2018-12-28, 00:35
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Att GW inte nämner vittnena vid Systembolaget, brovittnet och killarna på Hällristningsvägen m.m. tror jag beror på att GW helt enkelt avfärdat dessa som intressanta. Givetvis vet GW betydligt mer än det han nämner i Ville Vingmutter-boken och i Brottsjournalen.

Jag tror att GW på något sätt försöker få Polisen att själva komma med lösningen. Om Polisen inte själva kommer närmare lösningen skulle jag inte bli förvånad om GW släpper lite mer info som han troligen sitter på.

När de gamla trötta konstaplarna i Skövde/Mariestad ser fram emot pensioneringen så skulle jag inte bli förvånad om några yngre och hungrigare poliser tar över. Bromsklossarna har då köpt sin fiskebåt där de kan mata fiskmåsarna och dra sina storys för varandra.

Först då kan fallet få sin lösning.

Eller så har GW helt fel.
Citera
2018-12-28, 00:41
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Eller så har GW helt fel.

Ja, det kan inte uteslutas. Men Jag tror ändå att GW vet betydligt mer än han ger sken av, konstigt vore annars.

Om du har kontakter inom mediasfären kan du kanske göra en podcast som just tar upp ämnet GW kontra Polisens olika teorier. Och jag är inte ironisk, det är ju trots allt ett fall som engagerar.
Senast redigerad av Pajosv 2018-12-28 kl. 01:00.
Citera
2018-12-28, 01:47
Medlem
Pajosvs avatar
Jag var i Mariestad i september och och trodde i min enfald att jag skulle hinna med att kolla in de platser som nämnts i tråden, det gick om intet. Stadshotellet och den gamla anstalten hade jag sett tidigare. Och jag skulle nästan behövt ha med mig en guide.

Och familjen var med och då tar det längre tid. Och nu under vintern känns inte Mariestad så lockande.

Jag får se om jag gör en ansats till våren...

Jag har ju besökt ett antal olika brottsplatser.
Senast redigerad av Pajosv 2018-12-28 kl. 01:53.
Citera
2018-12-29, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Njae, läs mina inlägg som citerar Motown och disktrazan. Det blir nära nog omöjligt att ta sig runt dessa inlägg. BW var på festen i Radbyn.

Inte skrivit något i denna tråden på flera år, men en sak vill jag klargöra.
BW var på festen i Radbyn, detta är 110% säkert.
Känner personligen minst 6-7 personer till som var på festen som kan bekräfta detta.
Under förhör med polisen fick jag fler frågor om vad BW hade för kläder på sig, om han var upprörd, vad han körde för bil samt om det fanns foton från festen.

Svarar gärna på frågor om ni har några, ska hålla koll på tråden några dagar.
Citera
2018-12-29, 16:30
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motown
Inte skrivit något i denna tråden på flera år, men en sak vill jag klargöra.
BW var på festen i Radbyn, detta är 110% säkert.
Känner personligen minst 6-7 personer till som var på festen som kan bekräfta detta.
Under förhör med polisen fick jag fler frågor om vad BW hade för kläder på sig, om han var upprörd, vad han körde för bil samt om det fanns foton från festen.

Svarar gärna på frågor om ni har några, ska hålla koll på tråden några dagar.

Hej!

Får jag fråga ungefär när i tid du var på förhör hos polisen? Var det i anslutning till försvinnandet, eller var det senare.

Var det just BW som polisen verkade intresserade av då, eller frågade de dig även om andra?

Såg du när BW avvek från festen? Och i så fall, vid vilken ungefärlig tid var detta? Såg du hur han tog sig därifrån och (ev.) med vem/vilka?

Hur många ungefär var ni på festen?
Citera
2018-12-29, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Hej!

Får jag fråga ungefär när i tid du var på förhör hos polisen? Var det i anslutning till försvinnandet, eller var det senare.

Var det just BW som polisen verkade intresserade av då, eller frågade de dig även om andra?

Såg du när BW avvek från festen? Och i så fall, vid vilken ungefärlig tid var detta? Såg du hur han tog sig därifrån och (ev.) med vem/vilka?

Hur många ungefär var ni på festen?

Då det är 25 år sedan är minnet inte helt klart.
Men har för mig att polisen kontaktade mig ca 1-2 veckor efter försvinnandet.
Jag blev informerad att samtalet bandades så allt finns dokumenterat. Minns också att när jag ville ta upp mina egna tankar kring BW så ville Sune (polisen) inte gå in på det. Sedan när han sa att nu är bandspelaren avstängd fick jag massor med frågor om BW och det var alldeles uppenbart att han var misstänkt.

Han avvek från festen väldigt nära inpå stängning av Stadt ca 5-10 min innan 02.00 vilket jag tyckte var så märkligt då man i tidningarna kunde läsa att han hann in och dessutom träffade Helena. Han måste ha kört som en galning för att hinna, parkera bilen och dessutom komma in på Stadt innan stängning.

Jag minns också att han hade druckit en hel del öl, troligen dock folköl, men en rattonykterhetskontroll hade han inte klarat. Han var dessutom upprörd då tjejen han var intresserad av fick ihop det med sitt ex på festen.

Vi var minst 10 men kan ha varit ända upp till 20 st då det dök upp folk som man knappt kände.

