2007-02-18, 17:14
Medlem
Hej,

Är man behörig att läsa kurser sommaren 2007 om man tar studenten juni 2007?
Får man fullt studiebidrag?

Mvh
Citera
2007-02-18, 17:20
Medlem
Ja, men enbart om du söker restplatser när du väl har fått ditt betyg då du inte är behörig till kurserna förren långt efter sista ansökan/kompletteringsdag.

För sommaren kan du söka CSN för 10 veckor.
Citera
2007-02-18, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ilng
Ja, men enbart om du söker restplatser när du väl har fått ditt betyg då du inte är behörig till kurserna förren långt efter sista ansökan/kompletteringsdag.

För sommaren kan du söka CSN för 10 veckor.

Jag har gjort högskoleprovet, kan jag inte söka på det då?

10 veckor.. Ok, låter rimligt :P

Tack
Citera
2007-02-18, 18:09
Medlem
Söka kan du väl alltid göra men du kommer förmodligen att bli struken pga att du inte är behörig när antagningen görs.
Högskoleprovet är inte behörighetsgivande utan kan bara förbättra chanserna i att bli antagen i urvalet.
Citera
2007-02-18, 23:21
Medlem
Deannas avatar
Sista ansökningsdag inför sommaren är 15 mars och vad jag vet är det också sista dagen för kompletteringar... Söker du inför höstterminen är sista ansökningsdag den 15 april, men då är sista dagen för kompletteringar i mitten av juni får att just de som tagit studenten ska ha tid att komma in med sina slutbetyg.
Att söka restkurser kan väl också bli lite problematiskt om de börjar tidigt på sommaren.. En av kurserna jag planerar att läsa börjar 11 juni, har svårt att se att en del gymnasiestudenter hunnit fått sina betyg, hunnit skicka in dem till högskolan/universitetet och sökt om restplats innan starten..
Citera
2007-02-18, 23:52
Medlem
en svensk tigers avatar
Om du bara vill läsa för att få CSN under sommarenså finns det rätt mycket pajaskurser som det är bara att glida in på vid uppropet och komma med en lam ursäkt att du missade ansökan men att du bara så gärna vill läsa kursen "samernas seder och historia 5p" Oftast brukar kursföreståndaren bli glad att någon vill läsa kursen och det hela löser sig smidigt.
Citera
2007-02-19, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av en svensk tiger
Om du bara vill läsa för att få CSN under sommarenså finns det rätt mycket pajaskurser som det är bara att glida in på vid uppropet och komma med en lam ursäkt att du missade ansökan men att du bara så gärna vill läsa kursen "samernas seder och historia 5p" Oftast brukar kursföreståndaren bli glad att någon vill läsa kursen och det hela löser sig smidigt.

Det där var smart. Får hoppas det fungerar.

Ska man komma med betyget i handen må tro?
Citera
2007-02-19, 12:39
Medlem
Jag tar studentexamen fredag 8 juni.. Sett nu att i princip alla kurser börjar 11 juni, så skulle kunna glida dit med mitt betyg i handen och söka?

hur vanligt är det att det finns restplatser på sommarkurser?
Citera
2007-02-19, 13:10
Medlem
Deannas avatar
Jag skulle inte råda folk att utnyttja CSNveckor bara för att man inte har pengar, sök jobb istället.. Vet många (även jag) som gjort det och ångrar det... Veckorna kan vara bra att ha i framtiden.

Har du dina slutbetyg så är det väl bara traska upp på institutionen och säga att du vill läsa..
Många kurser har nog lediga platser, men hur givande är det att läsa 5p samisk renkultur eller 10p matkultur. Många sommarkurser är "kul att läsa med inget att ha -kurser".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in