2017-08-07, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Inte gärna (vet inte ens hur man gör). Men han sitter ner på båda korten, han är ljushårig (typiskt blond svensk med rakt hår som hänger ner), är smal och har inte samma glasögon på korten, men gemensamt för båda glasögonen är att de är av pilotmodell.

Varför inte? Och någon kan säker hjälpa dig förklars hur man gör. Men vad heter gymnasiet han gick på och var det i Mariestad?
Senast redigerad av greyhoundbus 2017-08-07 kl. 23:59.
Citera
2017-08-07, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Jag tror inte att P4 dokumentären medvetet har "valt" att inte offentliggöra "brovittnets" vittnesmål, det är (så vitt jag kan förstå) sekretessbelagt och därmed ingen offentlig handling.

Dom uppgifter man gick ut med på måndagen i nyhetsradion kommer ju från Helena's anhöriga, förmodligen systern UA som visste exakt hur Helena var klädd den här kvällen. Hur tänker du när du antar att "brovittnet" hade kunnat beskriva Helena's byxor bättre än Helena's egen syster gjorde? Det räcker väl med att "brovittnet" kunde beskriva HA's byxor så pass bra att man tack vare dessa uppgifter kunde identifiera och säkerställa att det var HA som sågs på bron, eller vad är du ute efter?

Uppgiften om att mannen var klädd helt i vitt antar jag kommer från 'Bickan' som i inlägg #10273 skriver bl.a. följande om brovittnets observationer: "dels beskriver hon H:s byxor som är lite speciella på ett tydligt sätt- flerfärgade lite randiga-, dels beskriver hon mannen som " helt "klädd i vitt. Beskrivningen av mannen och hans klädsel stämmer rimligt väl överens med hur flera personer var för sig, beskriver att en man var klädd som strax efter Helena går över torget i "rätt" riktning. Påståenden att vittnet inte kan beskriva HA:s klädsel och till stor del mannens klädsel är fel. Vi har nämligen haft möjlighet att ta del av en utskrift / kopia på vittnesmålet. Vår uppfattning är att kvinnan på ett förvånansvärt bra sätt beskriver hur framför allt HA är klädd".

Ja det är synd att brovittnets observationer verkar vara sekretessbelagt; hade ju onekligen vart mkt intressant att få läsa. Jag tror du missuppfattade. Jag gjorde ett konstaterande att beskrivningen av Helenas klädsel blev offentligt via nyhetsradion på måndagen. För att brovittnet ska anses trovärdigt antar jag att hon kunnat beskriva detaljer som inte redan var i allmänhetens kännedom. Men vad jag förstått vad som framkommit på senare tid så verkar det som att det är ett tillförlitligt vittnesmål (även om poliskommissarie Jeven tidigare sagt att just detta vittnesmål är osäkert...)
Och eftersom förhöret verkar vara sekretessbelagt så blir man ju något osäker på om uppgiften användaren "bickan" skriver "att mannen var klädd i helvitt" stämmer? Var får han uppgiften ifrån?. Man kan ju inte ta allt som sanningar här utan måste ju försöka göra en bedömning av trovärdigheten i källan annars är man jubinte seriös. Men eftersom mannen vid sjukhuset hade vita skjorts så är det kanske ingen omöjlighet att "bickans" uppgifter stämmer men för mig är det fortfarande en osäker uppgift.
Senast redigerad av Legooo 2017-08-08 kl. 00:14.
Citera
2017-08-08, 00:07
Medlem
Citat:
"TRO" kan du göra i kyrkan. Vet du något mer så ut med det. Det är ingen konst att göra sig märkvärdig - problemet är bara att bevisa det.

På vilket sätt har Freija21 BEVISAT att KM är "Pilot då om man får ställa en enkel fråga??
Citera
2017-08-08, 00:18
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legooo
Ja det är synd att brovittnets observationer verkar vara sekretessbelagt; hade ju onekligen vart mkt intressant att få läsa. Jag tror du missuppfattade. Jag gjorde ett konstaterande att beskrivningen av Helenas klädsel blev offentligt via nyhetsradion på måndagen. För att brovittnet ska anses trovärdigt antar jag att hon kunnat beskriva detaljer som inte redan var i allmänhetens kännedom. Men vad jag förstått vad som framkommit på senare tid så verkar det som att det är ett tillförlitligt vittnesmål (även om poliskommissarie Jeven tidigare sagt att just detta vittnesmål är osäkert...)
Och eftersom förhöret verkar vara sekretessbelagt så blir man ju något osäker på om uppgiften användaren "birkan" skriver "att mannen var klädd i helvitt" stämmer? Var får han uppgiften ifrån?. Man kan ju inte ta allt som sanningar här utan måste ju försöka göra en bedömning av trovärdigheten i källan annars är man jubinte seriös. Men eftersom mannen vid sjukhuset hade vita skjorts så är det kanske ingen omöjlighet att "birkans" uppgifter stämmer men för mig är det fortfarande en osäker uppgift.

