2012-03-20, 21:19
Medlem
Prinzezzans avatar
Enligt uppgifter ska personen som sägs ha erkänt inblandning i Helenas försvinnande, ha gjort sig av med sin ljusa, i tråden omtalade, bil efter det att Helena försvann. Det är okänt när, men det ska inte vara alltför lång tid efteråt. Är det något som vet någonting om detta, och som kan verifiera uppgiften?

Enligt andra uppgifter ska personen som ska ha erkänt inblandning - samt "kretsen" runt honom - vara/ha varit tysta "som musslor", så fort Helena nämns/nämnts. Rädsla? Lojalitet? Principsak?

Det skulle f ö vara intressant att veta om de personer som personen bett om alibi för natten mot den 14 juni -92, har lämnat denna uppgift till polisen. (I annat fall kan ni få hjälp, om ni vill. )
Citera
2012-03-21, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Enligt uppgifter ska personen som sägs ha erkänt inblandning i Helenas försvinnande, ha gjort sig av med sin ljusa, i tråden omtalade, bil efter det att Helena försvann. Det är okänt när, men det ska inte vara alltför lång tid efteråt. Är det något som vet någonting om detta, och som kan verifiera uppgiften?

Enligt andra uppgifter ska personen som ska ha erkänt inblandning - samt "kretsen" runt honom - vara/ha varit tysta "som musslor", så fort Helena nämns/nämnts. Rädsla? Lojalitet? Principsak?

Det skulle f ö vara intressant att veta om de personer som personen bett om alibi för natten mot den 14 juni -92, har lämnat denna uppgift till polisen. (I annat fall kan ni få hjälp, om ni vill. )

Någon som erkänt alltså?När skedde detta?
Citera
2012-03-21, 13:02
Medlem
13579111317s avatar
Nu tänkte jag försöka ordna upp fakta/uppgifter i det här fallet med hjälp av eminenta Google maps.

Jag har börjat så smått, men behöver hjälp. Skicka p.m med uppgifter som ni vill ha in på kartan, tänk på att ta med

- plats (adress eller lat/long, eller annan otvetydlig platsangivelse)
- beskrivning av uppgift (vittne, fynd, observation, intressanta platser / företeelser)
- källa (viktigt!)

Vill du vara med och administrera kartan? Skicka p.m. så ordnar vi en Collaboration

Just nu skulle jag vilja ha mer info om exakt vilken promenadväg man tror att HA valde, samt exakt fyndplats för skor och ringar. Men även andra uppgifter är av intresse givetvis.

Kartan
Senast redigerad av 13579111317 2012-03-21 kl. 13:15.
Citera
2012-03-21, 15:01
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Censur
Någon som erkänt alltså?När skedde detta?

Jag vet inte när detta exakt ska ha skett. Personen/personerna som har kommit med denna uppgift kan själv/själva kan lägga ut info om detta här, alternativt PM:a, tycker jag.

Man måste ha i åtanke att detta är andra/tredjehandsuppgifter (åtminstone till mig) och sanningshalten är svår att kontrollera. Detta ska alltså inte ses som en fastslagen sanning, utan info som kommit fram via källor. Om andra fått samma information, men i form av förstahandsuppgifter som har kunnat kontrolleras, så kan h*n redovisa detta utifrån sitt perspektiv.
Citera
2012-03-22, 19:58
Medlem
Citat:
Jag vet inte när detta exakt ska ha skett. Personen/personerna som har kommit med denna uppgift kan själv/själva kan lägga ut info om detta här, alternativt PM:a, tycker jag.

Man måste ha i åtanke att detta är andra/tredjehandsuppgifter (åtminstone till mig) och sanningshalten är svår att kontrollera. Detta ska alltså inte ses som en fastslagen sanning, utan info som kommit fram via källor. Om andra fått samma information, men i form av förstahandsuppgifter som har kunnat kontrolleras, så kan h*n redovisa detta utifrån sitt perspektiv.

Vem är det du avser?
Det finns ju uppgifter om flera olika personer som skall ha erkänt.
Citera
2012-03-22, 22:36
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Badboy rider
Vem är det du avser?
Det finns ju uppgifter om flera olika personer som skall ha erkänt.

Det har, vad jag vet, talats om tre olika personer som sägs ska ha "erkänt" inblandning i Helenas försvinnande.

