2011-06-17, 11:45
Medlem
rattugglans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kungkarl12e
Tycker det räcker med att säga - Ordet kartläggning.
Ja jag håller med! Att det ska vara så svårt att acceptera. Är det någon som har en bättre idé om hur man bör gå till väga så framför gärna den.

Kungkarl har ju gjort ett jättearbete med det här det senaste halvåret, och med hjälp av lite tur och stor skicklighet så kan ett genombrott vara närmre förestående nu än någonsin.
Men det klart, det finns ju ett par tre stycken någonstans där ute som tycker detta är oerhört negativt av förklarlig anledning..
Citera
2011-06-17, 14:55
Medlem
Sumpings avatar
Citat:
Det är gott med Whiskey! särkilt ett par extra glas på morgonqvisten så man blir ren i huvudet och kan tänka och se klart.... bara positivt med det.. -Skönt och avkopplande..
Det behövs verkligen med tanke på alla påhopp man får från andra Nick på tråden som inte är sammarbetsvilliga utan bara är här och stör av någon anledning .

Men jag lyckönskar dig ändå i arbetet forska vidare eftersom du trots allt är enträgen fallet! - vilket visar att det finns en önskan hos dig lösa detta försvinnande precis som bland oss alla andra på tråden.

Ser framemot ett samarbete med dig som småningom när dina känslor har svalnat av utanförskap, kan tänka mig du känner dig utanför här på tråden Helena A. Men du är välkommen i kretsen bland oss andra med god kontakt med varandra När du lugnat ned dig och är mer samarbetsvillig än vad du visat hittills.

ha de bra/ kämpa vidare med din utredning...

Bra att du försöker driva det här framåt, Kungkarl!

Du är kanske inne på rätt spår, det här med gruvhålen!?

Det mest logiska är väl att brottet skett någonstans i närheten av lekplatsen och i anslutning till där fynden av ringar och skor gjorts. Tror inte att någon kör tillbaks och försöker "plantera" ut några spår. Personen som erbjöd skjutsen hem är antagligen känd av både Helena och hennes familj och bekanta. Därför kör han ner längs cykelvägen. Möjligen vill Helena bli avsläppt där.
Någonting händer och Helena blir antagligen strypt. (Jag har tidigare påpekat att hon på vissa bilder har en ganska kraftig läderrem med smycke runt halsen). Skor och ringar faller ut när gm placerar om kroppen i bagageutrymmet.
Så långt är det ju ganska logiskt.

Men vad händer sen?

Jag tror inte att en gm i småpanik vänder bilen och kör tillbaks ut mot Ekudden utan jag tror att han fortsätter ut mot Marieforsleden/Lockerudsvägen. Som jag ser det så finns det två realistiska alternativ för att snabbt bli av med kroppen.
Alternativ 1 är att söka sig mot Vänern.
Alternativ 2 är att hitta en annan sjö eller möjligen ett gammalt gruvhål.
Båda alternativen förutsätter att gm känner lättillgängliga vägar.

Kungkarl, som lär känna de flesta gruvhålen runt Mariestad, kan kanske hitta en logisk koppling mellan möjlig gm och lämplig dumpningsplats. Jag menar då västerut och sydvästut.
Hade någon av Helenas bekanta någon anknytning ditut? (Någon i bekantskapskretsen spelade kanske golf på banan som ligger i detta område!?)

Citera
2011-06-17, 18:40
Medlem
rattugglans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumping
Det mest logiska är väl att brottet skett någonstans i närheten av lekplatsen och i anslutning till där fynden av ringar och skor gjorts. Tror inte att någon kör tillbaks och försöker "plantera" ut några spår. Personen som erbjöd skjutsen hem är antagligen känd av både Helena och hennes familj och bekanta. Därför kör han ner längs cykelvägen. Möjligen vill Helena bli avsläppt där.
Någonting händer och Helena blir antagligen strypt. (Jag har tidigare påpekat att hon på vissa bilder har en ganska kraftig läderrem med smycke runt halsen). Skor och ringar faller ut när gm placerar om kroppen i bagageutrymmet.
Så långt är det ju ganska logiskt.
Då vill jag i all välmening komma med några invändningar:
Det finns såvitt jag vet inga tillförlitliga uppgifter på att H blivit erbjuden, eller fått, skjuts hem. Det känns heller inte helt logiskt att GM skulle gå iväg med skorna 50 meter in på skogsstigen och där slänga iväg dem på vardera sida. Att också helt bortse från tre vittnen ("Hanna" med hunden, samt de två killarna i bilen) känns också lite onödigt - speciellt som deras vittnesmål med lätthet skulle kunna passas in i din teori om den justerades bara litegrann.
Citera
2011-06-17, 20:29
Medlem
Sumpings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rattugglan
Då vill jag i all välmening komma med några invändningar:
Det finns såvitt jag vet inga tillförlitliga uppgifter på att H blivit erbjuden, eller fått, skjuts hem. Det känns heller inte helt logiskt att GM skulle gå iväg med skorna 50 meter in på skogsstigen och där slänga iväg dem på vardera sida. Att också helt bortse från tre vittnen ("Hanna" med hunden, samt de två killarna i bilen) känns också lite onödigt - speciellt som deras vittnesmål med lätthet skulle kunna passas in i din teori om den justerades bara litegrann.
Mycket talar för att hon fått skjuts efter det att hon kom ut på torget. Ingen har med säkerhet sett henne efter det att hon lämnade stadshotellet trots att det var ganska mycket folk i rörelse vid 02-tiden. Både vid Marieholmsbron och ut mot Ekuddens camping.

