2021-09-22, 08:53
Medlem
En reflektion efter att ha läst Pudelfrillans inlägg från 2018-09-08 21:48

Citat:
"Brovittnet" hade normalt sett varit ett av åklagarens trumfkort vid ett åtal. Vidare borde även en vittneskonfrontation ha gjorts redan första veckan efter att tipset kom in till polisen där "brovittnet" skulle ha fått en möjlighet att kunna peka ut den man som hon såg på bron i sällskap med Helena.

När man såhär i efterhand ser på hur detta huvudvittne/nyckelvittne har hanterats så kan det endast finnas en förklaring till att vittnesuppgiften står sig så "svagt" och det är att polisen inte vet vem "brovittnet" är, man har helt enkelt aldrig varit i kontakt med detta vittne. Det här har man dock aldrig gått ut med offentligt eftersom det endast skulle gynna den person som polisen sedan -98 har som huvudmisstänkt (tack vare just "brovittnet"). Men tyvärr har man aldrig kunnat gå vidare med det här tipset på det sättet som man har önskat p.g.a "brovittnet" är anonymt.

Jag är möjligen också av uppfattningen att brovittnet kan vara ett inringt anonymt vittne - eller rent av ett fake-vittne, eller villospår om man så vill...
Har något nytt kommit fram om detta vittne efter 2018?

Jag har läst stora delar av tråden och min uppfattning är att risken är ganska stor att det ’ligger en hund begraven’ på något sätt här. Jag kan dock inte sätta fingret på exakt hur.
Svängningarna i trådens riktning är också något intressanta, om man läser över tid...
Citera
2021-09-22, 09:03
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Om jag får blanda mig i bildiskussionen vill jag påpeka

1. Det finns två vittnen från Hällristningsvägen. Polisen har med all säkerhet förhört båda. Vi har bara tillgång till ett vittnesmål. Alltså vet vi inte hur detaljerat det andra vittnesmålet är.

2. Polisen har inte gått ut med vilka bilmodeller ClLe hade tillgång till. Uppgifterna om att han haft tillgång till en Peugeot respektive Corsa är därför från en annan källa som vi inte vet hur tillförlitlig den är.

3. Polisen var (enligt uppgift i tråden) initialt mycket intresserade av Opel Kadett så antingen pekar det andra vittnesmålet tydligare ut en Kadett och ClLe hade tillgång till en sådan eller också är vittnesmålen mer diffusa och kanske motstridiga på vissa punkter.
Du fattar tydligen fortfarande inte att det handlar om en Opel Corsa och en ljusgrå Peugeot, som CL hade tillgång till. Har du lässvårigheter, eller anser du att detta inte stämmer? Just ja, nog ljug i media enligt dig.
Kan ju inte vara allt för svårt att hitta vilka bilar som CL föräldrar ägde 1992, speciellt om man är polis?
Sen har verkligen "Kalla fall" gått ut med iaktagelser av en Opel kadett efter att CL anhölls? Tveksamt?
Citera
2021-09-22, 09:08
Medlem
[quote=Rotvagen|77338271]
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro

Vittnet Carina med pojkvän kom cyklandes på cykelvägen . Mitt på denna står en bil parkerad utan människor i . Hur bilen såg ut är lite diffust eftersom det sagts ljus bil el brons liknande . De reagerade på att bilen stog märkligt till och på en cykel väg . Den stog så till att de fick hoppa av cyklarna och leda dem förbi . Detta är vid lekplatsen om jag nu minns rätt . Så flera vittnen om en bil som stått eller kört där det normalt inte ska köras / parkerad finns alltså . Hur KF har hanterat denna iakttagelse vet vi inte
Vilket klockslag var det som de fick ta sig förbi en bil. Finns det förhöret någonstans?
Citera
2021-09-22, 09:15
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
1) Såvitt jag förstår (från uppgift tidigare i tråden) så är vittnesmålet från Hällristningsvägen offentligt eftersom det var del av en FUP mot en tidigare misstänkt. Att det då skulle finnas ett annat för oss okänt vittnesmål med andra, mer detaljerade uppgifter förefaller mig osannolikt.

2) Uppgifterna om biltyperna publicerades i GT 27/8. Artikeln ligger bakom betalvägg men ett referat finns på siten Omni:
https://www.msn.com/sv-se/nyheter/inrikes/uppgifter-misstänkt-hade-tillgång-till-två-ljusa-bilar/ar-AANNC1z
Det är upp till var och en att bedöma hur tillförlitliga GTs källor är.

