Citat:
Ursprungligen postat av ZombieCannibal
Har vi demokrati idag? Vad säger att en monark inte är bättre på att garantera folkviljan? Ta Franz Josef som exempel, regerade från 1848 till 1916, var älskad av sitt folk och höll ihop de olika etniciteterna. När han dog så föll Österrike-Ungern samman inom 2 år.
Håller definitivt med om att det är tveksamt om det är demokrati idag (ordet "demokrati" har ju också en miljon olika definitioner känns det som). Jag har inte sagt att det innebär att folket är missnöjda med en monark som styr, jag skrev att folk generellt vill ha demokrati, vilket det ju inte är om kungahuset styr. Bara för att en monark tillfredsställer folket betyder ju inte det att det är en demokrati. Jag tror att folket värnar för mycket om demokratin för att vilja överge den för kungastyre.
Och att du drar fram ett exempel på en monark som lyckats hålla ett helt folk glada är väl inte helt övertygande, med tanke på att det troligtvis går att ta fram otaliga exempel där endast en rik elit hållits glada. Räknas ryska tsarar förresten?