Jag vet inte exakt var skorna hittades men i något TV-inslag antyds att de låg en bit in från lekplatsen räknat. På ömse sidor stigen och på ett sådant sätt att de inte kan ha ramlat av naturligt.
Om nu gm har en livlös kropp i framsätet så är det väl logiskt att flytta den till bagageutrymmet. Den kan i vart fall inte ligga kvar i framsätet. När gm drar ut kroppen så ramlar skorna, ringarna och seratet ut. GM upptäcker skorna (men inte ringarna och seratet) som ligger utanför bilen när han stängt bagageluckan. Det är väl då ganska naturligt att han vill bli av med dem. Han går bort mot stigen och kastar in skorna i Kohagen. En sko på vardera sidan av stigen. Därefter ger han sig iväg.

Beträffande vittnet med hunden så är det inget som motsäger detta. Bilrutorna i framsätet kan ju ha varit neddragna och vittnet har då hört Helena. Bildörrarna som vittnet hörde kan ju bland annat ha varit bagageluckan. Jag vet inte om hundvittnet var helt säkert på att hon hört flera mansröster.

Det som killarna i bilen såg kan ju mycket möjligt vara gms bil.

Om vi förutsätter att detta kan vara ett möjligt scenario så är ju frågan som jag ställt tidigare ganska relevant.:
Vart körde gärningsmannen för att bli av med kroppen?
Ni som har lokalkännedom kan kanske komma med värdefull info.

Kungkarl har varit inne och "nosat" på "gruvhålsteorin". Den är inte alls dum.
Om nu gm ville vara förvissad om att Helena inte skulle kunna avslöja honom så var ju ett djupt gruvhål en lämplig dumpningsplats. Hon var kanske bara medvetslös när hon fraktades bort i bagageutrymmet.

Drar man "gruvhålsteorin" vidare så borde ju gm i sitt förvirrade tillstånd ha känt till ett lämpligt gruvhål. Som var tillgängligt för en bil. Och djupt nog.
Kanske har en gm vuxit upp i närheten av ett sådant gruvhål och kanske lekt där som barn. Eller haft något jobb eller fritidsaktivitet där han kommit i kontakt med ett lämpligt sådant.

Citera
2011-06-18, 02:09
Bannlyst
Citat:
Det är gott med Whiskey! särkilt ett par extra glas på morgonqvisten så man blir ren i huvudet och kan tänka och se klart.... bara positivt med det.. -Skönt och avkopplande..
Det behövs verkligen med tanke på alla påhopp man får från andra Nick på tråden som inte är sammarbetsvilliga utan bara är här och stör av någon anledning .
Men jag lyckönskar dig ändå i arbetet forska vidare eftersom du trots allt är enträgen fallet! - vilket visar att det finns en önskan hos dig lösa detta försvinnande precis som bland oss alla andra på tråden.

Ser framemot ett samarbete med dig som småningom när dina känslor har svalnat av utanförskap, kan tänka mig du känner dig utanför här på tråden Helena A. Men du är välkommen i kretsen bland oss andra med god kontakt med varandra När du lugnat ned dig och är mer samarbetsvillig än vad du visat hittills.

ha de bra/ kämpa vidare med din utredning...
Känner du så efter ett par whiskey så tror jag inte du är i sinnens fulla bruk!

Själv känner jag mej inte utanför på något sätt!

Som du ser så är det inte längre någon aktivitet på denna tråd.
Alla vi som varit här innan och även de som bara läst, bryr sej inte längre om att skriva eller ens läsa. Vem beror det på tror du?