3) Opel Corsa av äldre modell (’A’) är på sätt och vis en mindre variant av Kadett C Coupe eller Kadett D, även om de senare enligt mig passar bättre in på vittnesmålet från Hällristningsvägen.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Opel_Corsa,
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Opel_Kadett_C
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Opel_Kadett

I övrigt förefaller det som att många i tråden fortfarande klamrar sig fast vid tanken att polisen skall kunna binda just CL vid BP genom en bil han hade tillgång till 1992. Jag menar att det är högst osannolikt, och att det bästa man kan förvänta sig är att CL hade tillgång till en bil som (till stora delar) passar in på vittnesbeskrivningar. Gott så, men det gör honom inte till mer än möjlig GM. Det förefaller mig fullt möjligt att detta var en av de saker där åklagare och TR inte delade uppfattning.
Det är ju just därför som åklagaren ansåg att det fanns gott om skäl att häkta honom, men der fattar ju inte ni ett dugg om.
Om ni är så säkra att inte CL kan dömas, vad är ert motiv att skriva i tråden?
Vad är ni rädda för?
Det finns massor med begravda lik i denna tråd. Finns det verkligen så enkelspåriga personer som er? Skrämmande!.
Citera
2021-09-22, 09:26
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ajnoshort
Vilket klockslag var det som de fick ta sig förbi en bil. Finns det förhöret någonstans?
Hallå, fixa dina Quotes! Det var inte jag som skrev det du citerade. :-)
Senast redigerad av farbror_barbro 2021-09-22 kl. 09:38.
Citera
2021-09-22, 09:35
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Det är ju just därför som åklagaren ansåg att det fanns gott om skäl att häkta honom, men der fattar ju inte ni ett dugg om.
Om ni är så säkra att inte CL kan dömas, vad är ert motiv att skriva i tråden?
Vad är ni rädda för?
Det finns massor med begravda lik i denna tråd. Finns det verkligen så enkelspåriga personer som er? Skrämmande!.
Eh, vad? Rädda? Vad i mina inlägg får dig att tro att jag är rädd för något?

Om jag skall uttrycka ”rädsla” för något så är det att utredningen rinner ut i sanden, man får eller har redan fått negativt svar på DNA-provet men säger inget offentligt, KF-poliserna går vidare till annat och du och många med dig fortsätter att tro att CL var rätt man fastän han mycket väl kan vara oskyldig.

I vanliga fall brukar fb kännetecknas av skepsis mot myndigheter och polis, men i just detta fall finns ett utbrett (och ”enkelspårigt”!) auktoritetstroende där blotta faktum att utredningen nu fastnat för CL tas som bevis i sig, trots att man inte ens lyckades få honom häktad. Du kanske kan fundera en liten stund över vad det innebär att CL är polisens MGM nr 4 eller 5 under de 29 åren som gått. Det har alltså funnits vittnesmål och indicier mot andra som lett till frihetsberövande. Gör det att vi skall tro att bevisningen mot CL är stark eller svag? I synnerhet som TR sagt att den inte räcker till häktning?
Senast redigerad av farbror_barbro 2021-09-22 kl. 09:49.
Citera
2021-09-22, 09:45
Medlem
lindblomsgröns avatar
Citat:
Du fattar tydligen fortfarande inte att det handlar om en Opel Corsa och en ljusgrå Peugeot, som CL hade tillgång till. Har du lässvårigheter, eller anser du att detta inte stämmer? Just ja, nog ljug i media enligt dig.
Kan ju inte vara allt för svårt att hitta vilka bilar som CL föräldrar ägde 1992, speciellt om man är polis?
Sen har verkligen "Kalla fall" gått ut med iaktagelser av en Opel kadett efter att CL anhölls? Tveksamt?
Var kommer dessa uppgifter från om bilarna, har missat att det med 100%säkerhet är dessa CL hade tillgång till.
Citera
2021-09-22, 10:46
Medlem
Om vi ponerar att ’kanalvittnet’ (kvinnligt?) är ett villospår, alltså vi antar eller gissar, för att förtydliga så ingen behöver ta illa upp - vilket verkar vara ett ofta förekommande beteende i denna tråd.
Så tror jag starkt på att HA fick skjuts av någorlunda bekanta hela vägen från torget.
Nåt gick sen tyvärr fel.
En del av brottets ’cover-up’ skulle då kunna vara att ge ett falskt vittnesmål för att helt rikta bort blicken från något som skulle kunna tas för ’uppenbart’.
Detta vittne var troligen i detta fall (av spekulationer) med i bilen. Troligen också med starka band till någon eller båda männen i bilen.
Det skulle kunna vara i form av syskon eller pojkvän.