För det första har vi den tidigare huvudmisstänkte, den numera avförde, PR, som p g a "olyckligt" uttryck i media felaktigt tolkats att ha "erkänt".

En annan som det i tråden har framkommit ska ha "erkänt", är BW. OM detta stämmer, så är det i alla fall ingenting som jag har någon som helst kännedom om. Kan det vara en sammanblandning någon gjort mellan BW och PR? Det var ingen av dessa två, som jag avsåg.

Den tredje som ska ha "erkänt", är den person som jag tidigare i tråden omnämnt som AÖ (då jag inte vill hänga ut personer officiellt med namn). Det var denne person som mitt inlägg refererade till. (Detta "erkännande" är inget - åtminstone - jag kunnat få säkert verifierat, men det har kommit från källa/källor i Mariestad. AÖ har också "pekats ut" av en annan person som gm. Om denn* person talade sanning eller inte, kan jag inte avgöra. Det verkar florera/ha florerat otroligt många rykten i Mariestad, och vad/om något av dessa rykten är sant, vet nog enbart de som är initierade - läs:inblandade - i försvinnandet.)
Citera
2012-03-26, 12:59
Medlem
13579111317s avatar
Jag får inte riktigt ihop hur det har gått till.

Allt tyder ju på att HA blivit bortförd/borttransporterad i bil. Mycket tyder på att hon stötte på förövaren/förrövarna på skogsstigen mellan Ekuddenvägen och villaområdet, en stäcka på drygt 100 meter från vad man kan bedöma. Denna slutsats p.g.a. de fynd som gjordes.

Gärningsmannen/gärningsmännen har då lämnat sin bli (sannolikt på cykelvägen vid villaområdet) och gått för att möta/vänta på HA på skogsstigen. De måste då vetat om att HA skulle komma den vägen.

Antingen har GM

A) Sett HA gå in på stigen från Ekuddenvägen och då kört runt till andra sidan (500-600 meter om man kör på cykelvägen) för att vänta där.

B) Sett HA gå från Stadshotellet (eller någonstans på vägen) och förutsett hennes promenadväg hem, och därför åkt i förväg för att vänta in HA i skogen.

I fall A kan GM vara för HA främmande person(er), mendan fall B förutsätter en GM som vet en hel del om HA, som t.ex. var hon bor och vilken väg hon kan tänkas ta hem.

Hur som helst det hela stinker sexualbrott lång väg. Min övertygelse är att någon/några fått syn på HA och bestämt sig för att ha "lite roligt". Dessa är sannolikt väl orienterade i området kring HA:s bostad - platsen där överfallet sannolikt skedde tyder på mycket god lokalkännedom.

De överfaller HA och slår henne medvetslös, och tar med henne till den väntande bilen (skorna kan HA tappat under tumultet, medan ringarna kan trillat ur ficka/handväska). De kör sedan till en avsides plats och förgriper sig på HA och dödar henne sedan. Därefter gör de sig av med kroppen på ett uppenbarligen mycket effektivt sätt.

Sedan lyckas de med konststycket att hålla tyst (tillräckligt tyst) i snart 20 år.

Otroligt grymt öde för HA och familjen. Så nära hemmet och ändå så långt bort.

För att ringa in GM behöver man veta vilka som rörde sig i området under den aktuella tiden. Minst en av GM bör ha haft anknytning till området. Vidare så brukar mördare / våldtäktsmän sällan vara förstagångsförbrytare, och inte heller engångsförbrytare. Sannolikt har därför minst en GM tidigare eller senare varit misstänkt/åtalad eller dömd för sexual-, vålds- och eller drogrelaterade brott.

Listan med personer som uppfyller ovanstående kriterier bör rimligtvis inte vara så hemskt lång, och min teori är att GM finns på den listan.

Vilka har rört sig i bil på stan den aktuella kvällen/natten? Vilka observationer finns? Hjälp mig att fylla i kartan. Skicka p.m. om ni inte vill skriva i tråden.
Citera
2012-03-26, 15:49
Medlem
kungkarl12es avatar
http://forumbilder.se/show.aspx?iid=746201230354Pb866

Bilden är från Lekplatsen innfrån dungen UT mot cykelvägen 2012.
Helenas hem, menar då från -92 och till o med idag 2012, skymtar i bakgrunden till höger i bilden. (Markerat gult ring).

