det är i dagsläget svårt att komma framåt den vägen. PU är mer intressant i så fall, givet förutsättningen att PK:s utsagor är korrekta. Andra intressanta är ju EA och JohLa, samt givetvis de två - vad vi tror - oidentifierade personerna som fanns i Helenas närhet i baren runt 01:20.
*** Notera då att KM har ändrat sin berättelse varje gång som polisen har beslagit honom med lögn.
Kan BW vara inblandad? Absolut, jag har bevisat i tråden genom en länk att jag drev det spåret hårt i början. Men tyvärr går det inte att komma längre om honom. Han verkar enligt media inte vara aktuell i utredningen, sannolikt för att han har ett alibi som polisen anser hålla. Men visst, jag stänger inte den dörren, men det är i dagsläget svårt att komma framåt den vägen. PU är mer intressant i så fall, givet förutsättningen att PK:s utsagor är korrekta. Andra intressanta är ju EA och JohLa, samt givetvis de två - vad vi tror - oidentifierade personerna som fanns i Helenas närhet i baren runt 01:20.
*** Notera då att KM har ändrat sin berättelse varje gång som polisen har beslagit honom med lögn.
Min fetning. Vi skall i första hand förhålla sig till den artikel som Kvasta-Sara citerar ovan som utkom nära in på försvinnandet. Under 1992 alltså. Den säger ju detta med att dessa personer observerades i baren när den var stängd och bartendern bara delade ut isvatten. Isvatten som Helena gav bort till dessa två. Varför gjorde hon detta ? Det är intressant för då skvallrar detta om en sorts kontakt.
Det är ju så också att det var det sista i baren som Helena, PWs syster Helene, hennes kille samt KM stod i baren och Helena frågar om detta par vill dela en taxi då Helenes kille bodde åt samma håll som Helena. Det skulle de då inte då de skulle till Helenes lägenhet som låg åt rakt motsatt håll. Detta frågar ju Helena efter hon pratat med Ulrika vid 1:30 då Ulrika har sagt åt Helena att ta taxi. Det måste bli sen då Helena inte vill åka taxi hem ensam att hon istället skall gå hem men vill ha promenadsällskap då hon säger:
Är det ingen som skall gå åt mitt håll?
Detta var vid stängning i baren och vi vet att dessa två oidentifierade killar var i direkt anslutning till baren då. Hörde de rent av vad detta sällskap av fyra sade i baren också ?
Vi har alltså dessa två oidentifierade killar i närheten av Helena strax innan hon och KM skall gå ut från portarna från Stadt.
) En annan fråga: Såg bartendern de här männen ute på stan någon gång efter försvinnandet eller såg han dem aldrig mer?