Citat:
Ursprungligen postat av
Legooo
Ja det är synd att brovittnets observationer verkar vara sekretessbelagt; hade ju onekligen vart mkt intressant att få läsa. Jag tror du missuppfattade. Jag gjorde ett konstaterande att beskrivningen av Helenas klädsel blev offentligt via nyhetsradion på måndagen. För att brovittnet ska anses trovärdigt antar jag att hon kunnat beskriva detaljer som inte redan var i allmänhetens kännedom. Men vad jag förstått vad som framkommit på senare tid så verkar det som att det är ett tillförlitligt vittnesmål (även om poliskommissarie Jeven tidigare sagt att just detta vittnesmål är osäkert...)
Och eftersom förhöret verkar vara sekretessbelagt så blir man ju något osäker på om uppgiften användaren "birkan" skriver "att mannen var klädd i helvitt" stämmer? Var får han uppgiften ifrån?. Man kan ju inte ta allt som sanningar här utan måste ju försöka göra en bedömning av trovärdigheten i källan annars är man jubinte seriös. Men eftersom mannen vid sjukhuset hade vita skjorts så är det kanske ingen omöjlighet att "birkans" uppgifter stämmer men för mig är det fortfarande en osäker uppgift.
Ok, då förstår jag hur du menar. Ja det är ju en intressant tanke, men någon rapportering om en möjlig GM med pilotglasögon pratades det inte om i radionyheterna på måndagen men den uppgiften lämnade alltså brovittnet i ett väldigt tidigt skede. Vad det gäller HA så kan det ju också vara så att "brovittnet" reagerade när hon hörde beskrivningen av Helena's utmärkande byxor på radionyheterna och då insåg att det faktiskt var den försvunna kvinnan som hon hade mött på bron i sällskap med en man den aktuella natten. Sen kan hon givetvis även ha ringt in uppgifterna till polisen
utan att ha hört radiorapporteringen på måndagen. Men hur vi än vrider och vänder på det här med "brovittnets" trovärdighet så kvarstår faktum, "Pilotmannen" som sågs på bron tillsammans med Helena förhördes 1992, 1998, 2001 och 2017 och han är nu delgiven misstanke om mord på HA.