Jag får inte riktigt ihop hur det har gått till.
Allt tyder ju på att HA blivit bortförd/borttransporterad i bil. Mycket tyder på att hon stötte på förövaren/förrövarna på skogsstigen mellan Ekuddenvägen och villaområdet, en stäcka på drygt 100 meter från vad man kan bedöma. Denna slutsats p.g.a. de fynd som gjordes.
Gärningsmannen/gärningsmännen har då lämnat sin bli (sannolikt på cykelvägen vid villaområdet) och gått för att möta/vänta på HA på skogsstigen. De måste då vetat om att HA skulle komma den vägen.
Antingen har GM
A) Sett HA gå in på stigen från Ekuddenvägen och då kört runt till andra sidan (500-600 meter om man kör på cykelvägen) för att vänta där.
B) Sett HA gå från Stadshotellet (eller någonstans på vägen) och förutsett hennes promenadväg hem, och därför åkt i förväg för att vänta in HA i skogen.
I fall A kan GM vara för HA främmande person(er), mendan fall B förutsätter en GM som vet en hel del om HA, som t.ex. var hon bor och vilken väg hon kan tänkas ta hem.
Hur som helst det hela stinker sexualbrott lång väg. Min övertygelse är att någon/några fått syn på HA och bestämt sig för att ha "lite roligt". Dessa är sannolikt väl orienterade i området kring HA:s bostad - platsen där överfallet sannolikt skedde tyder på mycket god lokalkännedom.
De överfaller HA och slår henne medvetslös, och tar med henne till den väntande bilen (skorna kan HA tappat under tumultet, medan ringarna kan trillat ur ficka/handväska). De kör sedan till en avsides plats och förgriper sig på HA och dödar henne sedan. Därefter gör de sig av med kroppen på ett uppenbarligen mycket effektivt sätt.
Sedan lyckas de med konststycket att hålla tyst (tillräckligt tyst) i snart 20 år.
Otroligt grymt öde för HA och familjen. Så nära hemmet och ändå så långt bort.
För att ringa in GM behöver man veta vilka som rörde sig i området under den aktuella tiden. Minst en av GM bör ha haft anknytning till området. Vidare så brukar mördare / våldtäktsmän sällan vara förstagångsförbrytare, och inte heller engångsförbrytare. Sannolikt har därför minst en GM tidigare eller senare varit misstänkt/åtalad eller dömd för sexual-, vålds- och eller drogrelaterade brott.
Listan med personer som uppfyller ovanstående kriterier bör rimligtvis inte vara så hemskt lång, och min teori är att GM finns på den listan.
Vilka har rört sig i bil på stan den aktuella kvällen/natten? Vilka observationer finns? Hjälp mig att fylla i
kartan. Skicka p.m. om ni inte vill skriva i tråden.