2007-02-19, 16:44
Medlem
Hör rätt mycket klankande på att ekonomutbildningen skulle vara dålig. Att den skulle vara för lätt. Är det så och varför skulle detta vara en nackdel?
Pluggar själv första året och tycker det hitills både har varit intressant och givande.
Citera
2007-02-19, 16:51
Medlem
ischs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladd55
Hör rätt mycket klankande på att ekonomutbildningen skulle vara dålig. Att den skulle vara för lätt. Är det så och varför skulle detta vara en nackdel?
Pluggar själv första året och tycker det hitills både har varit intressant och givande.

Skiljer sig mycket mellan olika skolor och inriktningar men rent generellt så har jag inte hört något att ekonomi skulle vara galet lätt. Att det skulle vara dåligt är ju även det skillnad mellan olika skolor då ekonomi ges vid flertalet av Sveriges universitet och som du säkerligen förstå så är inte alla i toppen. Det som jag har att "klaga" på är att det är många som läser ekonomi med någon vanföreställningar runt att jobba som ekonomer eller som enbart söker utbildningarna för att de inte vet vad de vill bli men ekonomi är ju alltid bra..
Citera
2007-02-19, 16:52
Medlem
Har ingen tvekan om att det är "svårare" att plugga till ingenjör än till ekonom, men det betyder ju inte att ekonomutbildningen har lägre nivå. Utbildningarna kräver olika egenskaper, och någon som har ett bra läshuvud behöver nödvändigtvis inte bli en framgångsrik "ekonom". Det är ju knappast "lätt" att skriva ihop en marknadsplan eller en affärsstrategi, att få betyget godkänt är en sak men att faktiskt skriva någonting vettigt som verkligen fungerar är en utmaning och är någonting inte alla kan göra. Ekonomi är oftast dynamisk där det inte behöver finnas rätt eller fel, så mycket innebär att göra bra tolkningar. Tycker inte nån ska behöva kolla snett på vare sig ingenjörer eller ekonomer, men visst det finns en hel del tramsiga människor som läser ekonomi. Dock fler overalltramsor som läser till ingenjör, så det kanske väger jämnt Det enda man behöver kolla på är väl om när man väl kommer ut i arbetslivet klarar av sitt jobb, det visar ju om utbildingen är undermålig eller inte.
Citera
2007-02-19, 18:09
Medlem
Kanske ska nämnas att jag går ekonomprogrammet år 1 på Linköpings Universitet. Valde det för att ekonomi och samhällskunskap alltid intresserat mig. Vet dock inte vad det kommer mynna ut i för jobb, väljer inte inriktning för än i årskurs 3.
Fler åsikter?
Citera
2007-02-19, 18:26
Medlem
wises avatar
Njaaa, vissa högskolor har lägre kvalité. Om du tittar lite på tex kursplanerna för företagsekonomin på Mälardalens Högskola så förstår du vad jag menar.
Citera
2007-02-19, 18:47
Medlem
Kalasjnikovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladd55
Kanske ska nämnas att jag går ekonomprogrammet år 1 på Linköpings Universitet. Valde det för att ekonomi och samhällskunskap alltid intresserat mig. Vet dock inte vad det kommer mynna ut i för jobb, väljer inte inriktning för än i årskurs 3.
Fler åsikter?
Min bror läste ekonomi med internationell inriktning (tyska närmare bestämt) vid LiU och blev klar för några år sedan. Idag jobbar han som revisor på Ernst & Young, så ja, möjligheten att få jobb (och ett riktigt fint sådant dessutom) finns definitivt.

Vad man dock måste ha i åtanke är att utbildningen är väldigt mycket vad man gör den till. När du söker jobb vill arbetsgivaren inte se att man bara kommit till universitetet, suttit av kurserna och sedan dragit. Företagen vill se att man gjort något bra av sin studietid, dvs varit engagerad vid sidan om studierna (studienämnd, förening, sektion eller motsvarande), jobbat extra med något relevant eller gjort något annat som visar på engagemang och framåtanda.
Citera
2007-02-19, 19:16
Medlem
frosses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalasjnikov
Min bror läste ekonomi med internationell inriktning (tyska närmare bestämt) vid LiU och blev klar för några år sedan. Idag jobbar han som revisor på Ernst & Young, så ja, möjligheten att få jobb (och ett riktigt fint sådant dessutom) finns definitivt.

Vad man dock måste ha i åtanke är att utbildningen är väldigt mycket vad man gör den till. När du söker jobb vill arbetsgivaren inte se att man bara kommit till universitetet, suttit av kurserna och sedan dragit. Företagen vill se att man gjort något bra av sin studietid, dvs varit engagerad vid sidan om studierna (studienämnd, förening, sektion eller motsvarande), jobbat extra med något relevant eller gjort något annat som visar på engagemang och framåtanda.

Utan att vara ohövlig men vad håvar en e&y-anställd in i månaden typ?
Citera
2007-02-19, 20:28
Medlem
Kapten Klännings avatar
Ska du sätta VG hos oss på HHG så får du fan ligga i skall du ha klart för dig
Citera
2007-02-19, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kapten Klänning
Ska du sätta VG hos oss på HHG så får du fan ligga i skall du ha klart för dig

Amen.

(fast inte på alla kurser såklart)
Citera
2007-02-19, 20:35
Medlem
Om vi skippar HHG och snackar generellt? Är ju trotts allt så att ekonomer som jag förstått det har lägre ingångslön än teknologer men avancerar högre i slutändan - med en simpel utbildning?
Citera
2007-02-19, 21:11
Medlem
[QUOTE
Vad man dock måste ha i åtanke är att utbildningen är väldigt mycket vad man gör den till.QUOTE]

Dagens sanning skulle jag säga. Tror att det har till största del med detta att göra.
Citera
2007-02-20, 00:54
Medlem
ayanamiis avatar
Jag vet inte hur det är med hela, men kollade på GUs kurs "Matematik för ekonomer 3p" och den var helt galet löjligt enkel. Tentan bestod av saker som ekvationssystem med två variabler och någon siffra och annan liknande gymnasiematte. Så matematikundervisningen håller nog inte någon vidare nivå...
Dessutom har jag hört att de bästa ekonomerna är tekniska fysiker.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in