Själva på FB har vi hela tiden försökt lösa försvinnandet på Helena!
Senast redigerad av Yznof 2011-06-18 kl. 02:16.
Citera
2011-06-18, 15:38
Medlem
Hejsan!
Jag har läst lite i den här tråden emellanåt. Och jag har inte sett någonstans att nån kommer i håg att det stod i tidningen att en nyinflyttad kvinna i Ullervad, som just för det var hennes första natt i sin nya bostad, inte kunde sova, det var varm, hon hade öppet fönster. Hörde en kvinna skrika ca tre tiden på natten. Hon hörde alltså av sig till polisen när hon läst att Helena var försvunnen, för hon trodde på ett samband. Dock hördes inget mer om det. Men det sitter kvar i mitt minne.
Citera
2011-06-18, 22:33
Medlem
kungkarl12es avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Badboy rider
Troligen för att det fanns bekanta till henne som nyttjade diverse droger.
Jag har upprepade gånger ställt frågan huruvida Helena använde droger, dock utan att få ett redigt svar.

Edit: Jag vet att det fanns bekanta som nyttjade droger

Vilka bekanta vet du som fanns runt Helena och nyttjade droger?

vill Också poängtera det att jag inte tror Helena smakade på droger.

Kan ju säga det att det är skillnad på Missbruk och smaka på droger eller nyttja detsamma under party eller fest vid enstaka tillfällen. kanske är det du menar med nyttja droger?
Intressant med tanke på vad spåren utredning och kartläggning går för tillfället.
Citera
2011-06-19, 05:17
Medlem
kungkarl12es avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Badboy rider
Troligen för att det fanns bekanta till henne som nyttjade diverse droger.
Jag har upprepade gånger ställt frågan huruvida Helena använde droger, dock utan att få ett redigt svar.

Edit: Jag vet att det fanns bekanta som nyttjade droger

Okej!en en gång frågor om vem eller vilka som nyttjade droger i Helanas bekantskapskrets?
Pm.a gärna om du inte vill köra ut namnen maskat eller inte..

Viktigt med tanke på vem eller vilka som levererade något av substans speed eller röka med innehåll till denna krets kring Helena -92 eller tidigare..
Enligt uppgifter källor tror jag det ligger nära till hands (speed).. att partaja med tillfälligt vid tillfällen fest och party och dans. Så kallade (teckno droger)...
Senast redigerad av kungkarl12e 2011-06-19 kl. 05:21.
Citera
2011-06-19, 05:48
Medlem
kungkarl12es avatar
Har fått obekräftade uppgifter om att klientelet med D.L har haft party med efterfest få personer natten/morgonen till 13/14 juni.. stämmer det? i så fall vilka var där? och var var denna efterfest? - i stugan vid gruvhålen eller i paviljongen St.Ek?
Vill gärna se att D.L läser detta inlägg! - med kretsen personer runt han och kan ge svar på tråden! alltså De som var närvarande i denna krets natten/morgonen och kan ge besked om hur det i själva verket var...?
stämmer dessa uppgifter eller inte?
Senast redigerad av kungkarl12e 2011-06-19 kl. 06:17.
Citera
2011-06-19, 09:06
Bannlyst
Trevligt, här lägger man ut information direkt från myndigheter.
Vad händer.... jo inlägget tas bort.

Polisen är säker på att (ett namn) som dykt upp i tråden emellanåt är den skylldige.
Hållbar bevisföring saknas dock, personen stod i NÄRA relation med Helena.
Alltså ett "förhållande" som hade tagit slut nyss, Ni vet vem jag menar.

Detta kommer rakt ut från polishuset i Mariestad.
Citera
2011-06-19, 11:17
Medlem
Citat:
[/b]

Vilka bekanta vet du som fanns runt Helena och nyttjade droger?

vill Också poängtera det att jag inte tror Helena smakade på droger.

Kan ju säga det att det är skillnad på Missbruk och smaka på droger eller nyttja detsamma under party eller fest vid enstaka tillfällen. kanske är det du menar med nyttja droger?
Intressant med tanke på vad spåren utredning och kartläggning går för tillfället.

Jag finner det lite lustigt att du med all info (som du påstår dig ha) inte förstår vilka jag syftar på, men BW är en av dem.
Citera
2011-06-19, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revival
Hejsan!
Jag har läst lite i den här tråden emellanåt. Och jag har inte sett någonstans att nån kommer i håg att det stod i tidningen att en nyinflyttad kvinna i Ullervad, som just för det var hennes första natt i sin nya bostad, inte kunde sova, det var varm, hon hade öppet fönster. Hörde en kvinna skrika ca tre tiden på natten. Hon hörde alltså av sig till polisen när hon läst att Helena var försvunnen, för hon trodde på ett samband. Dock hördes inget mer om det. Men det sitter kvar i mitt minne.

Jo då det minns jag.
Kvinnan bodde i det stora huset mittemot Jula BK´s klubbstuga (andra sidan vägen).

Polisen flög med helikopter över östradelarna av Ullervad, de letade med hundar och om jag inte minns fel var det även skallgångskedjor i området.

Inget hittades.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in