Hej.
Ja, det är nog sant. Vad tror du förresten om teorin att hon är begravd eller liknande ganska långt utanför Mariestad. Själv är jag tämligen övertygad om det.
Hej själv!
Jag tror att det beror på vem gärningsmannen/männen är. Om han/de kände Helena, så tror jag på en omkrets på högst 5 mil från Ekudden. Han/de behöver dock inte ha fört bort henne så långt, om han/de har gömt henne på ett ställe som han/de ansett som "säkert". Det senare kan exempelvis gälla Vänerns djup eller nere i något schakt eller någon djup tjärn eller någonting annat "djupt", som kan gömma en kropp.
Om det skulle vara någon "genomresande", så kan hon finnas längre bort. Anders Eklund tror jag inte på p g a exempelvis opus moderandi (t ex kroppen liggande synlig). Han hade inte heller lokalkännedom i Mariestad, vad jag vet.
Jag tror att det beror på vem gärningsmannen/männen är. Om han/de kände Helena, så tror jag på en omkrets på högst 5 mil från Ekudden. Han/de behöver dock inte ha fört bort henne så långt, om han/de har gömt henne på ett ställe som han/de ansett som "säkert". Det senare kan exempelvis gälla Vänerns djup eller nere i något schakt eller någon djup tjärn eller någonting annat "djupt", som kan gömma en kropp.
Om det skulle vara någon "genomresande", så kan hon finnas längre bort. Anders Eklund tror jag inte på p g a exempelvis opus moderandi (t ex kroppen liggande synlig). Han hade inte heller lokalkännedom i Mariestad, vad jag vet.
Idag fortsätter sökandet efter Helena Andersson, som försvann i Mariestad för tolv år sen. Polisen har tagit hjälp av en grävmaskin för att bearbeta ett område på Ekudden.
I förra veckan markerade två av polisens specialhundar oberoende av varandra på samma plats, vilket gör att polisen är hoppfull om att man letar på rätt ställe.
Vart lite frågvis hos fiskeguider (de har ekolod)man måste ut bit på fjärden för hitta riktiga djup.
Slänga i en kropp från land verkar omöjligt just där,inga klippor /synliga djup.
Ekudden har camping /stugby /bad mycket aktiviteter någon borde ha uppmärksammat någonting, tycker man.
Men dessa spårhundar betyder något (kanske) frågan är ifall det är från Helena. Det är likhundar , vem annars har legat död på samma plats som tipset?
Vart lite frågvis hos fiskeguider (de har ekolod)man måste ut bit på fjärden för hitta riktiga djup.
Slänga i en kropp från land verkar omöjligt just där,inga klippor /synliga djup.
Ekudden har camping /stugby /bad mycket aktiviteter någon borde ha uppmärksammat någonting, tycker man.
Men dessa spårhundar betyder något (kanske) frågan är ifall det är från Helena. Det är likhundar , vem annars har legat död på samma plats som tipset?
Tack för vackra bilder. Man riktigt längtar till sommar, sol och bad när man ser dem. . Men för att återgå till topic. Det där med att likhundar markerat kan man kanske inte tvärsäkert lita på.
Tänker på Jimmy Bäckmans försvinnande i Ludvika. Där markerade likhundarna tvärsäkert på en plats i sjön som efter undersökning nu tycks ha övergetts UTAN att en kropp hittats.
Tack för vackra bilder. Man riktigt längtar till sommar, sol och bad när man ser dem. . Men för att återgå till topic. Det där med att likhundar markerat kan man kanske inte tvärsäkert lita på.
Tänker på Jimmy Bäckmans försvinnande i Ludvika. Där markerade likhundarna tvärsäkert på en plats i sjön som efter undersökning nu tycks ha övergetts UTAN att en kropp hittats.
OT: Håller med; bilderna är väldigt vackra - längtar efter soooool...
Angående likhundarnas markering vid Ekudden 2004. Kan det vara så att en kropp placerats där hundarna markerade, men att den senare (som timmar efteråt eller dagen efter) flyttades? Kan hundarna ha känt lukten efter en kropp som endast varit en kort tid på platsen, flera år efteråt? Är det någon som har koll på detta?
Ett eventuellt scenario skulle då kunna vara att gärningsmannen "gömde" Helena tillfälligt där hundarna senare markerade, för att sedan hämta "hjälp" och därefter föra Helenas kropp ut på Vänern för att "sänka" henne (eller fört henne till något annat ställe).
Det tips som polisen fick om att Helena skulle finnas där utgrävningen sedan utfördes, kan ha kommit från någon som hört att hon skulle ha grävts ner (?) vid utgrävningsstället på Ekudden, men inte visste att hon därefter flyttades. Är detta scenario långsökt?
OT: Håller med; bilderna är väldigt vackra - längtar efter soooool...