Rött markerat är var ljusa/biege bilen kan ha varit parkerad. Menar då Iaktagelsen från (Vittnet Hanna som hörde två mansröster tjafsa och svära!) - kommentera gärna.
Utrycket - "FAN"!! - på på svenska, är för övrigt svårt för utlänningar spontant häva ur sig i all hast.

Blå tusch markering, är eller var stigen ned till stan eller till Ekudden fram o tilbaka -92.
Även nu idag 2012 kan Ni se på fotot att det finns en upptrampad stig på samma ställe som då -92.
Nu finns bara två soffor och en järnring på stolpe som påminner oss om lekparken med dungen från forna dagar kvar på platsen.

Kommentera gärna tidsrymden 02:30-03:00
-Kan det finnas en möjlighet att någon eller flera GM på 20 minuter sticker iväg/springer och fixar en bil och kör med bil till platsen "lekplatsen med Dunge" och drar därifrån?
- Vem eller vilka kan ha den möjligheten?
- Närheten till sjukhuset kanske?
- eller bil parkerad eller i rundgång körning i omgvingingen?
Citera
2012-03-27, 19:13
Medlem
kungkarl12es avatar
http://forumbilder.se/show.aspx?iid=e87201265223P4f5c

Bilden är från Ekudden, strax norr om Villaområdet.
Hamnen på bilden ligger ca 100-talet meter från vänster var Polisen grävde i vassen/komposten 2004.

Denna hamn (på bilden) finns flertalet skrivna på och uthängda på forumet med kopplingar till, vilka det är tänker jag hålla locket på tillvidare.

Gult markerat på bilden är en så kallad "Vassråk" och denna råk sträcker sig ända in mot Bäcken med hus och till den plats Komposten/vassen där polisens hundar markerade 2004 och där polisen grävde i komposten med omgivning.

Den som inte vet vad en råk är att en råk är en öppning (En längre sträcka) till större vatten från land.

KK12
Citera
2012-03-28, 23:14
Medlem
kungkarl12es avatar
En fråga till Micke.R
Är området vassen utmed hela strand kanten, ca: 100 talet meter ut i sjön med råken från bäcken/komposten med omgivning UTifrån Bäcken"Ekudden" skallgång kollad då -92?
Frågan innebär om skallgång eller polis kollat upp hela stranden och då menar jag också utmed vassen, knädjupt eller någon meter djupt på tvären och bredden längs med Hela Bäcken/Ekudden?
En svår uppgift förstår nog de allra flesta Eftersom det inte kan vara lätt (bokstavligen) gå och söka i vassen i djupt bottensediment utmed stranden ända Ut till 100 talet meter ut från stranden bäcken med komposten och vass- råken.

Så frågan jag ställer och upprepar igen till Micke.R är:

Hur minutiöst är området ovan kollat efter anteckningarna skallgången -92?

Tycker och har en känsla av att denna fråga alltfrån början ovan text bör undersökas under lupp så inget lämnas åt slumpen.
Citera
2012-03-28, 23:59
Medlem
kungkarl12es avatar
Citat:

Hela ditt upplägg andas rak på sak tycker jag.

Fetmarkerat:
Nej, jag tror och känner och vad jag vet från utomstående källor person/personer att det inte är frågan om en principsak som saken gäller, - Heller ingen lojalitet.
Utan det är rädslan som kanske florerar till en del , även någon sorts lojalitet kan finnas i bilden, men framförallt är det rädslan att någon av dem som vet om vad som hänt Helena A kan bli nackad på öppen gata,helst vill hålla käften för sin egen säkerhets skull.
Visst kanske en eller flera personer kanske kan bli nackade om det börjar brännas om vem eller vilka som är inblandade försvinnadet blir utpekade på forumet och börjar känna det att det börjar brännas under fötterna att de är på gång bli avslöjade och därmed bestämmer sig för att göra något akut åt saken.
Citera
2012-03-29, 00:36
Medlem
Quoters avatar
Den lilla diskussion jag förde med skribenten Prinzezzan tidigare i tråden (inlägg: #3742, #3743 etc) om dennes uppgifter om att Leif GW bjudit en tidigare misstänkt i Helena-fallet på middag i Göteborg - som jag ställde mig skeptisk till - är nu bekräftad.

Prinzezzan var alltså hela rätt ute. Jag däremot hade fått saken lite om bakfoten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in