Ok, då förstår jag hur du menar. Ja det är ju en intressant tanke, men någon rapportering om en möjlig GM med pilotglasögon pratades det inte om i radionyheterna på måndagen men den uppgiften lämnade alltså brovittnet i ett väldigt tidigt skede. Vad det gäller HA så kan det ju också vara så att "brovittnet" reagerade när hon hörde beskrivningen av Helena's utmärkande byxor på radionyheterna och då insåg att det faktiskt var den försvunna kvinnan som hon hade mött på bron i sällskap med en man den aktuella natten. Sen kan hon givetvis även ha ringt in uppgifterna till polisen utan att ha hört radiorapporteringen på måndagen. Men hur vi än vrider och vänder på det här med "brovittnets" trovärdighet så kvarstår faktum, "Pilotmannen" som sågs på bron tillsammans med Helena förhördes 1992, 1998, 2001 och 2017 och han är nu delgiven misstanke om mord på HA.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2017-08-08 kl. 00:46.
Citera
2017-08-08, 00:21
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jokko23
På vilket sätt har Freija21 BEVISAT att KM är "Pilot då om man får ställa en enkel fråga??

Och det förklarade jag i inlägget 17936 på sidan 1495. Ett jävligt enkelt tips: Läs inläggen och försök häng med!
Senast redigerad av Ugglan. 2017-08-08 kl. 00:27.
Citera
2017-08-08, 00:24
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greyhoundbus
Varför inte? Och någon kan säker hjälpa dig förklars hur man gör. Men vad heter gymnasiet han gick på och var det i Mariestad?

Samma ska med dig: Läs tråden för h*lvete. Jag har skrivit ut skolans namn flera gånger. V*d*b*g*m*a*i*t!
Senast redigerad av Ugglan. 2017-08-08 kl. 00:40.
Citera
2017-08-08, 00:27
Medlem
Stryknings avatar
Citat:
Och det förklarade jag i inlägget 17941 på sidan 1496. Ett jävligt enkelt tips: Läs inläggen och försök häng med!

Nej, Ugglan. Det där håller inte.
Citera
2017-08-08, 00:30
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strykning
Nej, Ugglan. Det där håller inte.

Inlägget är justerat ovan, sidan likaså. Inlägg måste ha raderats. Alltså: Inlägget 17936 på sidan 1495.
Senast redigerad av Ugglan. 2017-08-08 kl. 00:33.
Citera
2017-08-08, 00:30
Medlem
Xeitums avatar
Det börjar som sagt kännas som att det "osar lite katt" kring den gode KM. Med tanke på alla mer lr mindre "psykiskt instabila" individer som kan tänkas få idéer o agera lite ogenomtänkt med ev. inslag av våld, så får man hoppas att de som sitter på info som skulle kunna rentvå KM släpper denna info.

Alltså om man VET att KM inte är Pilot så följer ett tungt ansvar om man inte klargör detta, samtidigt som något oförutsett o olyckligt skulle drabba en ev. helt oskyldig KM. Gäller kanske i ännu högre grad om man genom ett tidigare agerande (omedvetet/av misstag) råkat sätta fingret på KM, lr att Det kunnat tolkats så. (Det är naturligtvis inte heller bra om en skyldig KM drabbas av ngn galning men.....)
Citera
2017-08-08, 00:36
Medlem
Ugglan.s avatar
Ett tips för att slippa allt detta onödiga tjafs: LÄS INLÄGGEN PÅ FÖREGÅENDE SIDOR INNAN NI POSTAR! Vilket gymnasium KM gick på har skrivits ut ett antal gånger de senaste veckorna!
Senast redigerad av Ugglan. 2017-08-08 kl. 00:39.
Citera
2017-08-08, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VelePetter
Tycker att PW som höll i festen borde "minnas" om KM var där och i så fall vad han hade på sig och än en gång om dessa "glasögon" 🤓

Såklart hon vet. Hur hjälper det oss? Än en gång Har du läst inläggen om detta??! Bl.a. det inlägg jag skrev efter att ha frågat henne om glasögonen.
Citera
2017-08-08, 00:52
Medlem
Stryknings avatar
Citat:
Inte heller du verkar förstår problemet med att vi är anonyma här på Flashback. Hur ska någon kunna hävda en bekräftelse eller en säker källa när avsändaren är just anonym och inte kan/vill/får avslöja sin källa?

...och därigenom är INGET bekräftat! Inte TS. Inte PU. Inte KM o.s.v.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in