Angående likhundarnas markering vid Ekudden 2004. Kan det vara så att en kropp placerats där hundarna markerade, men att den senare (som timmar efteråt eller dagen efter) flyttades? Kan hundarna ha känt lukten efter en kropp som endast varit en kort tid på platsen, flera år efteråt? Är det någon som har koll på detta?
Ett eventuellt scenario skulle då kunna vara att gärningsmannen "gömde" Helena tillfälligt där hundarna senare markerade, för att sedan hämta "hjälp" och därefter föra Helenas kropp ut på Vänern för att "sänka" henne (eller fört henne till något annat ställe).
Det tips som polisen fick om att Helena skulle finnas där utgrävningen sedan utfördes, kan ha kommit från någon som hört att hon skulle ha grävts ner (?) vid utgrävningsstället på Ekudden, men inte visste att hon därefter flyttades. Är detta scenario långsökt?
Det ligger nära tillhands och tro att hon flyttats från land till närliggande vatten.
Hundarna markerade bara ett spår , inga garantier men tillsammans med tipset
är det intressant.
Ekudden är ett aktivt område med stugbyar,camping,
golfbana, stor badplats även ett attraktivt område för hundägare. Stor risk att hon hittas på land ->än i vattnet.
Bilderna på omgivningen är viktiga för de talar om att risken är liten att hon ligger nära land.
För att hitta ett djup måste han kunna
"läsa" sitt vatten och känna till omgivningen väl.
Botten är ojämn som på land men det är inget som syns.
Såvida han inte läser av krusningar och brytningar,det är osäkert ändå.
Han vill ha ett ”säkert” kort eftersom
man dumpar 60 kilos kropp en gång!
Det säkra kortet är ut på fjärden.
För att komma ut på fjärden måste man ha en båt .
För detta krävs planering/tid>>tid finns om kroppen är nergrävd.
Det finns båtramp samt möjlighet till båt på Ekudden.
Båt aktiviteter på natten reflektera ingen över då folk nattfiskar,
även under sensommaren.
I samband med utgrävningen borde polisen kontrollerat
båt uthyrningar,behövs bara en roddbåt.
Att det är båtaktiviteter på ekudden är ”ristat i sten”
annars investerar man inte i båtramp.
Min hypotes lutar mer mot att gärningsmannen
kan sitt område.
Vi är dåliga på att observera personer i vår närhet ,misstänka
människor för ruskiga brott.
Senast redigerad av Hag22 2009-03-01 kl. 14:45.
Det ligger nära tillhands och tro att hon flyttats från land till närliggande vatten.
Hundarna markerade bara ett spår , inga garantier men tillsammans med tipset
är det intressant.
Ekudden är ett aktivt område med stugbyar,camping,
golfbana, stor badplats även ett attraktivt område för hundägare. Stor risk att hon hittas på land ->än i vattnet.
Bilderna på omgivningen är viktiga för de talar om att risken är liten att hon ligger nära land.
För att hitta ett djup måste han kunna
"läsa" sitt vatten och känna till omgivningen väl.
Botten är ojämn som på land men det är inget som syns.
Såvida han inte läser av krusningar och brytningar,det är osäkert ändå.
Han vill ha ett ”säkert” kort eftersom
man dumpar 60 kilos kropp en gång!
Det säkra kortet är ut på fjärden.
För att komma ut på fjärden måste man ha en båt .
För detta krävs planering/tid>>tid finns om kroppen är nergrävd.
Det finns båtramp samt möjlighet till båt på Ekudden.
Båt aktiviteter på natten reflektera ingen över då folk nattfiskar,
även under sensommaren.
I samband med utgrävningen borde polisen kontrollerat
båt uthyrningar,behövs bara en roddbåt.
Att det är båtaktiviteter på ekudden är ”ristat i sten”
annars investerar man inte i båtramp.
Min hypotes lutar mer mot att gärningsmannen
kan sitt område.
Vi är dåliga på att observera personer i vår närhet ,misstänka
människor för ruskiga brott.
Jag tycker också att det lutar emot att gm kunde sitt område/hade lokalkännedom. Det finns ju en hel del som talar för det och har gjort det ända sedan första början.
Vad vet du om han som fixade skallgången ,eller känner du till andra som deltog?
Problemet med båtteorin är att åren går.
Efter 12 år har nog gamla loggar kastats om han hyrt båt/där fanns ID.
Sitter o funderar på tidpunkten för tipset, är 12 år en slump?
Han kan vara egen båtägare,då skulle polisen ha kollat Marinan i samband med försvinnandet , åren går och folk minns inga detaljer.
Senast redigerad av Hag22 2009-03-01 kl. 15:49.
För min del tror jag inte riktigt på "nedrävd och sedan dumpad i vattnet-teorin".