Minns inte om BW åkte själv om någon var med i så fall möjligen Shane (engelsman) men detta är ren spekulation.
Citera
2018-12-29, 17:03
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Då det är 25 år sedan är minnet inte helt klart.
Men har för mig att polisen kontaktade mig ca 1-2 veckor efter försvinnandet.
Jag blev informerad att samtalet bandades så allt finns dokumenterat. Minns också att när jag ville ta upp mina egna tankar kring BW så ville Sune (polisen) inte gå in på det. Sedan när han sa att nu är bandspelaren avstängd fick jag massor med frågor om BW och det var alldeles uppenbart att han var misstänkt.

Han avvek från festen väldigt nära inpå stängning av Stadt ca 5-10 min innan 02.00 vilket jag tyckte var så märkligt då man i tidningarna kunde läsa att han hann in och dessutom träffade Helena. Han måste ha kört som en galning för att hinna, parkera bilen och dessutom komma in på Stadt innan stängning.

Jag minns också att han hade druckit en hel del öl, troligen dock folköl, men en rattonykterhetskontroll hade han inte klarat. Han var dessutom upprörd då tjejen han var intresserad av fick ihop det med sitt ex på festen.

Vi var minst 10 men kan ha varit ända upp till 20 st då det dök upp folk som man knappt kände.

Minns inte om BW åkte själv om någon var med i så fall möjligen Shane (engelsman) men detta är ren spekulation.

Tack så mycket för svar!

Du skriver att du efter att bandspelaren stängts av fick massor av frågor om BW. Fick du även frågor om BW medan samtalet spelades in? IÓm det var så, tyckte du att det var annorlunda typ av frågor efter att polisen stängt av bandspelaren, än vad de var innan?

Om BW åkte från festen ca 5-10 minuter innan Stadt stängde, så borde han ungefär ha kommit dit i anslutning till då Helena kom ut (hon ska, enligt bartender, ha bett om vatten efter att baren stängt kl. 02, så hon torde ha kommit ut från Stadt tidigast 5-10 minuter efter stängning). BW kan ju ha träffat på Helena utanför entrén. Han kanske inte ha behövt gå in? Men stämmer dina uppgifter, så blir det ganska så precis i tid.

Har du pratat om detta med BW efteråt? Kände du honom så pass bra?

Om polisen frågade speciellt om uppgifter om BW ungefär ett par veckor efter Helenas försvinnande, så visar det att han redan då var intressant för polisen.
Citera
2018-12-29, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Tack så mycket för svar!

Du skriver att du efter att bandspelaren stängts av fick massor av frågor om BW. Fick du även frågor om BW medan samtalet spelades in? IÓm det var så, tyckte du att det var annorlunda typ av frågor efter att polisen stängt av bandspelaren, än vad de var innan?

Om BW åkte från festen ca 5-10 minuter innan Stadt stängde, så borde han ungefär ha kommit dit i anslutning till då Helena kom ut (hon ska, enligt bartender, ha bett om vatten efter att baren stängt kl. 02, så hon torde ha kommit ut från Stadt tidigast 5-10 minuter efter stängning). BW kan ju ha träffat på Helena utanför entrén. Han kanske inte ha behövt gå in? Men stämmer dina uppgifter, så blir det ganska så precis i tid.

Har du pratat om detta med BW efteråt? Kände du honom så pass bra?

Om polisen frågade speciellt om uppgifter om BW ungefär ett par veckor efter Helenas försvinnande, så visar det att han redan då var intressant för polisen.

Möjligen var frågorna om BW inte så direkta om BW när inspelningen var på.
När inspelningen var avstängd fick jag nog spekulera mer själv.

Inte pratat med BW om detta efteråt. Inte sett honom sedan den festen/kvällen.
Citera
2018-12-29, 17:28
Medlem
Citat:
Möjligen var frågorna om BW inte så direkta om BW när inspelningen var på.
När inspelningen var avstängd fick jag nog spekulera mer själv.

Inte pratat med BW om detta efteråt. Inte sett honom sedan den festen/kvällen.

Jag kan också nämna att jag kände Patrik Runeberg som inte finns bland oss längre.
Båda var lite av kvinnokarlar på den tiden.

Vill också vara noga med att det jag skriver är egna spekulationer.
Citera
2018-12-29, 17:42
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Jag kan också nämna att jag kände Patrik Runeberg som inte finns bland oss längre.

Tack för dina svar! Det är alltid intressant med uppgifter från folk som var "på plats".

Det är viktigt att skilja på egenupplevda upplevelser, fakta och spekulationer. Detta har du gjort skillnad på, och visat. Bra!
Citera
2018-12-29, 17:53
Medlem
Kan detta vara anledningen till att hans tidiga redogörelse om mötet med Helena vid stadt, senare hela tiden uteslutits i alla program/artiklar. Just pga att han var/är misstänkt och det är utrednings material ?
Hur har UAs förhållningssätt varit tiden vid försvinnandet gentemot BW?
Citera
2018-12-29, 17:55
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:

1. Hur ser du på en eventuell lösning av fallet? Tror du att det kan vara möjligt?
2. Och om du tror det, när i tid kan fallet i så fall klaras upp om du nu har någon teori om det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in