Citat:
Ursprungligen postat av rattugglan
Då vill jag i all välmening komma med några invändningar:
Det finns såvitt jag vet inga tillförlitliga uppgifter på att H blivit erbjuden, eller fått, skjuts hem. Det känns heller inte helt logiskt att GM skulle gå iväg med skorna 50 meter in på skogsstigen och där slänga iväg dem på vardera sida. Att också helt bortse från tre vittnen ("Hanna" med hunden, samt de två killarna i bilen) känns också lite onödigt - speciellt som deras vittnesmål med lätthet skulle kunna passas in i din teori om den justerades bara litegrann.
Mycket talar för
att hon fått skjuts efter det att hon kom ut på torget. Ingen har med säkerhet sett henne efter det att hon lämnade stadshotellet trots att det var ganska mycket folk i rörelse vid 02-tiden. Både vid Marieholmsbron och ut mot Ekuddens camping.
Jag vet inte exakt var
skorna hittades men i något TV-inslag antyds att de låg en bit in från lekplatsen räknat. På ömse sidor stigen och på ett sådant sätt att de inte kan ha ramlat av naturligt.
Om nu gm har en livlös kropp i framsätet så är det väl logiskt att flytta den till bagageutrymmet. Den kan i vart fall inte ligga kvar i framsätet. När gm drar ut kroppen så ramlar skorna, ringarna och seratet ut. GM upptäcker skorna (men inte ringarna och seratet) som ligger utanför bilen när han stängt bagageluckan. Det är väl då ganska naturligt att han vill bli av med dem. Han går bort mot stigen och kastar in skorna i Kohagen. En sko på vardera sidan av stigen. Därefter ger han sig iväg.
Beträffande
vittnet med hunden så är det inget som motsäger detta. Bilrutorna i framsätet kan ju ha varit neddragna och vittnet har då hört Helena. Bildörrarna som vittnet hörde kan ju bland annat ha varit bagageluckan. Jag vet inte om hundvittnet var helt säkert på att hon hört flera mansröster.
Det som
killarna i bilen såg kan ju mycket möjligt vara gms bil.
Om vi förutsätter att detta kan vara ett möjligt scenario så är ju frågan som jag ställt tidigare ganska relevant.:
Vart körde gärningsmannen för att bli av med kroppen?
Ni som har lokalkännedom kan kanske komma med värdefull info.
Kungkarl har varit inne och "nosat" på "gruvhålsteorin". Den är inte alls dum.
Om nu gm ville vara förvissad om att Helena inte skulle kunna avslöja honom så var ju ett djupt gruvhål en lämplig dumpningsplats. Hon var kanske bara medvetslös när hon fraktades bort i bagageutrymmet.
Drar man "gruvhålsteorin" vidare så borde ju gm i sitt förvirrade tillstånd ha känt till ett lämpligt gruvhål. Som var tillgängligt för en bil. Och djupt nog.
Kanske har en gm vuxit upp i närheten av ett sådant gruvhål och kanske lekt där som barn. Eller haft något jobb eller fritidsaktivitet där han kommit i kontakt med ett lämpligt sådant.