1. Varför skulle en/flera personer köra med den döda Helena till en plats där risken för upptäckt är stor. Särskilt denna tid på året. Med fler folk än normalt boende där, vakna eller i rörelse även sent på nätterna ?. Hade dessutom personerna lokalkännedom vet de ju ännu bättre hur det är.
2. Ännu mindre att hon skulle först blivit nedgrävd där för att sedan bli uppgrävd för att fraktas till sjöss för att dumpas där.
Upptäcksrisken är ju otroligt stor för att inte säga sannolik. Ännu mer sannolik vid nr.2.
Men okej. Säg att "de" grävde ner henne vid Ekudden för att fram på höstkanten när campingen stängt och sommargästerna gett sig iväg åkt dit igen för att gräva upp kroppen och transportera och dumpa kroppen ute i Vänern.
De måste ju haft världens bonntur att ingen misstänkt något eller att ingen upptäckt dem eller platsen där de grävt ner kroppen. Plus ha varit hyfsad råa och härdade. Ett lik är ju inte "lukfritt" direkt. Speciellt när det legat i jorden ett tag.
Det finns vad jag vet inget annat som pekar mot Ekudden än det här mystiska samtalet ?. Ingen annan som genom åren varit på samma "linje" ?.
Om det mot förmodan skulle ha gått till så här har ju dels gärningsmännen varit fullständigt iskalla och dels skulle historien platsa under rubriken "verkligheten överträffar dikten".
Senast redigerad av Celeron 2009-03-01 kl. 22:58.
Du kommer med ofrånkomliga ”frågetecken”.
Det är bara tipset som styr misstankarna till Ekudden.
Tror det viktigaste är och vända/vrida på allt .Se möjligheter och ”beta av” för att kunna gå vidare.
Är få personer som kan tänka som en mördare (ska man vara glad för).
Det är ofta ”verkligheten överträffar dikten” .
Titta bara på Caroline fallet eller andra fall som chockerat alla.
Polisen har tagit tipsaren som trovärdig så till den milda grad att grävmaskiner samt massa personal sätts på plats
–efter 12år. Men det är inget "kvitto" på att det är sant,men något fick polisen intresserad.
Tittar man på kartan ligger surprise surprise polishuset i närheten.
Det är ca 1,8 km mellan platserna.
Nästan så man hoppas på att det är en galen falsktipsare och att polisen är roten till misslyckanden.
Skapar otrygghet hos alla med olösta mord.
Jag undrar vad Helenas famlj tänker om allt,någon i närheten eller en främling ...
Senast redigerad av Hag22 2009-03-02 kl. 00:22.
För min del tror jag inte riktigt på "nedrävd och sedan dumpad i vattnet-teorin".
1. Varför skulle en/flera personer köra med den döda Helena till en plats där risken för upptäckt är stor. Särskilt denna tid på året. Med fler folk än normalt boende där, vakna eller i rörelse även sent på nätterna ?. Hade dessutom personerna lokalkännedom vet de ju ännu bättre hur det är.
2. Ännu mindre att hon skulle först blivit nedgrävd där för att sedan bli uppgrävd för att fraktas till sjöss för att dumpas där.
Upptäcksrisken är ju otroligt stor för att inte säga sannolik. Ännu mer sannolik vid nr.2.
Men okej. Säg att "de" grävde ner henne vid Ekudden för att fram på höstkanten när campingen stängt och sommargästerna gett sig iväg åkt dit igen för att gräva upp kroppen och transportera och dumpa kroppen ute i Vänern.
De måste ju haft världens bonntur att ingen misstänkt något eller att ingen upptäckt dem eller platsen där de grävt ner kroppen. Plus ha varit hyfsad råa och härdade. Ett lik är ju inte "lukfritt" direkt. Speciellt när det legat i jorden ett tag.
Det finns vad jag vet inget annat som pekar mot Ekudden än det här mystiska samtalet ?. Ingen annan som genom åren varit på samma "linje" ?.
Om det mot förmodan skulle ha gått till så här har ju dels gärningsmännen varit fullständigt iskalla och dels skulle historien platsa under rubriken "verkligheten överträffar dikten".
Ja, visst skulle det vara kallt, eftersom det skulle vara nära Helenas hem, nära stället hon eventuellt attackerades på och där det uppehåller sig folk. Det var bara en fundering med tanke på att likhundarna markerade i området som tipset gällde. Att hon finns permanent nergrävd på Ekudden, verkar osannolikt.
Bildörren som hördes slå igen i samband med skriket under natten hon försvann, indikerar att hon kan ha förts bort i bilen i stället. Om det är fallet - och hon inte finns i Vänern - tror jag inte att hon finns i Mariestads direkta närhet.
Oavsett var hon finns, så är det obehagligt att tänka på. Det enda rätta skulle vara att någon som vet vad som hänt, skulle vara så pass schyst mot Helena och hennes familj, att h*n berättar var hon finns och vad som egentligen hände!