2007-02-17, 09:27
Medlem
Silvanuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rusen
Vad är det för skillnad på "rojalist" och "monarkist"?
Jag har sett att båda termerna används här.
Har alltid trott att det är synonymer.

Rojalisten hyllar det faktiska kungahuset och dess medlemmar, monarkisten hyllar statsskicket.

Edit: Hoppsan, missade att svar redan inkommit. Tycker att Susnings definition är snömosig.
Citera
2007-02-17, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silvanus
Rojalisten hyllar det faktiska kungahuset och dess medlemmar, monarkisten hyllar statsskicket.

Edit: Hoppsan, missade att svar redan inkommit. Tycker att Susnings definition är snömosig.

Snacka snömos du..

Rojalismen förordar monarkin som styrelsesätt. Monarkism är en ideologisk inställning som föredrar den (konstitutionella) monarkin framför exempelvis republiken. Bägge hyllar väl både styrelsesättet och kungahuset.

mvh//jimmi
Citera
2007-02-17, 09:49
Medlem
Silvanuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zek
Jag tror att vår monarki kommer att stå och falla med den kronprinsessan väljer att gifta sig med. Blir det gyminstruktören försvinner kungafamiljens viktiga symboliska värde och republiken blir ett faktum.

Vilket jag inte vill se.

Jag oroar mig för det samma. Samtidigt har väl det motsvarande redan skett i Norge, när dåvarande kronprins Harald gifte sig med Sonja på 60-talet, och det verkar ju ha gått OK.
Citera
2007-02-17, 10:12
Medlem
Silvanuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jimmi hoffa
Snacka snömos du..

Rojalismen förordar monarkin som styrelsesätt.

Jovisst. Det är ju implicit även i definitionen som jag gav.

Citat:
Monarkism är en ideologisk inställning som föredrar den (konstitutionella) monarkin framför exempelvis republiken. Bägge hyllar väl både styrelsesättet och kungahuset.

Njo, men att säga att den huvudsakliga skillnaden mellan monarkism och en rojalism ligger i den historiska skillnaden i betydelsen av orden, och att de idag är synonymer och ömsesidigt utbytbara, stämmer inte.

Den typiska rojalisten är faster Märta som är ute och viftar med flagga när kungahuset gör framträdanden, och följer dess medlemmars göranden och låtanden i veckopressen. Inriktad på det faktiska kungahuset, helt enkelt.

Monarkism brukar däremot bara användas när man talar om statsskicket.
Citera
2007-02-17, 11:16
Medlem
Att hylla vår nuvarande kung, som är en fransk jävla bonde, fattar jag inte. Vår sista riktiga svenska kung var Gustav II Adolf.

Cum Deo et victribus armis!

Å andra sidan är den nuvarande situationen bättre än att ha en traditions- och själlös republik.
Citera
2007-02-17, 11:59
Medlem
Citat:
Jovisst. Det är ju implicit även i definitionen som jag gav.

Njo, men att säga att den huvudsakliga skillnaden mellan monarkism och en rojalism ligger i den historiska skillnaden i betydelsen av orden, och att de idag är synonymer och ömsesidigt utbytbara, stämmer inte.

Den typiska rojalisten är faster Märta som är ute och viftar med flagga när kungahuset gör framträdanden, och följer dess medlemmars göranden och låtanden i veckopressen. Inriktad på det faktiska kungahuset, helt enkelt.

Monarkism brukar däremot bara användas när man talar om statsskicket.

MÖJLIGTVIS INTE I DINA KRETSAR MEN I MINA OCH DÄR DE ÄR UNDER 50ÅR

mvh//jimmi

ps. enligt NE: rojalism, meningsriktning som stöder kungadömet som politisk och social institution
Citera
2007-02-17, 12:02
Medlem
Silvanuss avatar
Citat:
MÖJLIGTVIS INTE I DINA KRETSAR MEN I MINA OCH DÄR DE ÄR UNDER 50ÅR

mvh//jimmi

I dina kretsar, och bland människor under 50? Öh nej, jag själv och de jag diskuterat uttrycket med (där de flesta, däribland jag själv varit betydligt yngre än 50) har faktiskt varit hyggligt överens om den betydelse av orden som jag använder.

P.S. "Argumentationen svag, höj rösten"?
Citera
2007-02-17, 12:04
Medlem
Citat:
"Argumentationen svag, höj rösten."

NE Citat. rojalism, meningsriktning som stöder kungadömet som politisk och social institution
Citera
2007-02-17, 12:18
Medlem
Silvanuss avatar
Citat:
NE Citat. rojalism, meningsriktning som stöder kungadömet som politisk och social institution

Javisst. Varför har du fått för dig att jag menar något annat än det?
Citera
2007-02-17, 12:47
Medlem
Citat:
Javisst. Varför har du fått för dig att jag menar något annat än det?

man kan väl använda orden hur som helst. i din skapade verklighet så har du annan tolkning. man kan kalla märta rojalist eller monarkist för du vet väl inte om hon viftar med blommorna enbart för kungen det kanske är både för kung och styret..

mvh//jimmi
Citera
2007-02-17, 12:55
Medlem
Citat:

och skillnaden här är? skitsnack skulle jag vilja säga monarkisten hyllar väl det faktiska kunga huset han med eller finns det fiktiva kunga hus?? och en rojalist hyllar kungen lika mycket som systemet(monarki) för utan systemet skulle inte kungen finnas. så vem är snö mos.

mvh//jimmi

det finns i dagsläget 244 länder varav 29 har monarki som statskick så visst är det ett utdöende släckte så frågan är inte om vi skall ha monarki kvar i sverige utan frågan om när den försvinner.
Citera
2007-02-17, 13:14
Medlem
Silvanuss avatar
Citat:
man kan väl använda orden hur som helst. i din skapade verklighet så har du annan tolkning. man kan kalla märta rojalist eller monarkist för du vet väl inte om hon viftar med blommorna enbart för kungen det kanske är både för kung och styret..

mvh//jimmi

Ord med liknande betydelse kan ha olika valörer. Det är tydligen svårt för dig att ta till dig, och du har tydligen också problem med att ta till dig åskådliga exempel för att beskriva ord med överlappande innebörder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in