Det finns ett känt vittne om ljus bil ’större än golf’ vilket gör att jag tvekar på Opel Corsa som med dagens mått sett skulle kunna misstas för en mopedbil.

VW Golf har dock varit en benchmark sedan 1974 och skapade ’golf-klassen’ bland småbilar - alla vet eller visste vad en golf var - även 1992.

Jag väljer att tro på vittnet som de facto är identifierat och hört, så en bil större än golf håller jag för troligt.
Vilka i HA:s bekantskapskrets körde ljusa bilar runt 1992? Det skulle jag tycka vara intressant info.
Citera
2021-09-22, 11:09
Medlem
Inget att undra på att han misslyckades i raggningen när han försöker i en gammal ful Opel.

Finns väl ett gammalt ordspråk " så som man raggar så får man ligga " eller nåt sånt ;-)
Citera
2021-09-22, 11:14
Medlem
Mer intressanta tips ÄR lämnade på namnkopplingar till CL . Pinsamt el inte som som Bendi sa här sist .

Däremot är diskussionen om bilarna ytterst pinsam den leder ju absolut ingenstans.
Vad händer om ni hittar en bil med vitt positionsljus ? Vad händer då ? Inget!
Jo ytterligare 30 år hinner passera.

El diskussionen om de två vittnesmålen a tre personer en på Vikingavägen och två i bilen på Hällristningsvägen. Kalla fall har med dessa i sin utredning. Det är fakta

Dom vet att CL rört sig i stan med den omtalade bilen/ bilarna vid olika tillfällen både innan, på , och efter Helenas försvinnande .
Han har antastat kvinnor förmodligen från bägge dessa bilar vid olika tillfällen .

Polisen vet vilka dessa bilar är. Men vill inte gå ut exakt vilka modeller för att de vi att fler ska inkomma med upplysningar om denne man .så vill man liksom inte lägga ord i mun.

Andra sk vittnen under åren,Brovittnet el Carinavittnet på cykelbanan har dom inte med i utgångsläget ,isf hade dom ju givetvis gått ut med detta ,men dessa verkar inte intressanta för dem i nuläget

Kalla Fall har uttalat i media att den parkerade bilen på cykelbanan som Carina ser inte är intressant för tillfället. Då får man bara acceptera det .

Och jag är övertygad om att de är på rätt spår, och jag tror dessutom att det kan dröja innan KF går ut med nåt , den här gången ser dom till att det inte finns en tveksamhet någonstans innan lyfter fram det .

Två GM
En GM plus en medhjälpare till att städa undan
En GM plus en som haft vetskap om detta men hållit tyst . Kan vara en nära anhörig som inte lever idag. Kan var någon annan .

Blod är ”oftast ”tjockare än vatten. Speciellt när man vill skydda någon man tycker mycket om . Och blir man ovänner så kan det bli helt tvärtom då blir hatet starkare än något annat .
Senast redigerad av Fighter83 2021-09-22 kl. 12:03.
Citera
2021-09-22, 11:18
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:

Min poäng är att polisen i flera intervjuer har sagt att de inte vill berätta vilka bilmodeller ClLe hade tillgång till.

Jag förstår att ditt tänkande är svartvitt när du skriver "nog ljug i media enligt dig". Jag har aldrig skrivit att det är ljug. Jag har bara påpekat att tidningens källa inte anges. Uppgiften kan därför vara felaktig.

Att vara kritisk till källor är en av hörnstenarna i en god analys.
Senast redigerad av ThordOlavsson 2021-09-22 kl. 11:38.
Citera
2021-09-22, 11:31
Medlem
Citat:
Fighter83: Däremot är diskussionen om bilarna ytterst pinsam den leder ju absolut ingenstans.

Polisen vet vilka dessa bilar är. Men vill inte gå ut exakt vilka modeller för att de vi att fler ska inkomma med upplysningar om denne man .så vill man liksom inte lägga ordet i mun.

Exakt, diskussionen om bilarna leder ingenstans. Om inte folk som var med 1992 ur sitt goda minne kan uttala sig om tex. vem som körde vad på den tiden det begav sig.
Från den hålan jag växte upp i skulle jag lätt efter lite tankeverksamhet och diskussioner med gamla kompisar kunna komma upp med en ganska klar bild på vem som hade vilken bil 1990-1992.
Min tanke var att kanske samma gäller även i Mariestad?

Och om polisen för övrigt inte vill gå ut med exakta modeller - hur kan vi i tråden då vara så oerhört säkra på att vi snackar Opel Corsa och Peugeot 205 typ? Är det 100% verifierat, eller är det trådskvaller?

Bara en tanke.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in